Vi köpte en lägenhet som stått tom sedan föra hösten pga förra ägaren köpte hus och flyttade innan dom bestämde sig för att sälja.
Jag eller min sambo har aldrig haft med värmepumpar förrut att göra då vi båda bott i hyresrätter.
Vi bor på bottenplan med 69 kvm och 3 rum och kök.

Jag har läst instruktionerna men blir inte riktigt klok på den.
Har kollat kanalvalen som står inställda så här:

1: 53
2:32
3:06
4:03
5:02
6:09
7:01
8:53
9:--
10:32
11:00
12:50
13:00
14:01
15:--
16:--
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00

Kan någon bara svara på om detta är på tok fel ?
Värmekurvan står på 9 med en förskjutning på -2

Bor i sörmland och har väl en runt 7 grader varmt ute just nu så här års dagtid.

Super tacksam för all hjälp!!:thumbup:

harry73
Jag har en 360P som är användarvänligare än en 310P, men nu är eldningssäsongen nästan förbi så försök inte förändra för mycket nu, för ni kan inte kontrollera vad för effekt det har.

När ni börjar elda igen på hösten ska ni hålla koll på ventilationen. Köp en luftfuktighetsmätare och om det blir väldig torr kan man minska ventilationen (vet inte hur man ställer in det på din vp). Det är bra att ha över 30% på vintern, men absolut inte under 20%. Efter eldningssäsongen kan man öka ventilationen igen.

Värmekurvan och förskjutning beror på husets förutsättningar. Hur varm behöver framledningstemperaturen vara för att få en behaglig temperatur inomhus.

egentligen ska man hitta rätt förskjutning i början av eldningsäsongen och rätt värmekurva när det är riktigt kallt, men om man bara skriver upp vad en fungerande framledningstemperatur är vid olika ute temperaturer kan man passa en bra värmekurva med förskjutning genom dina värden

harry73
Jag glömde att säga att dina ventilationsinställningar också påverkar din värmekurva (+förskjutning)

Vad är problemet?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.