Andy78 skrev:
Tror vi missförstod varandra, jag menar inte att mäta spänning för den kommer förståss inte visa något utan resistans, dvs motstånd.
Det där fattar jag inget av.

Med drivspänning TILL givaren kan du få eller inte få spänning FRÅN givaren.
Om du får spänning eller inte beror hur kammen står.

Har en liten aning om din resistans, är det pull up eller pull down motstånd du tänker på?
Det sitter endera i givaren eller i styrboxen.

Protte
 
prototypen skrev:
Det där fattar jag inget av.

Med drivspänning TILL givaren kan du få eller inte få spänning FRÅN givaren.
Om du får spänning eller inte beror hur kammen står.

Har en liten aning om din resistans, är det pull up eller pull down motstånd du tänker på?
Det sitter endera i givaren eller i styrboxen.

Protte
Jag pratar om resistans ohm värde mellan punkt a-b
 
Resistans går bara att mäta på induktiva givare (där givaren är passiv, såklart) om det nu inte sitter något pull-up/down motstånd i givaren, säger dock inget om funktionen i givaren är okej.
 
I
Andy78, du är nog inne på andra givare, kamens ser ut så här, http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63048.aspx
och senare måste jag kanske gå på vevens också, den ser lite annorlunda ut men är av samma typ, hallgivare.
Givare som sitter till bla ABS tror jag är induktiva givare, vilka om jag förstått det rätt även används till kam och vevaxel på somliga bilmärken.

jo Prototypen, det var det jag menade med det svåra sättet. Måste hissa bilen, plocka tändstiften och dra runt för hand. Skulle jag köra motorn hänger visst inte en multimeter med, då måste jag skaffa specialinstrument.
 
Oscilloskåp har väl alla i instrumentparken?!? :)
 
I
Oscilloskåp var väl å ta i, även om jag fattar att det säkert går att se mer i ett sånt, finns det ingen app till ett nått?
Jag läste att det fanns nåt diodinstrument för ändamålet.

Tyskarna brukar ha rätt dyr frakt, sen vet man inte, de är kanske stöpta i samma form som de Kinesiska, betalade 118kr inkl frakt från Kina, lite surt var det att senare upptäcka en för 99kr inkl frakt. Man får ju räkna 3veckor till en månad innan man har grejerna, men jag har ju Golfen att köra med nu så jag kan vänta.:)

Tänker ta en nål och sticka i mittledaren att ha som mätpunkt, får täta med silikon när jag är klar, så slipper man kludda med kontakten. Man mäter väl mot jord?
Synpunkter på det?
 
Redigerat av moderator:
Beställ lite annat samtidigt som du vet att du behöver, oljefilter luftfilter etc.
 
I
Ok, då har jag mätt. Satte nål i ledaren för mittstiftet, kopplade multimetern + på nålen den andra proben på godset. Startar motorn och läser 4-5 millivolt växlande + och - . Ibland avbröts frekvensen, alltså inget stadigt växlande den liksom hoppade över. Kan man dra slutsatsen att givaren är kass?
Jag gjorde som jag gjorde därför att jag läste på nätet att om man använder multimeter hänger den inte med utan kommer att visa ett genomsnitt mellan 10 och 0 volt, alltså borde den visa 5 volt.
Rätt eller fel?:|
 
Kolla spjällägesgivaren.
 
I
tompas11 skrev:
Kolla spjällägesgivaren.
Jaha, det var nåt som inte fanns på listan över tänkbara orsaker. Säger du det av erfarenhet, eller?
Den sitter väl bättre till än de andra givarna, så klart man kan kolla den.:)
 
ion skrev:
Ok, då har jag mätt. Satte nål i ledaren för mittstiftet, kopplade multimetern + på nålen den andra proben på godset. Startar motorn och läser 4-5 millivolt växlande + och - . Ibland avbröts frekvensen, alltså inget stadigt växlande den liksom hoppade över. Kan man dra slutsatsen att givaren är kass?
Jag gjorde som jag gjorde därför att jag läste på nätet att om man använder multimeter hänger den inte med utan kommer att visa ett genomsnitt mellan 10 och 0 volt, alltså borde den visa 5 volt.
Rätt eller fel?:|
Ja det är rimligt att du skulle mätt ett värde på åtminstone någon volt så som du gjorde, det beror ju på pulskvoten vilket värde du får så 50/50 borde ge ca: halva matningsspänningen. Nu finns det ett aber i detta och det är hur andra änden i kretsen ser ut, sitter pullup på ingångssidan och det är fel eller avbrott där kan din givare vara ok men inte ge utslag som du mäter. Du kan testa att lägga ditt instrument mellan plus och signal och se vad du får då.
 
I
GK100 skrev:
Ja det är rimligt att du skulle mätt ett värde på åtminstone någon volt så som du gjorde, det beror ju på pulskvoten vilket värde du får så 50/50 borde ge ca: halva matningsspänningen. Nu finns det ett aber i detta och det är hur andra änden i kretsen ser ut, sitter pullup på ingångssidan och det är fel eller avbrott där kan din givare vara ok men inte ge utslag som du mäter. Du kan testa att lägga ditt instrument mellan plus och signal och se vad du får då.
Ingen risk man förstör nåt då?
 
Inte så länge du har instrumentet ställt på spänningsmätning, det är ju då vad som brukar kallas "högohmigt" och släpper inte igenom ens bråkdelar av mA.
 
I
GK100 skrev:
Inte så länge du har instrumentet ställt på spänningsmätning, det är ju då vad som brukar kallas "högohmigt" och släpper inte igenom ens bråkdelar av mA.
Ok, får väl sno en knappnål till av gumman då, så får jag se.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.