Sätter in ett IKEA-kök, vitt med luckor Ädel. Bänkskivorna är i valnöt och vitvaror i rostfritt. Golvet är mörkgrått pergogolv. Nu återstår frågan vilken färg det ska vara på kaklet ! Vi står och vacklar mellan helt enkelt vitt i kanske 10 x 30 i "raka" rader, eller om man ska satsa på samma men i mörkgrått ELLER så har vi provat med mörkgrått i olika långa "stavar". Är rädd att vitt kan kännas för sterilt och att det mörkgråa ska kännas för mörkt ! Tilläggas kan att det är en ganska stor yta som ska kaklas ! Har ni några tips och råd ?? (ville ladda upp bild men bifogar och laddar upp bild men får inte med den ! )

Hej. För att få in en bild måste du förminska den i ett bildbehandlingsprogram. Hur stor den får vara hittar du på denna sidan

erilin skrev:
Sätter in ett IKEA-kök, vitt med luckor Ädel. Bänkskivorna är i valnöt och vitvaror i rostfritt. Golvet är mörkgrått pergogolv. Nu återstår frågan vilken färg det ska vara på kaklet ! Vi står och vacklar mellan helt enkelt vitt i kanske 10 x 30 i "raka" rader, eller om man ska satsa på samma men i mörkgrått ELLER så har vi provat med mörkgrått i olika långa "stavar". Är rädd att vitt kan kännas för sterilt och att det mörkgråa ska kännas för mörkt ! Tilläggas kan att det är en ganska stor yta som ska kaklas ! Har ni några tips och råd ?? (ville ladda upp bild men bifogar och laddar upp bild men får inte med den ! )
Ett förslag till både vitt och mörkgrått kan vara att sätta en rad (eller enstaka rutor) med metall-kakel (har säkert ett finare namn). Då speglar sig både bänkskivan och omgivningen i det och bryter av fint om man har vitt, och lättar säkert upp om det är mörkgrått kakel.

erilin skrev:
(ville ladda upp bild men bifogar och laddar upp bild men får inte med den ! )
Klickar du på knappen "Hantera bifogade filer" när du svara på/skriver ett inlägg så ser du där vad som gäller för de olika bildformaten. Ett annat alternativ är att lägga ut bilden på nätet och sedan göra en bildlänk till den i inlägget. Detta kräver dock att man har möjlighet att lägga ut bilder, man blir då heller inte lika begränsad när det gäller bildstorlek.

Rostfritt, ädel vit och mörk träskiva: passar bra med grönt!

• IMG_3148.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
erilin skrev:
Vi står och vacklar mellan helt enkelt vitt i kanske 10 x 30 i "raka" rader, eller om man ska satsa på samma men i mörkgrått ELLER så har vi provat med mörkgrått i olika långa "stavar". Är rädd att vitt kan kännas för sterilt och att det mörkgråa ska kännas för mörkt ! Tilläggas kan att det är en ganska stor yta som ska kaklas!
Antar att ni har tänkt på, men av någon anledning förkastat, ljusare grått? Det låter annars ganska självklart om farhågorna är att det vita blir för sterilt och det mörkgrå för mörkt ;). Personligen gillar jag kakel med blandade gråa nyanser. Jag tror att det ger ett "lättare" intryck, framförallt om den kaklade ytan är stor.

Hej erilin

Vi har satt samma kök som ni dock har vi valt ett golv i oljad ekparkett. Vi villa ha ett neutralt kakel för att sedan fritt kunna välja fritt mellan olika färger till våran fondvägg. Just nu är den turkosblå. Kaklet är en ljusgrå mosaik som blev väldigt bra enligt oss och många andra. Se gärna i mitt galleri på Minhembio.com - Hemma hos MiHjo - Köket

Vi tyckte också att grönt är jättesnyggt till men betänkt att det är lättare att byta färger/tapeter på väggar än att byta kakel.

Lycka till //MiHjo

Tack för alla synpunkter ! Det blev ett mörkgrått i "stavar" och det blev mycket bättre än jag kunde tänka mig ! Känns inte alls för mörkt som jag befarade ! Om vi bara nu får dit ett gäng spottar så kommer det att bli jättefint :)

Är inne på allt vad kök heter just nu... tänker i samma banor som du undrar vilket kakel du valde och varifrån du köpte det?? Nyfiken i en strut...

Jag tror att det är det som finns på www.svenskakel.se/inspiration där det är en bild på ett kök med "stavar" fast det är olikfärgade och i beige, vi har ett helt grått !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.