Hej!
Blev så tvungen att ta ner denna hängränna på uthus vid fritidshus byggt tidigt 70 tal.
Någon som har fakta om dessa?
Blev lite nyfiken då jag inte sett sådana tidigare.
Användes hängrännor i trä så sent?
Går det att få tag på det idag om jag hade varit intresserad?
Hur sköter man sådana iaf denna typ av ränna? Var det impregnerade?
Blev så tvungen att ta ner denna hängränna på uthus vid fritidshus byggt tidigt 70 tal.
Någon som har fakta om dessa?
Blev lite nyfiken då jag inte sett sådana tidigare.
Användes hängrännor i trä så sent?
Går det att få tag på det idag om jag hade varit intresserad?
Hur sköter man sådana iaf denna typ av ränna? Var det impregnerade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanliga i skogsbygder fram till 30-40-tal, sitter det på en kåk byggd på 70-talet är det en entusiast som varit framme.
Tillverkade av tätvuxen gran som snidats ur och sedan tjärats med trätjära, underhålls genom att tjäras med 10-15-20 års mellanrum.
Tillverkade av tätvuxen gran som snidats ur och sedan tjärats med trätjära, underhålls genom att tjäras med 10-15-20 års mellanrum.
Detta är i skogsbygd absolut… och tjära hängrännor hade ju varit supertrevligt! Lite synd nästan att jag tog ner dem!Fotografen skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 127 inlägg
På jobbet nytillverkade vi en bestående av två plankor, behandlade med linolja och fuskade med plåt invändigt (k märkt hus?)
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
När jag byggde 2006 diskuterade vi dessa hängrännor som skulle passa mitt listklädda papptak. Nu fick jag till slut stryka denna extrakostnad men i min gamla fiskeby finns fortfarande ett par äldre hus med funktionen.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 472 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 472 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden