Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det där fattar jag inget av.Andy78 skrev:
Med drivspänning TILL givaren kan du få eller inte få spänning FRÅN givaren.
Om du får spänning eller inte beror hur kammen står.
Har en liten aning om din resistans, är det pull up eller pull down motstånd du tänker på?
Det sitter endera i givaren eller i styrboxen.
Protte
Jag pratar om resistans ohm värde mellan punkt a-bprototypen skrev:Det där fattar jag inget av.
Med drivspänning TILL givaren kan du få eller inte få spänning FRÅN givaren.
Om du får spänning eller inte beror hur kammen står.
Har en liten aning om din resistans, är det pull up eller pull down motstånd du tänker på?
Det sitter endera i givaren eller i styrboxen.
Protte
Andy78, du är nog inne på andra givare, kamens ser ut så här, http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63048.aspx
och senare måste jag kanske gå på vevens också, den ser lite annorlunda ut men är av samma typ, hallgivare.
Givare som sitter till bla ABS tror jag är induktiva givare, vilka om jag förstått det rätt även används till kam och vevaxel på somliga bilmärken.
jo Prototypen, det var det jag menade med det svåra sättet. Måste hissa bilen, plocka tändstiften och dra runt för hand. Skulle jag köra motorn hänger visst inte en multimeter med, då måste jag skaffa specialinstrument.
och senare måste jag kanske gå på vevens också, den ser lite annorlunda ut men är av samma typ, hallgivare.
Givare som sitter till bla ABS tror jag är induktiva givare, vilka om jag förstått det rätt även används till kam och vevaxel på somliga bilmärken.
jo Prototypen, det var det jag menade med det svåra sättet. Måste hissa bilen, plocka tändstiften och dra runt för hand. Skulle jag köra motorn hänger visst inte en multimeter med, då måste jag skaffa specialinstrument.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Oscilloskåp var väl å ta i, även om jag fattar att det säkert går att se mer i ett sånt, finns det ingen app till ett nått?
Jag läste att det fanns nåt diodinstrument för ändamålet.
Tyskarna brukar ha rätt dyr frakt, sen vet man inte, de är kanske stöpta i samma form som de Kinesiska, betalade 118kr inkl frakt från Kina, lite surt var det att senare upptäcka en för 99kr inkl frakt. Man får ju räkna 3veckor till en månad innan man har grejerna, men jag har ju Golfen att köra med nu så jag kan vänta.
Tänker ta en nål och sticka i mittledaren att ha som mätpunkt, får täta med silikon när jag är klar, så slipper man kludda med kontakten. Man mäter väl mot jord?
Synpunkter på det?
Jag läste att det fanns nåt diodinstrument för ändamålet.
Tyskarna brukar ha rätt dyr frakt, sen vet man inte, de är kanske stöpta i samma form som de Kinesiska, betalade 118kr inkl frakt från Kina, lite surt var det att senare upptäcka en för 99kr inkl frakt. Man får ju räkna 3veckor till en månad innan man har grejerna, men jag har ju Golfen att köra med nu så jag kan vänta.
Tänker ta en nål och sticka i mittledaren att ha som mätpunkt, får täta med silikon när jag är klar, så slipper man kludda med kontakten. Man mäter väl mot jord?
Synpunkter på det?
Redigerat av moderator:
Ok, då har jag mätt. Satte nål i ledaren för mittstiftet, kopplade multimetern + på nålen den andra proben på godset. Startar motorn och läser 4-5 millivolt växlande + och - . Ibland avbröts frekvensen, alltså inget stadigt växlande den liksom hoppade över. Kan man dra slutsatsen att givaren är kass?
Jag gjorde som jag gjorde därför att jag läste på nätet att om man använder multimeter hänger den inte med utan kommer att visa ett genomsnitt mellan 10 och 0 volt, alltså borde den visa 5 volt.
Rätt eller fel?:|
Jag gjorde som jag gjorde därför att jag läste på nätet att om man använder multimeter hänger den inte med utan kommer att visa ett genomsnitt mellan 10 och 0 volt, alltså borde den visa 5 volt.
Rätt eller fel?:|
Ja det är rimligt att du skulle mätt ett värde på åtminstone någon volt så som du gjorde, det beror ju på pulskvoten vilket värde du får så 50/50 borde ge ca: halva matningsspänningen. Nu finns det ett aber i detta och det är hur andra änden i kretsen ser ut, sitter pullup på ingångssidan och det är fel eller avbrott där kan din givare vara ok men inte ge utslag som du mäter. Du kan testa att lägga ditt instrument mellan plus och signal och se vad du får då.ion skrev:Ok, då har jag mätt. Satte nål i ledaren för mittstiftet, kopplade multimetern + på nålen den andra proben på godset. Startar motorn och läser 4-5 millivolt växlande + och - . Ibland avbröts frekvensen, alltså inget stadigt växlande den liksom hoppade över. Kan man dra slutsatsen att givaren är kass?
Jag gjorde som jag gjorde därför att jag läste på nätet att om man använder multimeter hänger den inte med utan kommer att visa ett genomsnitt mellan 10 och 0 volt, alltså borde den visa 5 volt.
Rätt eller fel?:|
Ingen risk man förstör nåt då?GK100 skrev:Ja det är rimligt att du skulle mätt ett värde på åtminstone någon volt så som du gjorde, det beror ju på pulskvoten vilket värde du får så 50/50 borde ge ca: halva matningsspänningen. Nu finns det ett aber i detta och det är hur andra änden i kretsen ser ut, sitter pullup på ingångssidan och det är fel eller avbrott där kan din givare vara ok men inte ge utslag som du mäter. Du kan testa att lägga ditt instrument mellan plus och signal och se vad du får då.
