17 639 läst ·
17 svar
18k läst
17 svar
Häfta fast putsnät?
Nätets uppgift är att motverka sprickor inte hålla murbruket på väggen det är grundningsbrukets uppgift.n_sandstrom skrev:
Nej, jag tänker att man gör ett lager om dagen typ?
Men det är kanske vettigt, näta längst in, putsa upp tills allt kommer i nivå med resten, och sedan mer nät.
Ingen risk att ny puts börjar spricka om man spikar i det?
Idag är det fuktigt ute. Grannens putsade källarplan är ett praktexempel på varför man ska grunda bra, man ser vartenda block tydligt!
Det verkar finnas en övertro på putsnät nuförtiden.....
Lägg lika mycket krut på att få till murbruket att fästa i väggen med, ett lösare murbruk häftar i mycket bättre än ett styvare...
Att man ser blocken är för att murbruket suger för att blocket är hårdare än fogen, personligen brukar jag mura leca/ cementblock med ett starkare murbruk än ett vanligt b0-3 mm för att slippa få fogar som suger.
Grundningsbrukets konsistens ska vara som soppa o inte gröt som folk fått för sig, och att folk tror att rödgrund är något speciellt är bara pga av färgen.
Ett grundnigsbruk ska va så fett att man får bubblor i det när man stannar blandaren och det ska gå som vanligt murbruk i början min 5 minuter för att få en homogen blandning i nan man tillsätter mer vatten o fortsätter o blanda det iaf 20minuter till
Jag brukar själv blanda grundningsbruk av det bruk som man ska använda till att putsa med men blandar i mer portlands cement så blandningsförhållandet blir 1:1 till 1:1.5 bindemedel / sand, grundningen ska va klibbig o stark för att bita i rejält o lämna en grov taggig yta för putsbruket att vidhäfta i.
All form av utfyllnad av ojämnheter får ej glättas/slätas till utan ska dras av så att ytan blir grov för att bruket som slås på i nästa omgång biter i.
Många slarvar med rengöring av väggarna ( om man huggit av gammal puts) men jag kör för det mesta med högtryckstvätt o rotojet för att få av/ bort alla lösa partiklar o sen blir väggen rejält vattnad med.
En fråga här: skulle man kunna tänka sig att man fästa nätet med spackel? Låta det halvhärda, typ bara för att få upp det på väggen. Sen putsa ovanpå det.R Roger Hermansson skrev:Nätets uppgift är att motverka sprickor inte hålla murbruket på väggen det är grundningsbrukets uppgift.
Det verkar finnas en övertro på putsnät nuförtiden.....
Lägg lika mycket krut på att få till murbruket att fästa i väggen med, ett lösare murbruk häftar i mycket bättre än ett styvare...
Att man ser blocken är för att murbruket suger för att blocket är hårdare än fogen, personligen brukar jag mura leca/ cementblock med ett starkare murbruk än ett vanligt b0-3 mm för att slippa få fogar som suger.
Grundningsbrukets konsistens ska vara som soppa o inte gröt som folk fått för sig, och att folk tror att rödgrund är något speciellt är bara pga av färgen.
Ett grundnigsbruk ska va så fett att man får bubblor i det när man stannar blandaren och det ska gå som vanligt murbruk i början min 5 minuter för att få en homogen blandning i nan man tillsätter mer vatten o fortsätter o blanda det iaf 20minuter till
Jag brukar själv blanda grundningsbruk av det bruk som man ska använda till att putsa med men blandar i mer portlands cement så blandningsförhållandet blir 1:1 till 1:1.5 bindemedel / sand, grundningen ska va klibbig o stark för att bita i rejält o lämna en grov taggig yta för putsbruket att vidhäfta i.
All form av utfyllnad av ojämnheter får ej glättas/slätas till utan ska dras av så att ytan blir grov för att bruket som slås på i nästa omgång biter i.
Många slarvar med rengöring av väggarna ( om man huggit av gammal puts) men jag kör för det mesta med högtryckstvätt o rotojet för att få av/ bort alla lösa partiklar o sen blir väggen rejält vattnad med.
Jag tänker mig här att jag ska bredspacklar betongspackel A46-typ/Finja Laga vägg i mitt fall, men vill ändå använda nät för att styva upp väggen och hålla ihop mindre sprickor.
Eller finns det något problem med detta?
Klicka här för att svara