Självbyggare
· Stockholm
· 10 320 inlägg
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hager i Sverige kan jag inte vända mig till det vet jag. det blir till min grossist i Polen . jag har kollat runt påolika
kostnader osv från mitt utgångsläge och inte på vilka ev rabatter och förmåner jag kanske får (känns inte riktigt seriöst att börja med rabatter när man gör en budget. sen har jag bara titta runt och tag itlist priser på allt och inget annat (min situation )
kostnader osv från mitt utgångsläge och inte på vilka ev rabatter och förmåner jag kanske får (känns inte riktigt seriöst att börja med rabatter när man gör en budget. sen har jag bara titta runt och tag itlist priser på allt och inget annat (min situation )
Självbyggare
· Stockholm
· 10 320 inlägg
För ett flerbostadshus så blir det aaaaningens mer el än en central per lgh. Du måste ha ett lsp ställverk i elrummet där servisen kommer in eller tänkte du dra in en servis och abonnemang per lägenhet?
När man gör en seriös kalkyl tar man in priser från "sina" grossister, har man tex 50 lägenheter kan jag garantera att man får mängdrabatt. Och eftersom dom priser som länken visade INTE var speciellt billigt, dessutom i princip omöjligt att utan mycket besvär få ev garantier i Sverige så skulle jag ALDRIG köpa av någon internettaffär i tex Polen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 320 inlägg
Standarden vi följer är 220-240V och 230V är det vanligen för att den inte skall bli för hög eller låg beroende på belastning.Ribons skrev:
Att apparaterna är märkta 220-240V 50-60Hz är för att de skall klara flera standarder.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 320 inlägg
Att dimensionera elsystemet för ett hyreshus är inget du gör utan lång erfarenhet.Ribons skrev:
Har du läst på vad som krävs för att få bygga ett flerfamiljshus? Det är helt andra krav och regler än för ett fritidshus eller vanligt hus. Vore det enkelt och billigt skulle alla bygga hyreshus.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 320 inlägg
Vart tror du byggare som Skanska och NCC handlar? Det är inte bara i Sverige...Ribons skrev:
Något du får ta och läsa på om är Boverkets regler och kollektivavtal. Skulle säga att det är ett måste att ha koll på dessa två om du skall bygga hyreshus.