Av de tre ledarna till givaren borde du kunna identifiera en jord och en matningsspänning.
Matningsspänningens värde beror på vad som matar den men om det är en styrbox till
motorn brukar det vara 5 V dc. Den tredje ledaren har antingen en AC-signal eller om
givaren innehåller inbyggd elektronik så är det ca. 5 V fyrkantvåg.

Mät AC-nivån på den tredje anslutningen med motorn igång så borde det bli någonting
upp till ett par volt (AC). Resistansmätningar eller tändning frånslagen ger ingenting
vettigt. Hallgivare måste ha matningsspänning som sagts tidigare.

Går bra att prova lösa också med en stark permanentmagnet och ett lämpligt nätaggregat
(eller batterieliminator o.dyl. som lämnar ungefär samma spänning som i bilen)
 
I
Metalltiger skrev:
Av de tre ledarna till givaren borde du kunna identifiera en jord och en matningsspänning.
Matningsspänningens värde beror på vad som matar den men om det är en styrbox till
motorn brukar det vara 5 V dc. Den tredje ledaren har antingen en AC-signal eller om
givaren innehåller inbyggd elektronik så är det ca. 5 V fyrkantvåg.

Mät AC-nivån på den tredje anslutningen med motorn igång så borde det bli någonting
upp till ett par volt (AC). Resistansmätningar eller tändning frånslagen ger ingenting
vettigt. Hallgivare måste ha matningsspänning som sagts tidigare.

Går bra att prova lösa också med en stark permanentmagnet och ett lämpligt nätaggregat
(eller batterieliminator o.dyl. som lämnar ungefär samma spänning som i bilen)
Så den i mitten kan vara en AC, det provade jag så klart inte. Det får jag ta itu med imorgon samt att kolla matarspänningen.
Återkommer med resultat, tack så länge.
 
I
Då var det mätt. Så här blev det.
Mellan matning + och signal pendlande 1,53 - 3,51 DCV
Samma men motorn varm 1,4 - 1,8 DCV
Matning + och - gods Samma som ovan
Signal - gods 0,005 DCV
Signal - gods 0,007 ACV

Matningen kontaktstift resistans med motor avstängd 1 + = oändlig / 2 signal = ingen resistans mot jord / 3 - = oändlig.
Säger det er något?
 
Redigerat av moderator:
I
Uppdaterar.
Givaren, inköpt på ebay den 5 denna månad kom igår, 10 dagar från Kina, det var rekord för mig. Givaren kostade 1040 på Skruvat 1700 såg jag i en fysisk butik och 2200 har jag läst att Opel ska ha, det framgick inte om det var med montering.
Jag betalade 118 kr inkl frakt från Kina. Den nu monterad och misständningarna försvann. Vad jag ska göra med pengarna jag tjänat har jag inte bestämt ännu.
Hur som helst så passade jag på att mäta den nya och delar med mig av resultatet. Om det går att mäta så kan jag inte garantera, men så såg det ut hos mig och bevisligen var den gamla trasig.
namnlös.GIF
Obs! Innan den var spänningssatt var båda värdena 1,4M ohm. Den är inte spänningssatt vid mätningen.
 
Redigerat av moderator:
Precis så tänkte jag att du skulle mäta.
Har du någon länk till givaren du beställde?
 
I
Andy78 skrev:
Precis så tänkte jag att du skulle mäta.
Har du någon länk till givaren du beställde?
Jag mätte så på den gamle och det var oändligt mellan allt och har man ingen referens, då är det egentligen meningslöst att mäta. Men det fick jag i och med att jag mätte den nya.
Här är en länk.
http://stores.ebay.com/reachautomobileparts/
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.