5 818 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Håller 21 mm panell för 400 mm isolering?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
hokanp skrev:
jaha, vad skrev jag då?
1.46N/m2=14.308kg
så du har fel
sedan är inte 1N 10kg utan 9.8kg
sen blir det väl inte exakt 1.46N/m'2/400mm med den densiteten isolering har, men det räknade jag bara en snabb överslagsräkning på.
Redigerat:
1,46N/m2 = 0,146 kg/m2 och inget annat. om du inte känner till enheter så låt bli.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_(enhet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_(enhet)
Redigerat av moderator:
Kraften (F) 1 newton är den kraft som ger massan 1 (m) kg accelerationen 1m/s2.hokanp skrev:
Kraften som påverkar massan 1 kg vid jordytan ges av
F = mg = m*9.81
sedan behöver man inte ha en otrevlig ton i sina inlägg, LÅT bli att skriva då!
.... och föresten, Wikipedia, är långt ifrån en källa man ska lita på när vem som helst kan skriva utan att källan kollas upp...
Redigerat:
Nu är det så att enheter är mitt arbete och jag ser alldeles för många fel av personer som tror sig kunna.
Synnerhet då det gäller konstruktionsanalys som du visade bilder på. Har man inte kunskapen SÅ LÅT BLI. Det kan gå åt skogen om man fortsätter att ge svar då felet är fel med en faktor 100!
Synnerhet då det gäller konstruktionsanalys som du visade bilder på. Har man inte kunskapen SÅ LÅT BLI. Det kan gå åt skogen om man fortsätter att ge svar då felet är fel med en faktor 100!
Ja den håller med råspont och mycket annat också. Blev en nedböjning på 50 my, c:a. Vänd på frågeställningen. Om du går på ett tak med råspont, håller det?kamilenski skrev:
Här är belastningen mycket högre då du har 2 fötter och deras lilla yta som överför trycket till råsponten vilket är en större påfrestning än din isolering.
Redigerat av moderator:
Ja! Du har rätt! Tusen tack!hokanp skrev:Ja den håller med råspont och mycket annat också. Blev en nedböjning på 50 my, c:a. Vänd på frågeställningen. Om du går på ett tak med råspont, håller det?
Här är belastningen mycket högre då du har 2 fötter och deras lilla yta som överför trycket till råsponten vilket är en större påfrestning än din isolering.
Newton gäller att 1 kilopond är exakt 9,80665 m/s². Detta siffervärde fastställdes 1901 av 3:e Allmänna konferensen om mått och vikt och avsåg orter på 45° latitud. Ett precisare värde för godtycklig latitud definierades 1930 genom en formel som bygger på att jorden är en homogen rotationsellipsoid, se den Internationella Tyngdkraftformeln. För en ort i Sverige med ospecificerad latitud bör man använda 9,82 m/s².hokanp skrev:
Men jag hade ett fel och det var att jag gjorde ett slarvfel, att jag vände på faktorn.
Jag säger inget mer.....
Redigerat:
9,8 och 9,82 annars var det rätt, "enhetsarbetaren"hokanp skrev:
Du säger faktor 10 som är fel!
Ge dig!
Redigerat av moderator:
Vi använder faktor 10 då vi gör våra beräkningar för att kompensera för ev. fel som uppkommer p.g.a. var man befinner sig på jorden. om jag använder 10 istället för 9.8* sä är det ett fel på 2% och inte 100000% som ditt försök utmynnade i.
Redigerat av moderator:
2% fel i en skarp hållfasthetsberäkning på ett tak om 2000m^2 det tycker du är "ok"?hokanp skrev:
Vad arbetar du med mer specifikt?
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Ni får gärna reda ut vem som har rätt och vem som har fel, men avstå från personangrepp!