Du ska inte använda dvärgbrytare som en vanligt brytare, den kommer inte hålla särskilt länge om du har en hyfsad last på gruppen. En vanlig brytare ska användas istället, precis så som du har det.J johan_p skrev:
Jag förstår.Müssli skrev:
Kan ändå tycka att det var en lite konstig lösning. Det enda dvärgen matar är en enda lamparmatur med en gammal 40w glödlampa, så någon last att tala om är det nog inte.
Tack för svar!
Dvärgbrytaren är en säkring, ingen strömbrytare.J johan_p skrev:
Den skall du inte använda för att bryta strömmen med, den skall lösa ut vid för hög belastning
Jag tycker mig se på bilden att både fas och nolla går igenom den brytaren. Om det är så kan det ju vara ett sett att lätt kunna bryta bort ett ev jordfel.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Att centralen ser ut som ett "ormbo" beror troligen på att den som kopplade in den ville lämna så långa trådar att man i framtiden kan koppla om i centralen utan att behöva skarva/byta trådarna. Det är mycket vanligt och inget konstigt.
Att det använts en sån brytare stärker också tanken på att det är en elektriker som kopplat. En icke-elektriker hade troligtvis använt säkringen som brytare.J johan_p skrev:
Eh,hm...har den inte någon märkning eller notering i gruppförteckningen?
Klicka här för att svara