Hej. Mitt första inlägg här.
Håller på att "renovera" i lägenheten jag ska flytta in i. Just nu är det golven som ska fixas.
Huset är ett s.k barnrikehus från -39 med hyvlade golv plankor som går från hall ut i vardagsrum (2rok) Det har under åren lagts på 2st olika plast/linoleum mattor som jag nu rivit bort.

Vill gärna göra så att furugolvet (90mm breda plankor med upp till 5mm springor) blir ljusare på gränsen till vitt...

Nu önskar jag goda råd/tips då jag står i begrepp att börja slipa golvet på onsdag (21/11) och vill gärna slippa göra klassiska nybörjarfel.

Springorna tänkte jag strunta i då jag ej kan förmå mig att komma fram till nån bra lösning/teknik. Är det ok att hoppa över tätning av springor och göra detta i ett senare skede..eller måste hela golvet slipas efter man fyllt i någon typ av fyllnadsmaterial?

Är det svårt/tidskrävande att luta golvet och sen olja golvet?
Är detta enda sättet att få fram ett ljusare nyans från befintligt nyslipat furugolv?
Alla tips och råd tas emot varmt!

Usch, har sett en tråd (http://forum.byggahus.se/golv/28507-vad-aer-det-foer-golv.html) som påminner om mitt golv. Blir lite avskräckt... Hur ska jag veta omgolvet tål att oljas?

Hälsningar, Johnny

• IMGP0832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller springorna har jag förstått det som att de måste vara minst fem millimeter, gärna större, för att det ska gå att täta dem. Inget vi lade ner tid på.

Vårt furugolv är mycket mjukt och får otroligt lätt repor och jack. Men eftersom man kanske göra om hemma efter tio femton år tänker vi ta ställning till då ifall vi tycker att det blivit för fult. I så fall lägger vi kanske något annat ovanpå.

Ser att ditt projekt redan lär ha börjat. Annars skulle jag rekommendera en sökning på slipat/hyvlat, jag har för mig att jag läste någonstans att det är dumt att slipa slentrianmässigt. Förmodligen håller hyvlade plank betydligt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.