Ja det får gå i värsta fall att ta det utifrån men jag undviker det i det längsta.

Tack så mycket för bilderna! Ser väldigt fint ut, bra att se hur det ser ut.

Ja jag har läst den tråden men enligt svar i denna tråden så kan man inte göra så för då underminerar man bjälklaget?

R rqx skrev:
Ja det får gå i värsta fall att ta det utifrån men jag undviker det i det längsta.

Ja jag har läst den tråden men enligt svar i denna tråden så kan man inte göra så för då underminerar man bjälklaget?
Efter att ha läst tråden så pratade jag med en håltagare som jag samarbetat med ett tag och nämnde ditt bekymmer, han sa att "nedgångar i erge-bjälklag det har vi gjort i 30 år
R rqx skrev:

Då jag har kvar ritningar i original så tänkte jag att det kan vara nyttig läsning!
Där står vilken typ av avväxling du behöver för håltagningen om du gör det inifrån.
Äldre ritning med detaljer för bjälklag och håltagning med tekniska anvisningar och mått-specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt dokument med ritningar och instruktioner för montering av Erge-bjälklag typ B.
Skapa konto
Äldre konstruktionsritning på bjälklagsavväxling för håltagning, med tekniska detaljer och måttangivelser, placerad på ett tangentbord.
Skapa konto

R rqx skrev:
Förklara gärna varför jag kommer ta hål i en kantbalk om jag går ner genom garageplattan men om jag går utifrån så är det inga problem längre?
Jag antar att garageplattan är kanförstyvad meden armerad vot, kanske 30 cm hög. Sedan skall du även igenom torpargrundsväggen (ändå). Om du tar hål någon annanstans i väggen mot trädgården är det ju ”bara” murväggen att ta hål i. Åtgärder för att styra bort ytvatten mot muren måste vidtas.

Med tillgång till originalritningar finns ju förutsättningar att göra en kontrollerad håltagning. Arbetet med att avväxla kvarvarande plattdelar är dock inte helt okomplicerat. Även med dessa förutsättningar kvarstår risken att håltagningen hamnar olämpligt i förhållande till planlösningen. Arbete med att frakta ut material från krypgrunden via ett hål i bjälklaget är knappast idealiskt.

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Tack för bilderna, nyttig information

Tack så förstår jag!

Vi får hoppas att jag får orginal ritningar när vi får tillgång till huset så vi kan göra en riktig bedömning, vi har fotograferat ner så det verkar vara bra miljö men vill kanske ha en fuktmätare samt installera ventilation/avfuktare. Kanske plastmatta också.

Dum fråga kanske men tråden verkar lämplig. Brukar det vara armering i både undre och övre betonglagret på ett erge-bjälklag?

Som jag förstått det så är det undre lagret det som är ergebjälklaget, sen kommer i mitt fall frigolit, sen är det gjutet en platta. Jag har inte upptäckt att det skulle vara armerat (ännu)

R rqx skrev:
Som jag förstått det så är det undre lagret det som är ergebjälklaget, sen kommer i mitt fall frigolit, sen är det gjutet en platta. Jag har inte upptäckt att det skulle vara armerat (ännu)
Låter bra det. Kan man räkna med att det gjutna plattan ovanför inte har någon bärande funktion? Eller brukar den fördela ut laster ut till kanterna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.