5 832 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hållfasthet VKR-pelare
Hej!
Vi håller på att bygga ett nytt stall. Bjälklaget och tak kommer att avlastas med limträbalkar. Dessa är beräknade. Nu funderar jag över val av stålpelare för att bära upp limträbalkarna.
Funderar på att använda VKR 100x100x8. Någon som kan räkna ut vilken last en 2,4 respektive 4,2 meter lång sådan pelare klarar (stående fast i båda ändar...)?
Tack på förhand!
/Joakim Gunneriusson
Vi håller på att bygga ett nytt stall. Bjälklaget och tak kommer att avlastas med limträbalkar. Dessa är beräknade. Nu funderar jag över val av stålpelare för att bära upp limträbalkarna.
Funderar på att använda VKR 100x100x8. Någon som kan räkna ut vilken last en 2,4 respektive 4,2 meter lång sådan pelare klarar (stående fast i båda ändar...)?
Tack på förhand!
/Joakim Gunneriusson
Googla på Tibnor Konstruktionstabeller!
I den kan man läsa att en pelare, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bärförmåga av 582 kN i säkerhetsklass 3. Dito med L = 4,5 m har en bärförmåga av 244 kN i säkerhetsklass 3.
I den kan man läsa att en pelare, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bärförmåga av 582 kN i säkerhetsklass 3. Dito med L = 4,5 m har en bärförmåga av 244 kN i säkerhetsklass 3.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Beräkningsmässigt är de inte fast i båda ändar, gjuter man fast pelaren i betongen så är den fast inspänd i ena änden men en fotplatta sitter för dåligt. mot limträet är den inte fast, snarare tvärtom om limträet vill vika ner pelaren. Det är risken för knäckning man dimensionerar för.
Nu vet jag inte vad Tror jag fattar har haft för invärde i beräkningen.
Protte
Nu vet jag inte vad Tror jag fattar har haft för invärde i beräkningen.
Protte
Bärförmågan ovan gäller för ledat-ledat, alltså knäcklängd 2,4 m resp 4,5 m. Skulle aldrig våga räkna med fast inspänning utan närmare information om infästningarna. Jag tolkade "fast i båda ändar" som att pelarändarna hålls fast i sidled, inte att de är fast inspända.
Tusen tack för snabba svar. Jag antar att jag kan sova gott då, eftersom jag kommer ha fyra sådana pelare att bära upp loftet med (13x7 meter). Även ytterväggar bär loftet. Den långa ska bära nockbalk i mitten (vilken även påverkar två av loftets pelare, men dessa verkar ju vara kraftigt överdimensionerade)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Så bra, vi är helt överens, jag var lite orolig över "fast i båda ändar".Tror jag fattar skrev:
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hållfasthet vägg kaklat badrum?
Badrum -
Hållfasthet träkonstruktion för hyllsystem
Byggmaterial & Byggteknik -
Hållfasthet takstolar med hög vs låg lutning
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hållfasthetsberäkna planka?
Övrigt husrelaterat -