Ja det får gå i värsta fall att ta det utifrån men jag undviker det i det längsta.
Tack så mycket för bilderna! Ser väldigt fint ut, bra att se hur det ser ut.
Ja jag har läst den tråden men enligt svar i denna tråden så kan man inte göra så för då underminerar man bjälklaget?
Tack så mycket för bilderna! Ser väldigt fint ut, bra att se hur det ser ut.
Ja jag har läst den tråden men enligt svar i denna tråden så kan man inte göra så för då underminerar man bjälklaget?
Efter att ha läst tråden så pratade jag med en håltagare som jag samarbetat med ett tag och nämnde ditt bekymmer, han sa att "nedgångar i erge-bjälklag det har vi gjort i 30 årR rqx skrev:
Då jag har kvar ritningar i original så tänkte jag att det kan vara nyttig läsning!R rqx skrev:
Där står vilken typ av avväxling du behöver för håltagningen om du gör det inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag antar att garageplattan är kanförstyvad meden armerad vot, kanske 30 cm hög. Sedan skall du även igenom torpargrundsväggen (ändå). Om du tar hål någon annanstans i väggen mot trädgården är det ju ”bara” murväggen att ta hål i. Åtgärder för att styra bort ytvatten mot muren måste vidtas.R rqx skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med tillgång till originalritningar finns ju förutsättningar att göra en kontrollerad håltagning. Arbetet med att avväxla kvarvarande plattdelar är dock inte helt okomplicerat. Även med dessa förutsättningar kvarstår risken att håltagningen hamnar olämpligt i förhållande till planlösningen. Arbete med att frakta ut material från krypgrunden via ett hål i bjälklaget är knappast idealiskt.
Tack för bilderna, nyttig information
Tack så förstår jag!
Vi får hoppas att jag får orginal ritningar när vi får tillgång till huset så vi kan göra en riktig bedömning, vi har fotograferat ner så det verkar vara bra miljö men vill kanske ha en fuktmätare samt installera ventilation/avfuktare. Kanske plastmatta också.
Tack så förstår jag!
Vi får hoppas att jag får orginal ritningar när vi får tillgång till huset så vi kan göra en riktig bedömning, vi har fotograferat ner så det verkar vara bra miljö men vill kanske ha en fuktmätare samt installera ventilation/avfuktare. Kanske plastmatta också.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Låter bra det. Kan man räkna med att det gjutna plattan ovanför inte har någon bärande funktion? Eller brukar den fördela ut laster ut till kanterna?R rqx skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden