Det blev taget hål i väggen och därmed ångskyddet/plasten för luftvärmepump. Det är lagt ett 75mm avloppsrör och ett lika stort hål. Som ni ser på bilden så kommer man ju inte åt att täta mot plasten inne i väggen och det blir ju inte helt tätt på detta sätt.

Tror ni det kommer bli fuktskador eller liknande i väggen och att det behöver åtgärdas? Och tips på åtgärder isåfall?

Och kan det ha blivit fuktskador i huset redan? Har varit så här sen midsommar samt så har det varit övertryck i huset tills denna vecka.

Jag kommer endast på att man kan försöka trycka ut röret lite åt ena hållet för att komma åt att skumma och sedan trycka tillbaka röret på sin plats. Tacksam för svar!

• Inuti en elektronisk enhet, kablar, komponenter, text "INVERTER", "SmartInverter", symboler för "OPEN CLOSE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strandpapper Strandpapper skrev:
Det blev taget hål i väggen och därmed ångskyddet/plasten för luftvärmepump. Det är lagt ett 75mm avloppsrör och ett lika stort hål. Som ni ser på bilden så kommer man ju inte åt att täta mot plasten inne i väggen och det blir ju inte helt tätt på detta sätt.

Tror ni det kommer bli fuktskador eller liknande i väggen och att det behöver åtgärdas? Och tips på åtgärder isåfall?

Och kan det ha blivit fuktskador i huset redan? Har varit så här sen midsommar samt så har det varit övertryck i huset tills denna vecka.

Jag kommer endast på att man kan försöka trycka ut röret lite åt ena hållet för att komma åt att skumma och sedan trycka tillbaka röret på sin plats. Tacksam för svar!
Jag skulle säga att det här med "helt tät" ångspärr är lite väl kinkigt. Visst kan det komma in fukt på något ställe, och det kan förstås orsaka problem.
Det är ett av skälen att jag föredrar ångbroms, så fukten kommer ut lättare om den hittar in.
Men på helt nya hus har man ju en möjlighet att tejpa allt - vilket man även bör göra med genomföringar, egentligen.

Är det nu inte gjort så...well. Risken är nog väldigt liten att det blir problem, även över tid. Iallfall om det inte är i ett badrum eller möjligen kök i närheten av spisen...
Att det varit så sedan midsommar (varför är ni oroliga först nu?) är nog inteheller ett problem, det är ju inte så lång tid: Har ni inte haft bastufest inomhus så tror jag itne det tryckts in så mkt fukt :)

Sen skall man väl inte ha övertryck i hus rent genrellt, just för att inte trycka in fukt i väggarna - ni kanske bör se över ventilationen ?

Hej, tack för svar! Det är en i vardagsrummet och en i sovrummet så inte i kök eller så.
De hade ställt in ventilationen fel och var hit och ställde in den rätt nu. Så nu är det undertryck som det ska vara.

Orsaken varför jag blev orolig nu var för att eftersom det hade varit övertryck i huset så funderade jag vad annat de har gjort fel, vilket var just detta med luftvärmepumparna.

Huset är 1 år gammalt, man vill ju inte att det ska bli förstört med tiden pga det så funderar om det kanske kan vara värt att täta ordentligt ändå, även om det inte är så lätt att göra nu i efterhand.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.