472 läst ·
5 svar
472 läst
5 svar
Utbyte Nibe 310p
Hej!
Jag har läst samtliga trådar rörande samma ämne men hittar inte någon lösning på min specifika fråga. Förutsättningar är som följande.
- Betongelmenthus, byggår 2007, 125kvm en-plans med golvvärme i hela huset.
- Förbrukning 2023: 16.000 kWh(Bodde inte i huset jan-mars), 2024: 19.000 KWh
- Huset vi bor i idag är inte ett "för alltid hem" och vi planera att köpa större inom 5-10år.
- I mitten av Skåne
- Planerar att ev sätta in en LLVP. I huvudsak för kyla på sommaren.
- Har kamin, som förvisso används sparsamt då det blir olidligt varmt snabbt, även på vintern.
I början av sommaren skulle jag sätta pumpen i sommarläge, dvs blockera elpatron och cirkulationspump. Det resulterade i uteblivet varmvatten varpå jag drog slutsatsen att kompressorn är kass.
Alt 1. Jag har fått möjligheten att köpa en Nibe 370 för ca 35 000kr och fått offert på installation på ca 10 000kr, totalkostnad 45-50.000kr för utbyte.
Alt 2. Nibe 735-4 med installation för 113.000kr.
Är merkostnaden för en mer effektiv värmepump rättfärdigad under mina förutsättningar?
Hur resonerar gemene man kring vilken modell av FLVP som står i huset när det en dag ska säljas? Kan merkostnaden motveras med ett högra fastighetsvärde om jag inte bor i huset länge nog för att dra nytta av besparingen.
Jag har läst samtliga trådar rörande samma ämne men hittar inte någon lösning på min specifika fråga. Förutsättningar är som följande.
- Betongelmenthus, byggår 2007, 125kvm en-plans med golvvärme i hela huset.
- Förbrukning 2023: 16.000 kWh(Bodde inte i huset jan-mars), 2024: 19.000 KWh
- Huset vi bor i idag är inte ett "för alltid hem" och vi planera att köpa större inom 5-10år.
- I mitten av Skåne
- Planerar att ev sätta in en LLVP. I huvudsak för kyla på sommaren.
- Har kamin, som förvisso används sparsamt då det blir olidligt varmt snabbt, även på vintern.
I början av sommaren skulle jag sätta pumpen i sommarläge, dvs blockera elpatron och cirkulationspump. Det resulterade i uteblivet varmvatten varpå jag drog slutsatsen att kompressorn är kass.
Alt 1. Jag har fått möjligheten att köpa en Nibe 370 för ca 35 000kr och fått offert på installation på ca 10 000kr, totalkostnad 45-50.000kr för utbyte.
Alt 2. Nibe 735-4 med installation för 113.000kr.
Är merkostnaden för en mer effektiv värmepump rättfärdigad under mina förutsättningar?
Hur resonerar gemene man kring vilken modell av FLVP som står i huset när det en dag ska säljas? Kan merkostnaden motveras med ett högra fastighetsvärde om jag inte bor i huset länge nog för att dra nytta av besparingen.
Är 370'n begagnad? Om inte, välj den.
Gemene man som inte hänger värmepumpsforum eller byggahus's teknikgrupper har inte koll på värmepumpar. De kollar på årsförbrukningen av el. Och den lär nog inte skilja markant mellan dina alternativ.
Gemene man som inte hänger värmepumpsforum eller byggahus's teknikgrupper har inte koll på värmepumpar. De kollar på årsförbrukningen av el. Och den lär nog inte skilja markant mellan dina alternativ.
K Kane skrev:
Tack för svar. Pumpen är ny i förpackning med intakt Tip-n-Tell. Blivit över från ett byggprojekt och stått i förråd ett tag.K Kane skrev:
Jag bytte från 310 till 360 för ett antal år sen. Då fick jag reda på att 360:n har en nästa dubbelt så stor kompressor effektmässigt. Har för mig att det handlade om 1,5 kW vs 2,5 kW. Och det gjorde ganska stor skillnad på hur ofta elpatronen jobbade under vår/sommar/höst.
Nu är den kompletterad med en Luft/Vatten som sköter uppvärmning/varmvatten och 360'n sitter i serie innan och värmer inkommande kallvatten till varmt med enbart kommpressor. Elpatron urkopplad.
Det sänkte min uppvärmning mer ca 30-35%.
Nu är den kompletterad med en Luft/Vatten som sköter uppvärmning/varmvatten och 360'n sitter i serie innan och värmer inkommande kallvatten till varmt med enbart kommpressor. Elpatron urkopplad.
Det sänkte min uppvärmning mer ca 30-35%.
Om du funderar på två olika Nibe-pumpar så är väl det ett klockrent exempel på att fråga Nibe-installatören som säljer pumpen. De ska ha ett dataprogram där de lätt kan slå fram siffror på det där.
Klicka här för att svara