H heimlaga skrev:
Gas kommer från Putin så den kan vi inte elda med och elektricitet har vi för litet av varje vinter. Skulle vi vedeldare sluta skulle elförsörjningen bryta ihop när det blir kallt och då får du djungelkatten känna på hur det känns att bo i en ouppvärmd bostad med 30 minusgrader inomhus.
Där kom den. Dagens Putin! Imponerande heimlaga!
Fram tills nu, gick det utmärkt att köpa rysk gas. 40% av den gas EU använder/använde gick genom Ukraina. Vi köpte mer gas än vi behövde och överskottet tog Ukraina hand om. Nu får de frysa, om inte vi skickar ved. Torr ved, som inte förpestar grannskapet. För som vi alla nu vet är det helt onödigt att värma upp sitt hus med vedeldning.
Nyligen pajade min cirkulationspump som jag beskrev i en annan tråd och då var jag väldigt glad över att jag även har en braskamin, vilken det eldades flitigt i, medans pumpen reparerades.
Som vi alla borde förstå, är det utomordentligt viktigt att ha en alternativ värmekälla ifall något oförutsett inträffar. Det mest närstående är nog en solstorm som slår ut all elektronik. När det händer är det gott att kunna putta in en pinne i brasan...

Intet
Jag får aldrig någon klarhet i om du bara är extremt okunnig om Ryssland eller om du har betalt för att sprida falska påståenden.

Det du skrev är en direkt osanning men jag vet inte om det är djup okunnskap eller medveten lögn.

Direkt när Rysskriget började så började också gasflödet variera i pipelinen till Finland. Varje gång riksdagen beslöt någonting annat än det beslut som Putin hade beställt så blev det plötsligt ett oförklarligt tryckfall. Varje gång som Ryssarna försökte mata på med sin propaganda för att få igång en folklig opionion om någonting i Finland så sjönk också gastrycket. Ibland kom ingenting genom rören.
Det gick inte alls så bra att köpa rysk gas.

När då Finland och Estland bestämde sig för att dra sig ur det där spelet och improviserade ihop en gemensam gasterminal för import av flytande gas i Ingå så tog det inte läge innan ett Kinaflaggat fartyg vid namn NewNew Polar Bear på sin väg till Petersburg släpade ankaret efter sig och slet sönder pipelinen från den terminalen till Estland.
Det var alltså inte så bra att någonsin ha köpt rysk gas för de försökte genom sabotage tvinga Estland att koppla in sig på deras politiska pipeline på nytt. Vilket inte lyckades. Pipelinen blev reparerad.

Alltså är ditt påstående grundlöst!

• Gilla
Forsa16 och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Kan man inte flytta ansvaret till de som förorenar istället och lösa detta vid utsläppskällan? Tex med ett krav att luften som släpps ur ett hus ska vara tjänlig..
Jag tänker att staten ställer krav på vilka eldstäder man får installera redan nu, vid bygganmälan måste man så vitt jag vet ange vilken eldstad man avser att installera.

Att lära 'idioter' att elda verkar förvånansvärt svårt däremot, jag är rätt övertygad om att samtliga eldstadstillverkare på den svenska marknaden har tydliga instruktioner om hur de eldstäder de säljer ska eldas och dessutom lär Naturvårdsverket ha generella instruktioner på sin webbplats.
Likafullt finns det faktiskt folk som tydligen aldrig lär sej, den lilla klicken förstör för oss andra som sätter en ära i att hugga bra ved i rätt tid, låter veden torka till lämplig fukthalt innan eldning och som avpassar eldningen efter omständigheterna när så är lämpligt.

Det där om att ställa krav på vilken luft man släpper ut ur ett hus är intressant, jag föreslår att @djungelkatt hus blir pilot då det verkar ha mekanisk ventilation och en ägare som är ovanligt intresserad av att inte släppa ut nått som kan störa grannar, om försöket faller väl ut kan ju fler ansluta sig senare om de så önskar.
Om man har eldstad eller inte eller om man väljer att värma sitt hus med nått annat än ved bör inte vara begränsande för att frivilligt mäta vad man släpper ut för luft. När du sen mätt och redovisat föreslår jag att du skriver ett förslag till ditt parti, är det du föreslår som mätning och riktvärde vettigt kanske din riksdagsman skriver en motion till riksdagen så att förslaget kan bli behandlat i god demokratisk ordning om det anses lämpligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Av tre orsaker:

