Interiör av en hall med måttmarkerad stolpe, vita väggar, trappa och diverse föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall med trapp, en stolpe i mitten, vitrinskåp och markerad plats för framtida skjutdörrgarderob.
Skapa konto
Hej,
Jag skulle börja med hall och trapp renovering ( gipsa väggar och taket, el golvvärme, klinkergolv, parket golv på trappan bara plansteg, ny räcke till trappan , en totalt renovering blir det ) men har en grej som stör mig, vet inte vad jag kan göra med det och vill inte ha den , det är en stolpe mitt i hallen vid trappan. Som ni kan se på bilden från vägg till vägg 3 m och där med gult märket är 60 cm som jag har tänkt mig att bygga en vägg med bara 45 reglar för att sätta en skjutdörr garderob som kommer bli 150 bredd, så om jag reglar 60 cm med bara reglar (stöt för taket) då är det ca 2.5 m kvar men vad gör den stolpen egentligen? Håller upp hela taket? Den är 95×95
Stolpen kommer inte passa när jag har renoverat hela hallen och trappan så vad har ni för lösning kan ni hjälpa mig med det här
Tack på förhand
( vet inte exakt vilket forum tillhör till ) Interiör av en hall med måttmarkerad stolpe, vita väggar, trappa och diverse föremål på golvet.
Skapa konto

Hall med trapp, en stolpe i mitten, vitrinskåp och markerad plats för framtida skjutdörrgarderob.
Skapa konto

Har alla slutat med byggahus eller ? Vart är ni ?

• Gilla
nino
  • Laddar…
A
Det här är en @justusandersson fråga, men min killgissning är att den stolpen tar en hel del last och behöver ersättas på ett klokt sätt.

Scouten skrev:
Det här är en @justusandersson fråga, men min killgissning är att den stolpen tar en hel del last och behöver ersättas på ett klokt sätt.
Tack för tipsen, har skickat ett pm till honom :)
Ja men hur ska jag ersätta den, är det limträbalk som gäller eller kan jag göra på ett annat sätt ?

Det är knappast ett läge där någon sätter en stolpe bara för att det är snyggt. Man kan nog utgå från att den har en bärande funktion. 95x95 antyder att den inte är så gammal. Ritningar är det bästa hjälpmedlet när man ska analysera ett sådant här problem. Planritningar för bv och öv samt en sektion. Gärna också lite uppgifter om huset: Byggår, lokalisering på ett ungefär.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vy över en trappa som leder ner till en hall med kläder och skor, och en övre våning med viträcke.
Skapa konto
J justusandersson skrev:
Det är knappast ett läge där någon sätter en stolpe bara för att det är snyggt. Man kan nog utgå från att den har en bärande funktion. 95x95 antyder att den inte är så gammal. Ritningar är det bästa hjälpmedlet när man ska analysera ett sådant här problem. Planritningar för bv och öv samt en sektion. Gärna också lite uppgifter om huset: Byggår, lokalisering på ett ungefär.
Har tyvärr ingen ritningar, fick aldrig och de slutade svara efter vi hade köpt huset
Men så här ser det ut nedervåningen och en bild från övervåningen Handritad skiss av en husplan med beteckningar för rum och mått, samt färger för dörrar och trappa.
Skapa konto

Kontakta kommunen Bygg & Miljö och be om bygglovshandlingar, det bör finnas lite hjälp för dig att få den vägen.

Din ritning och fotot förklarar sambanden ganska bra. Jag får en känsla av att trappan är resultatet av en senare ombyggnad och då brukar originalritningar inte hjälpa så mycket. Är trappan original kan det finnas K-ritningar hos kommunen och det är naturligtvis intressant. Jag tror att det finns en avväxlingsbalk rakt under det vackra trappräcket, som vilar på den balk som i sin tur vilar på stolpen. Jag tror att du har två alternativ: 1) Låta det vara som det är och 2) ta loss så mycket panel, gips mm så att du kan se den faktiska konstruktionen, mäta dimensioner osv.

