Hur stor del av väggen går bort i vinkeln så att säga, jag har hört 100 cm åt båda håll från vägg till nästa underskåp kan sättas.

Kan det stämma? Skulle vara tacksam för exakta uppgifter då det handlar om centimetrar för om det skall få plats eller inte.

Ett standard underskåp är 90cm i ryggen om det nu är det måttet du far efter..... ???

Nej det är inte höjden på underskåpet jag är ute efter. Det är det vågräta måttet som blir när jag ställer 60- skåpet i hörnet.

Om jag ställer ett 60- skåp i 45 graders vinkel.. sedan fortsätter jag med skåp på båda sidor om vinkeln, vilket blir då måttet från hörnet bakom 60- skåpet till det första rätvinkligt placerade skåpet? Alltså till skarven.

Tack!

Jag dammade av mina geometrikunskaper och kom fram till att det skulle räcka med 85 cm.

Diagonalen på 60- skåpet får man ju genom 60^2 + 60^2 = 7200^2
Roten ur 7200 ^2 blir 84.85 cm... Rätta mig om jag har fel.

Precis, du har rätt.. är minsta måttet 1026mm då?

Nu förstår jag vad du menar:

X=(((2*D/cos45)+B)/sqrt2) - D

X är den eftersökta sträckan.
D är bänkskåpens djup, vanligtvis 581mm
B är bredden på skåpet som ställs i hörnan (ca 600mm).
sqrt2 = "kvadratroten ur två"

X=1005,26mm

I detta fall gäller också att om

X=a+b där

a=sqrt(D*D/2)
b=B*tan45=B*1=B

X~=424,26+581=1005,26mm

VSB

8)

Hej hopp!

Jag har varit i kontakt med både Ballingslöv och Ikea angående detta och det måste till passbitar också för att kunna öppna lådor/skåp på sidan om spisen. Därför drar denna kombination 110 cm enligt dem. Sedan kanske det i realiteten blir 107 men bäst att räkna på 110...

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
flaxe skrev:
Hej hopp!

Jag har varit i kontakt med både Ballingslöv och Ikea angående detta och det måste till passbitar också för att kunna öppna lådor/skåp på sidan om spisen. Därför drar denna kombination 110 cm enligt dem. Sedan kanske det i realiteten blir 107 men bäst att räkna på 110...

Bra tänkt.

Ett bra exempel på att teori och praktik inte är samma sak.

Tala om hur passbitarna monteras så fifflar vi fram en ny formel för den eftersökta sträckan....:)

Och här ett mått från en ännu virtuell verklighet (våra köksritningar): Hela 117 cm. Passbitarna på bägge sidor om "spisen" (i vårt fall 60 cm häll+ 60 cm underskåp) får jag till ca 10 cm vardera. Diagonalen vägg-vägg i bakkanten på hällen är 130 cm. Denna lösning är nog ganska luftig och säger kanske inte så mycket om min. mått, utan mer om vad köks- och husfabrikanten ansett praktiskt.

Jag håller på med samma problematik, funderar på om man kan köpa ett vanligt hörnskåp med karusell under 90x90 lägga på en skiva och fräsa ner en häll i den (45 grader). Är det en framkomlig väg?

Annars så verkar man vilja ha en yta på 105x105 vilket jag försöker undvika då det är platsbrist...

Alltså är det vansinne att försöka klämma in 60-hällen i skivan på ett hörnskåp. ???

Var hos försäljaren, han vill ha 105cm, mycket motvilligt så går han med på att plocka in hällen i ett underskåp 90x90, p.g.a. fraqmkanten på hällen kommer lite längre in. Eventuellt så kan man låta bänkskivans kant gå ut lite längre över underskåpet - men då skuggar man underskåpet säger han.
Han har sålt denna lösning till några mindre kök typ -"pentryn".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.