1. Beredskap. Förbjuder man vedeldning i bostadsområden så kommer ingen att bygga eldstäder heller och så blir vi tvungna att ta hand om och hysa varenda en av er och betala vattenskadorna era genom höga försäkringspremier för att rören era har frusit nästa gång det har varit något krångel med elnätet eller senast när ryssen börjar bomba.
Den är bara två år sedan som vi senast var kilowattar och timmar från att hela elnätet skulle ha överbelastats och rullande elavbrott skulle ha införts. Var du inte född då?
Man kan inte använda mer ström än vad som matas in i nätet minus transmissionsförlusterna.
Vem skall prioriteras när värmen inte räcker åt alla?
De rika?
Politiker och deras släktingar?
Du?

2. Tyvärr har det visat sig att när det stiftas den där sortens lagar för tätorter så börjar de ofta gälla på landet också.

3. Sociala orsaker. Jag vill inte bygga ett samhälle där värme i bostaden är förbehållet de högst avlönade. Jag har själv bott med några plusgrader inne och evig snö på köksgolvet så jag vet hur slitsamt det är. Det är många som skulle tvingas leva så utan ved.
Det vore vansinne att förbjuda vedeldning, bl a med hänsyn till beredskap, det hoppas jag att ingen vill. Jag hoppas att det finns en lösning på problemet med väldigt dålig luft tidvis i tätbebyggda områden utan totalförbud.

Sedan länge råder i många kommuner regel/rekommendation att bara trivselelda vilket brukar beskrivas som max 2 gånger per vecka och max 4 timmar per gång.

Tyvärr finns ingen uppföljning varför luften ibland är mycket dålig och därmed inga åtgärder.

F fribygg skrev:
Jag tänker att staten ställer krav på vilka eldstäder man får installera redan nu, vid bygganmälan måste man så vitt jag vet ange vilken eldstad man avser att installera.

Att lära 'idioter' att elda verkar förvånansvärt svårt däremot, jag är rätt övertygad om att samtliga eldstadstillverkare på den svenska marknaden har tydliga instruktioner om hur de eldstäder de säljer ska eldas och dessutom lär Naturvårdsverket ha generella instruktioner på sin webbplats.
Likafullt finns det faktiskt folk som tydligen aldrig lär sej, den lilla klicken förstör för oss andra som sätter en ära i att hugga bra ved i rätt tid, låter veden torka till lämplig fukthalt innan eldning och som avpassar eldningen efter omständigheterna när så är lämpligt.

Det där om att ställa krav på vilken luft man släpper ut ur ett hus är intressant, jag föreslår att @djungelkatt hus blir pilot då det verkar ha mekanisk ventilation och en ägare som är ovanligt intresserad av att inte släppa ut nått som kan störa grannar, om försöket faller väl ut kan ju fler ansluta sig senare om de så önskar.
Om man har eldstad eller inte eller om man väljer att värma sitt hus med nått annat än ved bör inte vara begränsande för att frivilligt mäta vad man släpper ut för luft. När du sen mätt och redovisat föreslår jag att du skriver ett förslag till ditt parti, är det du föreslår som mätning och riktvärde vettigt kanske din riksdagsman skriver en motion till riksdagen så att förslaget kan bli behandlat i god demokratisk ordning om det anses lämpligt.
Återigen, varför ska det vara en enskild medborgares uppgift att driva vissa miljöfrågor?

T TommyC skrev:
Återigen, varför ska det vara en enskild medborgares uppgift att driva vissa miljöfrågor?
Det är bättre att den enskilde tar det med sin riksdagsman som har möjlighet att driva frågan på vanlig demokratisk väg tycker jag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det vore vansinne att förbjuda vedeldning, bl a med hänsyn till beredskap, det hoppas jag att ingen vill. Jag hoppas att det finns en lösning på problemet med väldigt dålig luft tidvis i tätbebyggda områden utan totalförbud.

Sedan länge råder i många kommuner regel/rekommendation att bara trivselelda vilket brukar beskrivas som max 2 gånger per vecka och max 4 timmar per gång.

Tyvärr finns ingen uppföljning varför luften ibland är mycket dålig och därmed inga åtgärder.
Att bara trivselelda betyder praktiskt räknat förbud.