Vinkelvy under vitmålad trappa som visar en gammal plastmatta och mörkt virke bakom masonitvägg.
Skapa konto
Trång vind med träväggar och råspont, byggmaterial och plastmatta lagrat under trappa.
Skapa konto
Undersidan av en trappa med synliga träbjälkar och gammal plastmatta samt masonit som blivit delvis borttagen.
Skapa konto
Tack för alla som tar sina tid och hjälper,
Jag ska prata med kommunen på måndag
Här kommer fler bilder kanske hjälper lite mer , men jag tror inte trappan är från 1930, det ser väldigt fresh och ren ut
Den lilla vinden ovanför trappan har ca 70 mm tjock trä vägg liksom råspont och tackstolar går inte hela vägen ner utan dom vilar på den väggen, sen har dom förlängt ( skarvat) takstolarna
Stolpen står på en 45×95 regel som är spikat på plastmatta ( under trappan ligger en gammalt plastmatta)
Bilden som visar under trappan, kan ni se lite mörka virke bakom masoniten , dom har varit i visa del av huset och dom tycker jag är från 30 talet,
Men jag tror jag kommer välja alternativ 2 som Justusandersson@ säger riva bort så mycket jag kan och se vad det finns under den väggen , det är ingen problem eftersom jag kommer regla om tacket och gipsa väggar istället masonit skivor
Men här kommer fler bilder Trång vind med träväggar och råspont, byggmaterial och plastmatta lagrat under trappa.
Skapa konto
Undersidan av en trappa med synliga träbjälkar och gammal plastmatta samt masonit som blivit delvis borttagen.
Skapa konto
Vinkelvy under vitmålad trappa som visar en gammal plastmatta och mörkt virke bakom masonitvägg.
Skapa konto

Trappan är inte original. Den vilar på en limträpelare.Det syns på fotot från trappans baksida. Limträ är en tysk uppfinning från 1920-talet. Började användas i Sverige först vid tågstationer. som perrongskydd. Huset är ett plankhus, med en stomme av 3 tums plank. Det är inte så svårt att räkna fram vad balkarnas dimensioner bör vara för att sedan jämföra med verkligheten.

J justusandersson skrev:
Trappan är inte original. Den vilar på en limträpelare.Det syns på fotot från trappans baksida. Limträ är en tysk uppfinning från 1920-talet. Började användas i Sverige först vid tågstationer. som perrongskydd. Huset är ett plankhus, med en stomme av 3 tums plank. Det är inte så svårt att räkna fram vad balkarnas dimensioner bör vara för att sedan jämföra med verkligheten.
Och det betyder att stolpen är inte från Husets byggår utan de har satt där när de fick trappan,
Trappräcke är gjord av 45×95 regel, stolpen är 95×95 och båda står på den regel som ligger på golvet vad försöker säga är att stolpen sattes upp när de byggde räcken och trappan , och nu frågan är varför ?
För att hålla räcken stabilt eller stötta tacket?

Man gjorde trapphålet lite större när man byggde om trappan (och kanske flyttade den) och då ökade behovet av avväxlingar. Att stolpen inte är original kunde jag sagt från början eftersom dess dimension är 95x95 mm. Fram till början av 70-talet var alla virkesdimensioner i tum.

Närbild av ett delvis öppnat golv med synliga träbjälkar och reglar där en stolpe tidigare varit placerad.
Skapa konto
Upprivet golv där träbjälkar och en borttagen stolpkonstruktion syns.
Skapa konto
J justusandersson skrev:
Man gjorde trapphålet lite större när man byggde om trappan (och kanske flyttade den) och då ökade behovet av avväxlingar. Att stolpen inte är original kunde jag sagt från början eftersom dess dimension är 95x95 mm. Fram till början av 70-talet var alla virkesdimensioner i tum.
Stolpen tog jag bort och har försökt öppnat so mycket som möjligt för att se hur konstruktionen var, när jag tog bort stolpen kändes som att den var lös alltså golvet eller väggen kan man säga ovanför stolpen har det inte suttit po stolpen, och här är lite fler bilder som visar golvbjälkarna, (blåa) dimensioner var ca 200×75
Och sen ligger en regel på bjälkar som var svårt att se dimensioner (gul) eftersom den ligger under den korta väggen
Röd * där stålpen satt. Inomhusbild av en renovering med takbjälkar markerade i blått, golvregel i gult och tidigare stolpplats i rött.
Skapa konto
Renoverat hörn av ett rum med avlägsnad stolpe, exponerade golvbjälkar och delvis borttaget väggmaterial.
Skapa konto

Ska man räkna på det måste man veta dimensionerna, men eftersom stolpen var lös kan den inte ha haft någon bärande funktion. 75x200 (3x8 tum) motsvarar 45x240 mm i styvhet så det är stabila grejer. Om det känns bra när du går på det övre planet så är det bara att fortsätta.

J justusandersson skrev:
Ska man räkna på det måste man veta dimensionerna, men eftersom stolpen var lös kan den inte ha haft någon bärande funktion. 75x200 (3x8 tum) motsvarar 45x240 mm i styvhet så det är stabila grejer. Om det känns bra när du går på det övre planet så är det bara att fortsätta.
Tack så jättemycket för allt information och hjälpen, jo det känns bra när man går på övre planet , och innan jag tog bort stolpen mätte jag från golvet till undertaket för att se om det kommer lite ner eller inte , så när jag tog bort mätte igen då var inte äns 1 mm skillnad ,
men jag tänker sätta upp den stolpen ändå på den 95×45 regel som ligger där och stötta det med reglar i ändarna för säkerhets skull eller hjälper inte ändå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.