Eller för att förtyldiga frågan.

Vi har murat igen en gammal garageport med leca, och är på gång att putsa det hela.

Har knappt petat på puts innan, så nu försöker vi lära oss så mycket som möjligt från det kära Internet.

Jag funderar på om det helt enkelt går att sätta fast armeringen med häftpistol.
Förstår ju att det inte kommer att sitta lika bra som med grövre fästmedel.
Men behövs det?
Om allt blir perfekt så gissar jag att det är putsen som håller fast nätet och inte tvärtom, när det väl brunnit.

Jag är inte jättesugen på att köpa jättepack med specialfästen för 2.5kvm vägg.
Och vet inte heller vart man jagar rätt på rostfria krampor i dom vanliga svenssonbutikerna

Nätet är ju inte gratis heller och säljs i oftast i 25 kvadrats rullar. Kramlor är inte dyra och en ask räcker långt.
Dock ska inte nätet hela vägen in till blocken så det är därför de special pluggarna med den vita kroken finns. Nätet ska vara så långt ut det går i utstockningslagert.
Men det är inte hela världen om man drar in det hela vägen om man gör det hemma.
Det hade hängt kvar utan nät också men på leca ska man alltid ha nät annars kan man få snygga sprickor i linje med fogen på blocken.

Ett tips är att grunda innan ni sätter nätet så är det ordentligt med vidhäftning över hela utan missade punkter.

• Gilla
MarieoFlisa
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
...
Ett tips är att grunda innan ni sätter nätet så är det ordentligt med vidhäftning över hela utan missade punkter.
Bra tips, funderar på liknande projekt. Vad ska man grunda med?

Rödgrund.

Så varmförzinkat = galvat?
Ha, man lär sig något varje dag. Då har jag krampor hemma som räcker och blir över :p

Rödgrund är planen, och sen nätet utanpå det.
Om man inte spikar orimligt tätt så borde det ligga luftigt nog på dom flesta ställen.

Det här känns som det mest spännande arbetsmomentet jag gett mig på hittills. Jag både fasar och ser fram emot det!

• Gilla
Keviin
  • Laddar…
Jag spikade fast nätet med såna där krampor från Biltema. Som du säger så kommer ju inte nätet att lägga sig dikt an muren om man inte spikar väldigt tätt.

Rent tekniskt är inte varmförzinkning samma sak som galvanisering - Det är två olika sätt att applicera att lager zink på metallen. Men slutresultatet är ungefär detsamma...

Jag har skjutit fast putsnät med rostfria klammer med min tryckluftsdrivna klammerpistol. Smidigt när man jobbar själv. Ena handen håller och sträcker nätet och andra kan skjuta fast det. Men ovan nämnda kramlor funkar såklart också.

-RB- -RB- skrev:
Jag har skjutit fast putsnät med rostfria klammer med min tryckluftsdrivna klammerpistol. Smidigt när man jobbar själv. Ena handen håller och sträcker nätet och andra kan skjuta fast det. Men ovan nämnda kramlor funkar såklart också.
Gissar på att du hade lite grövre klammer än Rapid 140 i det fallet :p

Kanske blir nåt mellanting för mig, häftar det på plats tills det slutar bråka, sen spika.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Gissar på att du hade lite grövre klammer än Rapid 140 i det fallet :p
Ja, jag tror att de är ca 40 mm långa.

L Lerstenstegel skrev:
Nätet ska vara så långt ut det går i utstockningslagert.
Det där var förresten ett bra påpekande.
Vi har en liten lustig vinkel i ett hörn där vi antagligen kommer behöva lägga ca 3 lager.

Borde vi försöka vänta med att fästa nätet där, tills sista lagret?

Hur mycket räknar du som ett lager?
Men visst ska man putsa en väldigt grov vägg så grundar man först och sen slår ut håligheter innan man kan putsa hela.

Runt 10-15 mm ?

Tror putsen på det tjockaste stället kommer bli dryga 5 cm

Så tjockt kommer du inte kunna lägga i ett svep. Men det gör ju inget om det är flera lager nät, heller, så enklast är väl att näta allting och där man behöver bygga på mer puts sätter man lite mer nät.

Nej, jag tänker att man gör ett lager om dagen typ?

Men det är kanske vettigt, näta längst in, putsa upp tills allt kommer i nivå med resten, och sedan mer nät.
Ingen risk att ny puts börjar spricka om man spikar i det?

Idag är det fuktigt ute. Grannens putsade källarplan är ett praktexempel på varför man ska grunda bra, man ser vartenda block tydligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.