En fog mellan helkaklade vägg och golv har lossnat. Alla andra fogar intakta.

Väggen kan fås att fjädra inåt vid skarven 0.10 mm om man lägger på tryckkraft med två tummar. Kanske 10 kg kraft.

Finns något hållfasthetsmått så man snabbt kan döma ut en konstruktion.

Jag har läst att det ska skruvas med vissa avstånd och skivor ska vara av viss tjocklek.

Är man lite ohändig när man bygger väggar hjälper kanske inte vilket material man använder eller hur tätt man sätter skruvar. Tex om man inte drar åt dem, kanske har skräp under regeln, oplant underlag eller skräp mellan skiva och regel.

Ja det finns många sätt att misslyckas trots checklistan ifylld.

Mätklocka vid kaklad vägg och golv för att mäta svikt vid fog, kakelplattor och fog mellan vägg och golv synliga, verktyg monterat i hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning utförd med mät klocka.

Svikt vid fog

Farstatjej90
Solklart dolt fel.
Nej vad säger jag.. nu har det blivit för mycket Byggahus.
Mätfel menar jag...jag hade inte oroat mig.

• Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
Reglade väggar är inte styva.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Solklart dolt fel.
Nej vad säger jag.. nu har det blivit för mycket Byggahus.
Mätfel menar jag...jag hade inte oroat mig.
Frågan är vilken rörelse en exemplarisk eller typiskt anlagd vägg brukar röra sig?

Väggar utsätts ju för rätt stora krafter i små rum med dörr. När dörren stängs öppnas blir det övertryck/undertryck i rummet beroende på ventilation och dörrspringor.

Hur många 0.01 mm kan man separera en fog innen den släpper från någon av sidorna, eller kanske rämnar. Man kan väl anta att en lycklig fog sitter fast en aning på respektive sida. Om man skulle klyva en fog längs med, med en tunn klinga skulle den sitta kvar på respektive sida?

Om man skulle lyckas separera en fog genom att öka gapet, vad förväntar man sig ska hända?

En allt för stor rörlighet kan väl tära på tätskiktet?

Vid vilket mått av fjädring är det inte längre en vägg?

Någon som dagligen anlägger väggar för badrum kanske kan kolla vilken rörlighet eller hållfasthet man kan åstadkomma till vardags?

🤔

P
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Frågan är vilken rörelse en exemplarisk eller typiskt anlagd vägg brukar röra sig?

Väggar utsätts ju för rätt stora krafter i små rum med dörr. När dörren stängs öppnas blir det övertryck/undertryck i rummet beroende på ventilation och dörrspringor.

Hur många 0.01 mm kan man separera en fog innen den släpper från någon av sidorna, eller kanske rämnar. Man kan väl anta att en lycklig fog sitter fast en aning på respektive sida. Om man skulle klyva en fog längs med, med en tunn klinga skulle den sitta kvar på respektive sida?

Om man skulle lyckas separera en fog genom att öka gapet, vad förväntar man sig ska hända?

Någon som dagligen anlägger väggar för badrum kanske kan kolla vilken rörlighet eller hållfasthet man kan åstadkomma till vardags?

🤔
Du är för teoretisk. Bygg i allmänhet är inte teoretiskt drivet, utan av normer som testats empiriskt. Skit i utbildningen av väggen, ingen har ett värde för det, och står det något om det i en norm så är det i termer av att den inte ska vara av så låg styvhet att vad som nu sitter på väggen äventyras.

🤔
I den inte allt för småskaliga värden kan man ju tänka sig att en fog man lyckats öppna ett par hundradelar och sedan öppnar och stänger regelbundet i tio år fungerar ungefär som en gruskross. Varje litet fragment eller korn som lossnar i sprickan krossas och krossar. Innan tiden gått mot oändligheten kan gruskrossen ha blivit tandlös och ett avgrundsdjup uppstått mellan kakelplattorna.

I det lilla kan en spricka på en tusendel kanske jobba obemärkt mot undergång medan man står vid grillen med en öl i handen?

😀

P
Ja och så kan det bli kärnvapenkrig med.

Dra en silikon fog så är problemet löst , gamla hus rör sig , vanlig cement fog kommer att spricka

Den ofrivillige klåparen skrev:
Du är för teoretisk. Bygg i allmänhet är inte teoretiskt drivet, utan av normer som testats empiriskt. Skit i utbildningen av väggen, ingen har ett värde för det, och står det något om det i en norm så är det i termer av att den inte ska vara av så låg styvhet att vad som nu sitter på väggen äventyras.
Ja jag har märkt det. När man ser att alla fogar mår bra utom den med en vägg som kanske inte sitter fast ordentligt undrar man ju hur man gör på byggen INNAN man kaklar.

Det går ju som vi ser att med extremt enkla medel avslöja om jobbet är rätt gjort.

Ett badrum kostar numera ungefär som en Tesla så en mätning som tar fem minuter att genomföra är kanske inte så dum?

Hur ska man avgöra om man misslyckats med sitt jobb om man inte ser hantverket? Ett mått är väl inte så dumt?

En mjuk fog är ju resignation och de brukar inte hålla så länge på högglansigt kakel.

Frågan är vilken prestanda en vanligt anlagd vägg har.

Jag kan göra en väg som fjädrar 2 mm, men hur ska kollegorna övertyga mig om att jag gjort fel?

Funkar det med armbrytning?

😀

Redigerat:
P
Ja jag har märkt det. När man ser att alla fogar mår bra utom den med en vägg som kanske inte sitter fast ordentligt undrar man ju hur man gör på byggen INNAN man kaklar.

Det går ju som vi ser att med extremt enkla medel avslöja om jobbet är rätt gjort.

Ett badrum kostar numera ungefär som en Tesla så en mätning som tar fem minuter att genomföra är kanske inte så dum?

Hur ska man avgöra om man misslyckats med sitt jobb om man inte ser hantverket. Ett mått är väl inte så dumt.

En mjuk fog är ju resignation och de brukar inte hålla så länge på högglansigt kakel.

Frågan är vilken prestanda en vanligt anlagd vägg har.

Jag kan göra en väg som fjädrar 2 mm, men hur ska kollegorna övertyga mig om att jag gjort fel?

Funkar det med armbrytning?

😀
Du följer byggnorm bara! Säker vattenväggen och du är hemma..

R Rickard.lj skrev:
Dra en silikon fog så är problemet löst , gamla hus rör sig , vanlig cement fog kommer att spricka
Huset är ett är bara tio år gammalt av betong i en högt belånad stadsdel i Stockholms innerstad. Väggen har ihåligt ljud så det är väl plåtregel mot betonggolv och plyfa+gips.

Tio centimeter från hörnen fjädrar väggen vid skarven bara 0.01 mm vid samma behandling. Där kan man kalla övergången golv-vägg för relativt stum.

Såklart blir slutet någon typ av mjukare fog eller en kombination.

Man skulle ju kunna förspänna sprickan med små korta kilar när man lägger hård fog med utrymme för mjuk ovanpå, så vet man att väggen jobbar åt rätt håll.

Man kan ta upp ett hål högt på väggen och hälla in ett par liter flytande epoxy som får flyta ut på golvet i innerväggen.

Ja om man gjort bort sig och inte vill bli upptäckt. Hur skulle man göra då?

Redigerat:
Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja och så kan det bli kärnvapenkrig med.
Ja om roboten avsedd för Stadshuset missar kan fogen öppnas ytterligare. Men även i det nya huset som uppförs kan det dyka upp någon med en mätklocka.

Ingenjörer med mätklockor klarar kärnvapen-angrepp då de tidigt gått ned i skyddsrummen med anteckningblock i zip plastpåsar, jod-tabletter och tät klädsel.

• Haha
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
Ja om roboten avsedd för Stadshuset missar kan fogen öppnas ytterligare. Men även i det nya huset som uppförs kan det dyka upp någon med en mätklocka.

Ingenjörer med mätklockor klarar kärnvapen-angrepp då de tidigt gått ned i skyddsrummen med anteckningblock i zip plastpåsar, jod-tabletter och tät klädsel.
Glöm inte beige skjorta. Mvh ingenjör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.