10 022 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Hajom skjutdörr trasig
Min fyrkantstång var sliten, men fyllde upp med svets istället för att köpa ett nytt.H henlin431 skrev:Tack för svar!
Ok men visst var ditt fyrkantsrör och slitet, det som sitter i handtaget, bytte du handtaget med?
Så du bytte alltså boogie (kittet med hjulen undertill) och helt ny spanjolett och inte bara låskistan? Det vill säga hela köret? Då behöver det sågas upp håll och annat igen gissar jag.
Du mätte dig fram till modellen antar jag, dvs bytte mot gu 934 eller 937, beroende på tjockleken.
Jag fick hjälp att välja prylar av supporten på sidan jag länkade till.
Jag hade GU936H innan, kallas spanjolett tror jag (alltså hela mekanismen på sidan av dörren) och ersatte det med GU937. Men eftersom infästningen till boogien (hjulen under dörren) var annorlunda så bytte jag även den för att det skulle passa. Den nya mekanismen är väldigt mycket lättare att öppna. Dörren går nästan för lätt
Både spanjolett och boggie passade i befintliga spår. Även skruvhålen var samma.
Det som var dimensionerade var avståndet från kant dörr till centrum av handtaget. Det avgjorde om det var 937 eller 934. Mitt avstånd var 27,5mm.
Boggien fanns även den i två dimensioner, där hjulens diameter/djupet i spåret under var dimensionerade.
Men de är hjälpsamma på supporten, och annars finns det en del info på sidan.
Det landade på ca 3000kr totalt för mig.
Jag såg att jag hade 27 mm för låskistan vilket gör att det bara kunde vara en modell av boogie. Fanns handtag med så jag beställer det där. Ska leta nya lister med då de börjar bli trötta.H henlin431 skrev:Tack för svar!
Ok men visst var ditt fyrkantsrör och slitet, det som sitter i handtaget, bytte du handtaget med?
Så du bytte alltså boogie (kittet med hjulen undertill) och helt ny spanjolett och inte bara låskistan? Det vill säga hela köret? Då behöver det sågas upp håll och annat igen gissar jag.
Du mätte dig fram till modellen antar jag, dvs bytte mot gu 934 eller 937, beroende på tjockleken.
Tack för alla tips!
Jag köpte 2x dessa lister som ersättning för de under dörren:H henlin431 skrev:
https://openingstechnieken.com/en-se/search?options[prefix]=last&q=4043613910713
Lycka till!
Där hade jag inga lister, mina sitter i spår längs med väggen. Jag köpte 10mm från L Arvidsson som sätts i 3 mm spår (som de befintliga). Vår dörr är monterad i karmen lite snett, kanske är därför man valde den lösningen. Det drar väl kanske lite. Får se hur de nya listerna blir när det är monterat.H hakat skrev:
Nu har jag fått hem utrustningen. Jag ser inga större problem att skruva fast själva spanjoletten såsom den gamla var. Behöver bara kapa den i rätt längd. Undertill är det standard så det är bara uppåt den skall kapas.
Därtill fick jag med hjulen under och en lång stång som också behöver kapas.
Innan jag river gamla dörren helt, minns du något speciellt att tänka på eller är det bara att hitta stången undertill och kapa i samma längd? Samma sak med skruvfästena 3 st svarta som skall hålla stången, de byts väl i princip bara ut mot det som är? Sen samma sak med hjulhusen som har skruvhål, de lär väl sitta precis som de gamla?
Försöker minnas..H henlin431 skrev:Där hade jag inga lister, mina sitter i spår längs med väggen. Jag köpte 10mm från L Arvidsson som sätts i 3 mm spår (som de befintliga). Vår dörr är monterad i karmen lite snett, kanske är därför man valde den lösningen. Det drar väl kanske lite. Får se hur de nya listerna blir när det är monterat.
Nu har jag fått hem utrustningen. Jag ser inga större problem att skruva fast själva spanjoletten såsom den gamla var. Behöver bara kapa den i rätt längd. Undertill är det standard så det är bara uppåt den skall kapas.
Därtill fick jag med hjulen under och en lång stång som också behöver kapas.
Innan jag river gamla dörren helt, minns du något speciellt att tänka på eller är det bara att hitta stången undertill och kapa i samma längd? Samma sak med skruvfästena 3 st svarta som skall hålla stången, de byts väl i princip bara ut mot det som är? Sen samma sak med hjulhusen som har skruvhål, de lär väl sitta precis som de gamla?
Spanjoletten kapade jag bara i överkant, samma längd som den gamla. Skruvhålen var samma.
Stången som förbinder hjulparen måttade jag hur lång den behövde vara för att bakre hjulparet skulle hamna på samma ställe som de gamla. Främre hjulparet kan bara sitta på ett sätt. Sen kapade jag dragstången och monterade.
Här är 2 videos från deras hemsida som visar förloppet:
Klantigt, jag lyckades inte hitta de där instruktionsvideos innan. Nu såg jag även att vissa dörrar har just spår på undersidan och på sidan men det verkar inte gälla min dörr tyvärr. Blir fundersam till hur min faktiskt tätar undertill. Möjligt jag får sätta dig någon annan tätningslist i så fall. Har svårt se att det blir riktigt tätt annars. Tack igen, mycket hjälpsamt. det är främst kapningarna som behöver planeras lite, i övrigt verkar det straight-forward.H hakat skrev:Försöker minnas..
Spanjoletten kapade jag bara i överkant, samma längd som den gamla. Skruvhålen var samma.
Stången som förbinder hjulparen måttade jag hur lång den behövde vara för att bakre hjulparet skulle hamna på samma ställe som de gamla. Främre hjulparet kan bara sitta på ett sätt. Sen kapade jag dragstången och monterade.
Här är 2 videos från deras hemsida som visar förloppet:
[media]
[media]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden