Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Låter onekligen väldigt enkelt.
Tror du att man som privatperson kommer stöta på någon begränsning i antal aktorer/knappar eller dylikt?
Tror du att man som privatperson kommer stöta på någon begränsning i antal aktorer/knappar eller dylikt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nej, det har jag svårt att tro. Då skall du ha en sjukt stor villa och massor med lampor och knappar. Har för mig det var 255 enheter du kan ha och var enhet kan vara upp till 8knappar/10utgångar.Jensnorrland skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Inget en vanlig privatperson skulle stöta på dvs. 
Hej,
Är det någon som vet hur man adresserar komponenterna med domovea programmet?
Jag har systemet uppkopplat men enligt dokumentationen så ska man ladda upp komponenterna från ETS men poängen med Easy är väl att man inte ska behöva köpa ETS?
Är det någon som vet hur man adresserar komponenterna med domovea programmet?
Jag har systemet uppkopplat men enligt dokumentationen så ska man ladda upp komponenterna från ETS men poängen med Easy är väl att man inte ska behöva köpa ETS?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du exporterar adresser och konfiguration från Easy programmet.
Jag gissar att det är ett program utanför domovea? Har letat men hittar inget program som heter Easy på hagers hemsida. Finns en som heter Start-upp-programvara för TXA100 men den kan jag inte installera (får bara felmeddelande och jag har provat på två datorer). Några tips?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har du väskan för att programmera Easy? Du surfar bara in på interfacets IP address så kommer du till sidan för att konfigurera systemet och sedan exportera till Domovea. Utan väskan kommer du ingen vart.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du måste ha väskan eller iaf programmerings interfacet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du behöver TXA100 eller TJA665.
ok, verkar dock lite korkat att man behöver köpa väskan bara för att sätta adresserna, Att dom inte byggde in den funktionen i TJA451.
Får fundera på om jag ska skaffa en ETS-light licens istället och sätta adressen därifrån. Väskan är relativt billig men ETS är mer användbart om man vill komplettera med andra leverantörer.....
Får fundera på om jag ska skaffa en ETS-light licens istället och sätta adressen därifrån. Väskan är relativt billig men ETS är mer användbart om man vill komplettera med andra leverantörer.....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Adresserna finns egentligen redan i alla delarna. Du måste dock ha ett interface för att kunna tala om vad som skall tala med vad.
Att man inte skickar med TXA100 är för att du bara behöver den för att konfigurera, sedan kopplar man ur den. Sedan behöver du den bara om du skall lägga till eller ta bort enheter.
Det går helt riktigt att göra installationen med ETS lite, men jag skulle säga att det är mycket krångligare då du inte kan konfigurera hela installationen samtidigt. Du behöver ett interface mellan dator och KNX även med ETS.
Att man inte skickar med TXA100 är för att du bara behöver den för att konfigurera, sedan kopplar man ur den. Sedan behöver du den bara om du skall lägga till eller ta bort enheter.
Det går helt riktigt att göra installationen med ETS lite, men jag skulle säga att det är mycket krångligare då du inte kan konfigurera hela installationen samtidigt. Du behöver ett interface mellan dator och KNX även med ETS.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Ska man krångla med ETS eller ska man köpa TXA100 för 3000kr ex moms?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ett alternativ är ETS inside. Nästa så jag ångrar lite att jag köpte TXA100... (jag har även köpt ETS inside
)
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg