Hur lätt är det att ta bort en spot? Har en lös sådan och det ser ut att vara "one way only". Spoten trycks in och sen är det tungor som förhindrar att den ramlar ur. Ser ut som att dessa tungor endast kan fällas in från insidan som man inte kommer åt?

Det är inte den typen med råttfällebyglar då? I så fall drar man dom bara rakt neråt.
Lägg upp en bild annars.

Nej, det är ingen råttfällebygel. Visar bild här, ena tungan av två syns. Fabrikatet är a-collection typ OTL-14 från Ahlsells.
WIN_20150518_220133.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ett liknande problem som drev mig till vansinne. Jag hade satt upp två kretsar med gemensam dimmer men två trafos med tre 12V halogen. Funkade utmärkt i några år till den ena kretsen plötsligt slocknade. Jag mätte spänningar och letade glapp och bytte t o m trafon somjag trodde var trasig.
Sedan hittade jag felet: I början satt det 20W lampor i varje spot som unda för undan byttes till 35W (av ren dumhet/slarv) tills det bara blev för mycket och trafons kortslutningssäkring gick in och stängde av.

Kan man verkligen ha 30 Watt i dom armaturerna ? Jag tycker att dom ser ut som max 20

Irriterande fel du fick förstår jag. Det är 20W i mina armaturer och har även plockat ut alla lampor utom en och det funkar inte. Jag tror dimmern stänger av då det blir överbelastning pga felaktig trafo. Kan ju försöka mäta strömmen oxå för att vara säker. Kanske jag kan få loss armaturerna om jag stoppar in två smala skruvmejslar i några hål i plasten så att jag kan bända plåtöronen, ser inte helt omöjligt ut.

När du felsöker på en anläggning med den typen av lampor ska du vara medveten om att det är mycket vanligt med glappkontakt och brända socklar. Och en bränd sockel kan innebära kortslutning i armaturen. Om armaturen har ett skyddsglas så plocka först bort det då kanske du kan se blecken, i vissa kan man ta bort reflektorn och på så sätt komma åt blecken, eller som sista utväg vrid hela armaturen och dra nedåt på samma gång.

Det visade sig vara superenkelt att ta loss armaturerna. Jag hade dumt nog trott att blecken spärrade borttagning bakom någon tunn skiva, men de var bara fjädrande i gipsskivan. Så nu har jag lokaliserat att det är vid en trafo det inte funkar. Kopplade ur den och nu funkar nästan alla lampor. Kanske det är en kortis i en armatur som du säger eller också är trafon kass.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Bytte trafo och nu funkar allt :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.