Byggahus.se

Regnvatten från grannens hängrännor och trädgård rinner ut i vår trädgård

1. 6
    Medlem · Sverige · 33 inlägg

64kvm

Medlem
    Hej,

Så fort det regnar mer än bara en kort skur så fylls gräsmattan med vatten, med upp till 15 cm, på flera ställen, och kan dröja flera dagar innan det sjunker bort. Jag ska försöka beskriva vad som händer så bra som möjligt.
    Högst upp i trädgården finns en mur med en gång uppe på, säkert från 1920-30. Ovanför muren ligger grannens hus och trädgård och nedanför ligger vår. Från lägsta till högsta punkt skiljer flera meter mellan tomterna. Längs muren sluttar gräsmattan ett par meter för att sedan plana ut. På vissa ställen på den plana delen av gräsmattan är den ojämn, och i de lägre delarna samlas vattnet. Har länge trott att "sånt händer" på en ojämn gräsmatta, men när nu ett gammalt vedförråd längs delar av muren tagits bort så syns flera så bäckar med vatten rinna ut från under muren. Och när jag spontant grävde ett dike för att leda om vattnet som rinner ut under muren så försvann "sjöarna" på vår gräsmatta, även under flera dagar med regn.
    Tomten ligger lägre än omkringliggande tomter och då en ny väg anlades på betydligt högre nivå än tidigare så satte kommunen in en brunn i hörnet av tomten så att regnvatten inte riskerar att dränka delar av tomten vid regn. Tyvärr har denna brunn lagts för högt och det mesta av vattnet ligger kvar trots brunn.

Vad kan jag göra åt saken?
    Ett dike löser delvis problemet på kort sikt, men ser fördj*vligt ut. Kan jag åtgärda det genom att gräva ned någon typ av dräneringsrör och brunnar, som kopplas till brunnen kommunen satt in? Är grannen skyldig att ta hand om "sitt" vatten så att det inte rinner ut på vår tomt?

Tack på förhand
    /dränkt...

2. Bjerke88
    Medlem · 210 inlägg

Bjerke88

Medlem
    Man är skyldig att ta hand om sitt eget dagvatten på sin egen tomt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.