Hej!
Jag har planer på att installera ett bubbelbad där hemma. I dagsläget har vi vanligt badkar ned blandare på väggen.
Jag har full åtkomst till väggen frän andra sidan vi klädkammaren.
Badrummet är helkaklat 2010.
Hur gör man med tätskikt vid håltagning för nytt vatten o el bakom bubbelbadet?
Jag har planer på att installera ett bubbelbad där hemma. I dagsläget har vi vanligt badkar ned blandare på väggen.
Jag har full åtkomst till väggen frän andra sidan vi klädkammaren.
Badrummet är helkaklat 2010.
Hur gör man med tätskikt vid håltagning för nytt vatten o el bakom bubbelbadet?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Hur är vatten draget till blandaren idag?M Mattias-W skrev:
Varför inte använda samma anslutning?
Det enkla svaret är att man bör undvika att göra hål i tätskiktet, och har du ett målat tätskikt är det inte ens görbart ..
Å andra sidan minskar du mängden vatten som når tätskiktet med badkaret...
Jag hade plockat bort de plattor som berörs, borrat plattorna, markerat på väggen efter att fixet tagits bort, borra sedan igenom väggen.M Mattias-W skrev:
Membran, vulkas/limmas efter ny genomföring utförts, limma med ardex på plattan och mot väggen, kläm dit plattan, foga.
Detta är tidsödande, tar många timmar om man inte vill skada tätskiktet, då får man plocka bort fler plattor.
Mvh P-A
Idag kommer vattenrören direkt genom väggen till blandaren. Tänker att det blir svårt att få till anslutning bakom bubbelbadet med utanpåliggande rördragning.Dan_Johansson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Behöver inte vara så svårt, ansluts ofta med slangar. Och som sagt, att göra nya hål igenom tätskiktet går i princip inte att göra på ett godkänt sätt om ditt tätskikt är rollat. Då 2010 var lite brytningstid mellan rollat och de nya foliesystemen. Folie hade kommit men var inte obligatoriskt som idag. För de rollade systemen finns inga instruktioner för hur man kan skarva.
Har du folie så kan det gå att skarva, då skall du ha tag i rörmanschetter med samma artikelnummer som gällde då 2010 för det system du har. Och plocka bort några plattor som Pagno föreslog. Då gäller att du måste ha reservplattor från 2010, eller hitta nya som passar.
Har du folie så kan det gå att skarva, då skall du ha tag i rörmanschetter med samma artikelnummer som gällde då 2010 för det system du har. Och plocka bort några plattor som Pagno föreslog. Då gäller att du måste ha reservplattor från 2010, eller hitta nya som passar.
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
https://www.lampan.se/sv/34/belysningsguiden/ip-for-bad-eller-duschnino skrev:
Jag hade inga problem att få en elektriker att koppla in mitt bubbelkar med en IP44 dosa bakom badkaret ...
(https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-anno1973.246686/#post-2891834 för bilder på det ... )
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det är godkänt ur elsäkerhetssynpunkt, om ex. dosan har rätt kapslingsklass. Men det är inte godkänt ur vattenskadesynpunkt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Så det går att täta ett vattenledningsrör, men inte ett rör för el? Vilket är lite intressant, eftersom det är det tidigare som skapar vattenläckan som tätskikts- och ytbeläggnings-branchen är livrädda för ....H hempularen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/nino skrev:
Så man ska ha en meter kabel från zon 2, in under badkaret?
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/
Alternativt en dosa som är godkänd, men den ska monteras synligt (ovanför badkaret)?
Jag förstår ju att det här är någon form av branschidé, inget du hittat på, men eftersom du verkar både insatt, och argumenterar för att man ska följa dem, vore det ju kul att höra varför ...
Jag har ju aldrig sett ett badrum med bubbelbadkar där man gjort såhär ....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Förresten, kom på en sak till. Jag har ett bubbelbadkar från Noro och det har ingen termostatblandare. Bara "två kranar" för varm/kall .. det gör att det är totalt värdelöst att duscha i .. Det kan vara en sak som gör att det kanske tom. kan vara värt att behålla blandaren du redan har, om det är fysiskt möjligt ...M Mattias-W skrev:
Jag trodde i min naivitet att termostatblandare var standard på ett badkar för 25 tusen, men icke då ...Iofs innebär det att vattenbelastningen på tätskiktet i mitt badrum är minimal eftersom det inte används mycket, men å andra sidan har de härliga baden kostat en hel del per gång ...
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det handlar om att ha så få genomföringar som möjligt i zonen. Det är säkert så att risken för en läcka är ungefär lika stor/liten för ett vattenrör, som för ett elrör. Har man då ett kallvattenrör, ett varmvattenrör, och lägger till ett elrör, så har du ökat sannolikheten för en skada med 50%.Dan_Johansson skrev: