Jag har tagit bort den nedersta delen av vår tyget på vår markis som är skadat. Nu behöver jag fästa tyget runt en plaststång, som sedan skall gå i en aluminiumprofil. Stången är ca 2 mm i diameter. Det bästa vore förstås att sy på maskin, men jag har ingen och jag vill inte ta ner markisen. Jag tänkte först häfta runt med en vanlig kontorshäftmaskin för att sedan sy lite för hand, men stången är för tjock så stiften går inte igenom. Några tips på bättre verktyg för detta? Alternativ på något annat bra sätt? Smältlim?

• Ritad illustration av fråntagen tyger från en markis med en plaststång och aluminiumprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har Jula, Bauhaus och Biltema nära, så helst om det finns på någon av dem :)

Karlia
Häftpistol är bättre än häftapparat.

Fast då böjs inte klammrarna. Jag vill spänna fast tyget runt stången så att säga.

• Gilla
Marcusl1
  • Laddar…
P
A arasmus skrev:
Jag tänkte först häfta runt med en vanlig kontorshäftmaskin för att sedan sy lite för hand, men stången är för tjock så stiften går inte igenom.
Dra ur stången medans du häftar isf,trä in den sen.

Karlia
Ah, tänkte du skulle sätta fast i. Lim i min erfarenhet håller inte toppenbra, annars finns remsor du kan stryka ihop tyget med (fållband). Det bästa är nog att sy, för hand borde funka det med.

Handyman 1 skrev:
Dra ur stången medans du häftar isf,trä in den sen.
Det hade varit det bästa förstås. Tyvärr är jag dum i huvudet, så jag fick använda häftpistol och böja med tång istället

• Haha
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.