Ingen kan satsa pengar i en eldstad som verkligen ger någon värme om man sedan bara får trivselelda.

Tyvärr är trivselkaminerna ofta så konstruerade att de strängt taget knappt ger någon värme när de trivseleldas och när de eldas på riktigt överhettas vissa delar och det blir eldsvåda.

Faktum är att det troligen skulle göra större nytta att förbjuda vissa trivselkaminer som fungerar extremt dåligt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du har en polariserad syn på eldstäder. Jag har många bekanta som har eldstäder inom ett brett spektra. De flesta bor i glesbygd och eldar efter behov beroende på mängder av faktorer. Några bor i villaområden och eldar mer eller mindre ofta utan att irritera några grannar.

Några trivselkaminer som inte ger värme eller överhettas har jag aldrig träffat på. Det räcker att följa tillverkarens rekommendation så fungerar det bra. Några få har kaminer tänkta som nödvärme om/när vi drabbas av längre elavbrott, vilket ännu inte har hänt. Jag har t o m en kollega som byggde ett nytt hus och installerade en kamin i hallen i ett nära nollenergihus med enda syftet att fungera som nödvärme.

H heimlaga skrev:
Alltså är ditt påstående grundlöst!.
Nu består EU av fler länder än de du beskrev. Bland annat är de sydösteuropeiska måttligt förtjusta över att den billiga tillförlitliga energin försvann mitt i vintern.🥶

Intet Intet skrev:
Nu består EU av fler länder än de du beskrev. Bland annat är de sydösteuropeiska måttligt förtjusta över att den billiga tillförlitliga energin försvann mitt i vintern.🥶
Du borde veta att Transnistrien vägrar att ta emot den gas som de erbjuds västerifrån. Samtidigt som Ryssland vägrar att sälja åt dem genom den sydliga pipelinen. Eftersom de inte har betalat sina gasräkningar på flera år. Sedan klagar "regeringen" i Transnistrien på att de hemska ukrainarna har stängt av gasen i den norra pipelinen

Du borde veta att både Slovakien och Ungern köper gas från annat håll. Slovakien har rentav tackat nej till leveranser av Ukrainsk gas för ungefär samma pris som den ryska. Samtidigt som deras ryskstödda regeringar kräver att få sin gas just från Ryssland.
Du skall också veta att det är stora protester på gång i båda länderna mot de ryssvänliga regeringarna och att det blir misstroendeomröstning i slovakiska riksdagen mot regeringen Fico någon av de närmaste veckorna.

Där har du hela listan på de som är "måttligt förtjusta".

Du upprepar Rysspropagandan nästan ord för ord men verkar inte veta vad du talar om.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du har en polariserad syn på eldstäder. Jag har många bekanta som har eldstäder inom ett brett spektra. De flesta bor i glesbygd och eldar efter behov beroende på mängder av faktorer. Några bor i villaområden och eldar mer eller mindre ofta utan att irritera några grannar.

Några trivselkaminer som inte ger värme eller överhettas har jag aldrig träffat på. Det räcker att följa tillverkarens rekommendation så fungerar det bra. Några få har kaminer tänkta som nödvärme om/när vi drabbas av längre elavbrott, vilket ännu inte har hänt. Jag har t o m en kollega som byggde ett nytt hus och installerade en kamin i hallen i ett nära nollenergihus med enda syftet att fungera som nödvärme.
Jag har synsättet att eldning som inte ger användbar värme bara ger onödiga utsläpp. Så enkelt är det. Kalla det polariserat om du vill men jag ser ingen mening med att ha utsläpp i miljön utan att få värme av det.

Hur duktig man än är på att elda så kommer det ut mycket när man tänder brasan innan man har fått upp temperaturen.
-Har man då en stor tung magasinerande rörspis eller plåtugn eller täljstensspis kopplad till en riktig murad skorsten så skall man elda en god stund innan man har fått upp värmen i murmassan. Sedan håller murmassan värmen i rummet i många timmar. Det blir i storleksordningen 2-3 gånger i dygnet man tänder och släpper ut skit för att ha värme ett dygn.
Det samma gäller med vedpanna om man har ens en liten ackumulatortank eller en panna med hyfsat stor vattenvolym.
-Har man då en väl dimensionerad järnkamin kopplad till en ordentlig skorsten så kan man lägga i mer varefter elden brinner och hålla den gående i många timmar utan att behöva tända på nytt. Det blir inte så många tändningar i dygnet för att ha värme.
-Många av dagens myskaminer och plåtskorstenar tål bara att eldas ett ilägg och sedan skall de svalna innan man tänder igen. Det betyder att det blir många tändningar som släpper ut mycket skit och litet värme eftersom man enligt tillverkarens anvisningar inte får elda så länge i gången att de börjar ge någon riktig värme ifrån sig. Om man eldar seriöst för att få någon värme så brukar de överhettas. Det kan du fråga vilken brandman som helst om. De maximerar verkligen mängden utsläpp i förhållande till mängden värme.

