Byggahus.se

Hål i plastgolv i badrummet

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hallå!

Råkat ut för en liten historia och hoppas att någon främling är mindre okunnig än vad jag är...

Kort historia:

Fick en ny tvättmaskin men transportsäkringarna var kvar så den vibrerade något fruktansvärt och märkte nu efter två tvättar att maskinens fötter vibrerat sig igenom mattan. Känner mig duktigt korkad. Går det att göra något tillfälligt?

Min första tanke är att skaffa stötdämpande fötter till tvättmaskinen och dra igen hålet med silikon men jag har duschat i rummet och det har kommit vatten i hålet så jag är rädd att man "låser in fukten" och gör skada? Någon som har koll?

Lång historia:

Fick en ny tvättmaskin men hade inte riktigt koll på hur man installerar den så jag lät den stå oanvänd. Sedan så kom någon och var snäll nog att erbjuda sig att hjälpa mig att installera den. Jag körde tvättmaskinen första gången och den vibrerade något fruktansvärt, var tvungen att sätta mig på den och hålla emot för att den inte skulle slå sönder allt runtom. Tänkte att det var centrifugen så körde en ny tvätt utan centrifugen men den gick igång och den vibrerade något fruktansvärt. Fick skador på händerna när jag höll emot.

Googlande runt lite och insåg att det fanns något som hette transportsäkring som man måste ta bort. Dessa fyra skruvar var tyvärr kvar och troligtvis anledningen till att det blev som det blev. Försökte ta bort dem men märkte att tvättmaskinen var som fastkedjad och såg då att den gjort två hål i plastmattan vid fötterna dragit upp massa spackelliknande från under mattan.

Plastmattan i badrummet är säkert mer än 30 år gammal och den har släppt så jag bör ändå byta ut den. Går det att göra något tillfälligt tills hela mattan byts ut om något år?

• Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 1
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Har du betong under mattan ? Hur nära dusch ? Fler bilder tack.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Oj, det var ju rejäla hål. Det ser ut som det krävs att hålen fylls ut med något fix/lagningscement och sedan svetsning av en bit plastmatta ovanpå.

Om inte området är utsatt för strömmande vatten kanske det räcker med att klippa ut en bit plastmatta och sedan silikona på den på mattan, detta som en temporär lösningen tills att hela mattan byts ut.

5. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag, expert på tillfälliga lösningar, skulle ha:
    - spacklat upp med husfix så det blir jämnt
    - målat med färg liknande mattan
    - lagt ett läckageskydd (liknande till diskmaskin) under tvättmaskinen

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det var kanske lite väl tillfälligt...

Som sagt, det går att svetsa i nya bitar av matta. Antingen låter du en mattläggare fixa det, eller så kan man köpa en varmluftpistol med lämpligt munstycke (skall vara en modell med rulle som leder svetstråden av plast rätt) och fixa det själv. Skulle tro att man bör skära bort kanske 10x10 cm , eller ev. någon kvadratmeter under maskinen. och limma och svetsa ny matta.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för alla svar och tips, Jonathan79, Hempularen, Kurtivan och Etompau!

Den tråkiga nyheter är att läget har förvärrats! =/

Den bra nyheter är att jag inte är orolig för att jag precis skapat en fuktskada, för då har jag haft en väldigt länge.

Försökte torka ur hålet först med papper och låta ACn torka ut luften. Det blev mer och mer vatten och det var som om jag tidigare medvetet fyllt upp hålet med vatten för att maximera skadan.

Jag har länge haft en bubbla nära golvbrunnen som expanderat som jag trodde var fylld med vatten men efter att jag letat och letat och aldrig kunde hitta ett hål så trodde jag att den var fylld med luft och mattan bara släppt. JAG HADE FEL!

Suttit i 2,5 timme och pumpat ut vattnet skvätt för skvätt. Försökt hitta hålet som vattnet läkt in men det går inte. Läste någonstans att det kan bli hål vid golvbrunnen men då tänker jag att vattnet borde rinna ur hålet också och det gör det inte.
    Det är en lägenhet med 60/70-tals standard som inte är renoverad. Ska jag vara orolig för att jag fått i mig mögel eller annat? Tänker också på grannarna. Det är någon som bor under mig och jag vill så klart inte at de ska bli på något sätt drabbade om jag orsakat dem problem.

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 1
    Tack!

Det kommer. Ska åka och försöka köpa grejer i butiken innan de stänger bara!

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Läge att kontakta försäkringsbolaget.

10. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja,kontakta försäkringbolag/hyresvärd,ser konstigt poröst ut i hålen,du kanske inte ska nämna ridturen på tvättmaskinen....:)

11. T
    Medlem Nivå 1
    Tack!

Ja, det låter som att jag får höra med försäkringsbolaget imorgon istället.

12. GoC
    Medlem · Nivå 11
    Låter mer som om det kan vara ett läckande rör i golvet nån stans med tanke på att du fått en bubbla på plastmattan. Den lär inte uppkomma bara genom ett hål i mattan och inläckande vatten.

13. H
    Medlem Nivå 5
    Been there done that....
    Jag köpte ett visningsex i en butik billigt och släpade hem, sparkade igång den och det var en vild en...
    Dock stoppade jsg den ganska omedelbart innan något gick sönder....
    Transportbultar, finns nog i alla tm’s så inte trumman slänger omkring under frakt....
    Lycka till med badrummet...

14. H
    Medlem Nivå 1
    Hörrö du du, den där Tarkett Optiman med melerad tråd menar du att deb är 30 år :) vem försöker du trolla?

• Laddar…
  15. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Att du försökte hålla emot? Det måste vart en rejäl åktur. Var själv med om något liknande. Tog bort transportsäkringarna, men den tvättmaskinen bjöd upp till dans gång på gång, likt förbannat. Ringde supporten som frågade om jag hade tagit bort transportsäkringarna? Ja naturligtvis svarade jag. Men icke! Det visade sig att det att det fanns en plastkåpa undertill med tillhörande skruv som också skulle avlägsnas. Hade man kollat broschyren man fick med så....

• Laddar…