Hantverkare renoverar vårat badrum på övervåningen.

Då de inte kom åt sista bjälken för att fästa spånskivor på så har de skruvat och limmat en ny regel utanpå bjälken.

Är det så man gör? Tänker att all belastning blir på skruvarna och limmet. Samt att bjälken blir belastad snett.

Tror inte de kortlat något. Är cc60.
De skruvlimmar spån 22mm samt flytspackalr med nät.

Blir klinker och ett vanligt badkar längs en vägg.

Är kanske sjukt nojjig men vill vara 100 säker på att detta håller

Mvh

• En ny regel som är fastskruvad och limmad på en befintlig bjälke i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
Vad är det för skruv? Vi gjorde liknande i ett badrum, och då var det 15 mm flyt och 60x60 klinker, satt 45x145 med 6 6x90mm skruv och hel limmade med trälim, alltså det hände ingenting totalt tvärstum, jag skulle hävda att den lätt klarar vikten förutsatt att dom limmat väl.
För övrigt låg vårat bjälklag på cc30 som det ska vara i badrum enligt regler.

• Gilla
Perham
  • Laddar…
Ok tack. Vet inte vad för skruv de använt men vet att de skruvat genom hela bärande bjälken iaf.

Jag läste mig till att det skulle räcka med cc60 om man hade bjälkar c24 45x 220mm samt stödpunkter som ligger på 2, 8m.

EddieHansson
Skulle inte oroa mig. Är den skruvlimmad blir hela paketet otroligt starkt.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jo precis det stämmer, jag utgick från bilden att du hade betydligt klenare dimensioner än 220.

Ok förstår. Ja den regel som de skarvat ut med är nog inte mer än 120 men den är som sagt fäst direkt i bärlinan som är 220mm

M vh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.