I min central så har jag den här gynnaren som sitter kopplad mellan dvärgbrytaren och min utebelysning. Vad har den för funktion? Google gav dåligt med svar på det hela så sätter mina förhoppningar till er :)

Elektrisk komponent märkt Hager 25A kopplad i en central, med kablar och dvärgbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En strömbrytare för Max 25A

• Gilla
elmont
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
En strömbrytare för Max 25A
Hur kommer det sig att man sätter en sådan direkt efter en dvärgbrytare? Om det bara är en strömbrytare kan man lika gärna använda vippan på dvärgen? Känns som jag missar något.

J johan_p skrev:
Hur kommer det sig att man sätter en sådan direkt efter en dvärgbrytare? Om det bara är en strömbrytare kan man lika gärna använda vippan på dvärgen? Känns som jag missar något.
Du ska inte använda dvärgbrytare som en vanligt brytare, den kommer inte hålla särskilt länge om du har en hyfsad last på gruppen. En vanlig brytare ska användas istället, precis så som du har det.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du ska inte använda dvärgbrytare som en vanligt brytare, den kommer inte hålla särskilt länge om du har en hyfsad last på gruppen. En vanlig brytare ska användas istället, precis så som du har det.
Jag förstår.
Kan ändå tycka att det var en lite konstig lösning. Det enda dvärgen matar är en enda lamparmatur med en gammal 40w glödlampa, så någon last att tala om är det nog inte.

Tack för svar!

J johan_p skrev:
Dvärgbrytaren är en säkring, ingen strömbrytare.
Den skall du inte använda för att bryta strömmen med, den skall lösa ut vid för hög belastning

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Jag tycker mig se på bilden att både fas och nolla går igenom den brytaren. Om det är så kan det ju vara ett sett att lätt kunna bryta bort ett ev jordfel.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är nog svårt med både fas och nolla, när brytaren bara är enpolig.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är nog svårt med både fas och nolla, när brytaren bara är enpolig.
Symbolen visar enpolig brytning mellan 1 o 2. Men där är ju två anslutningar till på den.

3an och 4an är ju pluggade, hade den varit 2-polig så ser den ut såhär
En 2-polig Hager säkerhetsbrytare med pluggade anslutningar för terminal 3 och 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nollan ligger inte på brytaren, bara en fas. Hela centralen är ett ormbo, misstänker starkt att föregående ägare kopplat en hel del själv. Som exempel denna brytare istället för en klassisk lampknapp.

Att centralen ser ut som ett "ormbo" beror troligen på att den som kopplade in den ville lämna så långa trådar att man i framtiden kan koppla om i centralen utan att behöva skarva/byta trådarna. Det är mycket vanligt och inget konstigt.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Nollan ligger inte på brytaren, bara en fas. Hela centralen är ett ormbo, misstänker starkt att föregående ägare kopplat en hel del själv. Som exempel denna brytare istället för en klassisk lampknapp.
Att det använts en sån brytare stärker också tanken på att det är en elektriker som kopplat. En icke-elektriker hade troligtvis använt säkringen som brytare. ;)

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Eh,hm...har den inte någon märkning eller notering i gruppförteckningen?

En anledning till brytaren kan vara att man tänkt att gruppen ska kunna användas till fler förbrukare som man inte vill stänga av när man släcker lampan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.