I
Kan man resistansmäta en hallgivare? Misstänker att min kamaxellägesgivare är trasig på Opeln.
 
Du kan resistensmäta den för att se om det är brott.
Går inte bilen igång eller dör den när den blir varm, lyser motorlampan?
Vad är det för årsmodell på bilen?

Nu såg jag att du skrev kamaxel och inte vevaxel, går den ojämnt och skuttar på en känguru?

Du borde ha 2 givare en på insugssidan och en på avgassidan.
 
Redigerat:
I
Andy78 skrev:
Du kan resistensmäta den för att se om det är brott.
Går inte bilen igång eller dör den när den blir varm, lyser motorlampan?
Vad är det för årsmodell på bilen?

Nu såg jag att du skrev kamaxel och inte vevaxel, går den ojämnt och skuttar på en känguru?

Du borde ha 2 givare en på insugssidan och en på avgassidan.
Hej, nä inget lyser . Det är en Astra G -99, den misständer vid 30-50km/h, just de hastigheter som man måste hålla i tätort, förbaskat irriterande. Det händer också att tomgångsvarvtalet sjunker, som lägst 500rpm har jag noterat.Tändmodulen är ok, tändstiften nya av dyr modell, EGR-ventilen har jag kollat verkar ok. Så jag gick vidare till kamaxelns givare och mätte resistansen mellan de tre stiften och den är oändlig.
 
Men borde den inte gå dåligt jämt om den är trasig?
 
I
Andy78 skrev:
Men borde den inte gå dåligt jämt om den är trasig?
Ingen aning, men vid de lägre varvtalen märks det kanske mer om gnistan kommer fel emellanåt.
Hade de inte varit så förbålt dyra kunde man bara bytat på vinst å förlust. Kostar allt mellan 1000 och 2200. bildelar online har ju billiga för 350 men de vågar jag inte handla av längre, har faktiskt köpt en från Kina via Ebay för 118kr inkl frakt, bättre bli blåst på 118 än 350, problemet är ju tiden det tar att få hit dem.
Hade jag bara visst säkert om den är kass kunde jag visst betalat 1000kr. Så därför undrade jag om man kan mäta, om det är en spole borde det ge några hundra ohm i displayen.
 
Men är du säker på att du inte har 2 st givare?
 
I
Andy78 skrev:
Men är du säker på att du inte har 2 st givare?
En på kam och en på vevaxel? Det är möjligt, så långt har jag inte kommit än.
Läste någonstans att om kamgivaren gick sönder så styrdes motorn av enbart vevaxlgivaren, så det är möjligt att det finns.
Läste just i Haynes att det ska finnas vevaxelgivare också.
 
ion skrev:
En på kam och en på vevaxel? Det är möjligt, så långt har jag inte kommit än.
Läste någonstans att om kamgivaren gick sönder så styrdes motorn av enbart vevaxlgivaren, så det är möjligt att det finns.
Läste just i Haynes att det ska finnas vevaxelgivare också.
På min bil har jag två en för insug och en för avgas.
Har du det och de är lika så kan du ju ohmäta den andra.
Det är inte alltid mätare ger utslag när jag ohmätte min absgivare så ger mätaren inget mätvärde.
Piper de om du kör "diodtest"?


Hur ser din givare ut?
 
Redigerat:
OM det är en hallgivare så har den troligen 3 anslutningar, den måste ha drivspänning för att fungera.
Är det en simpel spole så har den 2 anslutningar och går att mäta resistans på.

På min Chrysler så kunde det ibland räcka med att ta upp den och rengöra enligt verkstan.
Nu räckte inte det så det blev en ny.

Protte
 
I
Ok, då får jag göra på det svåra sättet. Det ska vara en hallgivare och signal ska vara den i mitten, då får jag lura in en tråd till den och se om jag får ut något med tändning tillslagen.
 
Och motorn måste gå runt, så ska du få 4 pulser per kamaxelvarv (4 cyl)

Det ska räcka att du drar runt motorn för hand med tändkabeln urkopplad och tändningen på.

Protte
 
Men den borde väl gå att resistansmäta oavsett spänning eller ej?
 
Hallgivare är en elektronikpryl, utan drivspänning är det "avbrott" på utsignalen.

Om du är intresserad läs http://sv.wikipedia.org/wiki/Halleffekt
vad som inte förklaras är att man kan mäta en spänning mellan plattans över och undersida.

Protte
 
prototypen skrev:
Hallgivare är en elektronikpryl, utan drivspänning är det "avbrott" på utsignalen.

Om du är intresserad läs [länk]
vad som inte förklaras är att man kan mäta en spänning mellan plattans över och undersida.

Protte
Tror vi missförstod varandra, jag menar inte att mäta spänning för den kommer förståss inte visa något utan resistans, dvs motstånd.
 
Hur ser givaren ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.