Hej
Jag håller på och ska tilläggsisolera min vägg. Huset är från -72 och inifrån sett är det
Spån, virke (något spontant) sen brun/svart "papper" som jag misstänker är ångspärr, 95 mm isolering, masonit, typ stående z panel men ej fasade kanter.
Nu har någon (troligtvis elektriker vid byggnationen) spårat för rör genom väggen, har då tagit med ångspärren? (Brun/svart papp).
Nu till frågan, vad bör jag göra? Riva hela väggen på insidan för att få tätt inifrån?
Eller räcker det att tejpa med rätt tejp, så gott det går?
Jag har för avsikt att lägga i ny 95mm isolering. Regla på 45x45 och försöka täcka så mycket av gamla reglerna, vindtät duk, stående spikläkt,liggande spikläkt sen stående z-panel.
Någon som har några tankar runt allt detta? Delvis tilläggsisolerad husvägg från 1972 med synligt brunt papper som ångspärr, träreglar och ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vägg under renovering med synligt brun/svart papperslager, träreglar och delvis exponerad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Jag hade nog bara tejpat över det där med åldersbeständig tejp, alternativt tagit en bit åldersbeständig plast och tejpat för med.

• Gilla
Pär Karlsson
  • Laddar…
Tack för svar
Misstänkte det, det är lite större hål till höger på stora bilden, men det borde kanske fungera med tejp där också.
Hur viktigt är det att det är absolut tätt?
Jag har fått för mig att himlen rasar ner och det blir evig solförmörkelse om det är något hål i ångspärren....

Med så lite isolering är det inte så kritiskt att ångspärren är helt tät. Det är bara moderna lågenergihus med 30-40 cm mineralull som är så noga.

• Gilla
Pär Karlsson
  • Laddar…
Ok, det är nog min paranoia att göra fel som spökar.
Så på med tejp på synliga hål, sen bygger jag vidare som tänkt.
Ni ska ha tack!

lärjungen
Det där bruna pappersliknande materialet låter mer som en ångbroms än en ångspärr. Svårt att tro att den är helt tät ens när den är intakt.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
P
Det ser ut som asgaboard eller liknande. Men på insidan kan det väl vara folie ändå?

Tack för alla svar , jag tejpade så gott det gick.
Pappret påminde mer om karbonpapper. Typ 2 lager tunn tunn brun papp, med svart plastfolie i mitten.
Jorden går kanske inte under trots allt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.