Ja, det oundviktligt att det släpps ut mycket föroreningar innan arbetstemperatur har uppnåtts. Jag har inget förslag på rimlig lösning av problemet. Det borde miljökontoret arbeta fram. Vi har som sagt redan krav på trivseleldning vilket alltför ofta inte räcker för att lösa problemet med dålig luft. Kanske behövs det totalförbud för eldning i tätbebyggt område när det råder inversion eller är vindstilla?

En mer drastisk åtgärd vore att bara tillåta eldning i tätbebyggt område vid avbrott i den ordinarie värmeförsörjningen som t ex elavbrott eller avbrott i leverans av fjärrvärme.

Någon lösning behövs, det är orimligt att det inte ska gå att vistas utomhus totalt flera veckor varje år.

Jag vet att det fungerar bra att elda i glesbygd utan att luften förpestas för andra. Jag vet att det alltför ofta inte fungerar acceptabelt i tätbebyggt område.

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Ett första steg skulle vara att förbjuda de där trivselkaminerna som är byggda för att eldas med för låg driftstemperatur mest hela tiden.
Ett andra stag skulle vara att kräva att hus med vedeldning skall ha någon slags luftigt vedlider där det går att hålla veden torr. Det eldas mycket surved i bostadsområden. Det har jag själv sett.

En riktig magasinerande plåtugn till exempel går med för låg driftstemperatur bara två eller tre gånger i dygnet en kort stund så utsläppen blir mindre jämfört med en myskamin som eldas för kall mest hela tiden.

H heimlaga skrev:
Intet
Jag får aldrig någon klarhet i om du bara är extremt okunnig om Ryssland eller om du har betalt för att sprida falska påståenden.
Som jag redan svarat dig i Teslastrejktråden, har jag utan vare sig kollektivavtal eller fackligt medlemskap förhandlat fram ett avtal med Putin själv, vilket inkluderar god lön samt OB på övertiden.

H heimlaga skrev:
Jag har synsättet att eldning som inte ger användbar värme bara ger onödiga utsläpp. Så enkelt är det. Kalla det polariserat om du vill men jag ser ingen mening med att ha utsläpp i miljön utan att få värme av det
De eldstäder jag sett och eldat i, ger en väldig värme. Så länge man eldar, vill säga. Vad skulle all värme annars ta vägen?

F fribygg skrev:
Att lära 'idioter' att elda verkar förvånansvärt svårt däremot
Det håller jag med om. Tidigare hade jag en förugn kopplad till oljepanna och ackumulatortank. Det var en tung pjäs som fungerade som ett gengasaggregat. Den var faktiskt effektivare än den vedpanna jag ersatte den med. Så länge man eldade för fullt, vill säga. Vid strypta spjäll var den däremot mycket ineffektiv.
Detta diskuterade jag med en bonde som hade en likadan. Han, däremot insisterade att ugnen skulle eldas konstant utan tank, vilket han gjorde. Från höst till vår brann det oavbrutet hos honom. Det hjälpte inte hur jag än förklarade om dess verkliga funktion som skulle göra den så mycket effektivare. Nej. Pyreldning var "Da shit".

• Ledsen
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Detta diskuterade jag med en bonde som hade en likadan. Han, däremot insisterade att ugnen skulle eldas konstant utan tank, vilket han gjorde. Från höst till vår brann det oavbrutet hos honom. Det hjälpte inte hur jag än förklarade om dess verkliga funktion som skulle göra den så mycket effektivare. Nej. Pyreldning var "Da shit".
Jag har pratat med en som på allvar påstod att det var bättre att elda med blöt ved eftersom veden inte brann lika snabbt, alltså räckte den längre. Finns folk till allt.

• Haha
  • Wow
Hanagr och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.