D Dilato skrev:
Varför behövs en dragavlastning mot en ugn som sitter fast precis som hällen?
Det är ju ingen pryl man drar fram och tillbaks.
I värsta fall, dra fast en klammer över kabeln på lämplig plats.
Det skulle nog vara lämpligare gå in i apparatdosan och koppla bakom perilex. Alt. Montera anslutningsdosa intill perilex

A
Detta stycke ur elinstallationsreglerna förklarar också allt som behövs tydligt tycker jag.

526.5
Ledaranslutningar, inklusive vidarekopplingar, ska endast göras i lämpliga kapslingar, t ex i
kopplingsdosor, apparatdosor eller i elmateriel där tillverkaren anvisat ett utrymme för detta. I
det sistnämnda fallet ska antingen finnas fasta anslutningsanordningar eller så ska materielen vara
utförd på ett sådant sätt att andra anslutningsanordningar kan användas.

526.6
Kablar och ledare ska dragavlastas där de ansluts eller skarvas. Dragavlastningar ska vara
konstruerade så att kablarna och ledarna inte utsätts för mekanisk skada.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Detta stycke ur elinstallationsreglerna förklarar också allt som behövs tydligt tycker jag.

526.5
Ledaranslutningar, inklusive vidarekopplingar, ska endast göras i lämpliga kapslingar, t ex i
kopplingsdosor, apparatdosor eller i elmateriel där tillverkaren anvisat ett utrymme för detta. I
det sistnämnda fallet ska antingen finnas fasta anslutningsanordningar eller så ska materielen vara
utförd på ett sådant sätt att andra anslutningsanordningar kan användas.

526.6
Kablar och ledare ska dragavlastas där de ansluts eller skarvas. Dragavlastningar ska vara
konstruerade så att kablarna och ledarna inte utsätts för mekanisk skada.
Så ett buntband eller två runt inkommande kabel nertill till utgående kabel till höger är tillräcklig avlastning ( den inkommande är ju skruvad i hällen ).
Det finns inget krav vad jag vet att man måste montera locket på hällens elanslutning eftersom den inte är åtkomlig när den väl är monterad på plats

D Dilato skrev:
Det finns inget krav vad jag vet att man måste montera locket på hällens elanslutning eftersom den inte är åtkomlig när den väl är monterad på plats
Jo den är åtkomlig, dels om du lyfter bort ugnen (antar att den sitter under), eller om man lyfter upp hällen. Kopplingsutrymmet måste vara stängt på godkänt sätt. Och anslutningskablar skall vara dragavlastade.

Men kopplingen vi ser på bild 1 är väl i princip OK, om man byter ut den felanvända kopplingsklämman (som dessutom är tydligt felmonterad, kommer att brinna), och om det går att ordna dragavlastning och få på locket. Möjligten tveksamt om den uppfyller kravet på att kopplingsutrymmet skall vara avsett för vidarekoppling.

Men det blir bättre och troligen enklare om man kopplar in sig i perilexdosan istället.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.