Det kvittar, en varg som ger sig in på villatomter bland folk på dagen kommer att medföra problem. Oavsett om det är en liten håla i skogen.

R
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar, en varg som ger sig in på villatomter bland folk på dagen kommer att medföra problem. Oavsett om det är en liten håla i skogen.
Dialogpolisen hade kunnat bjuda på korv och gett gråben lift till storskogen.

När en varg tar en massa får ses det inte som ett problem.

Stickan56
Isakare Isakare skrev:
Man berättade på radio varför vargen avlivades, och det var inte "utan vidare"
Den var skadad och betedde sig inte som en varg brukar, den var orädd för folk.
Att den var skadad visste dom inte innan dom skjutit den.
Hur som helst var det ett riktigt beslut att avliva den. Det finns gränser för hur nära man kan ha dem.

Stickan

• Arg
1
  • Laddar…
Nu drar det här ju iväg OT, men jag är mer orolig för vildsvinen än vargen där jag bor.

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det var väl rådjuret polisen fick avliva? Inte vargen. Enligt TV
Det var en jägare som sköt vargen, inte polisen.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var en jägare som sköt vargen, inte polisen.
Det var det säkert, men det var polisen som tog beslutet såvitt jag förstått.

Trots att jag är en "vargkramare" kan jag förstå att man avlivar en varg i tätbebyggelse, den ska inte vara där. Möjligen på "genomresa", risken i det här fallet var väl att den skulle komma på att det var bra jaktmarker.

C
L lat skrev:
Trots att jag är en "vargkramare" kan jag förstå att man avlivar en varg i tätbebyggelse, den ska inte vara där.
Det är väl just den inställningen som sticker i ögonen på en del av de som bor i skogen. Det är lätt att vara vargkramare när man själv slipper ha den i krokarna. Och skulle den dyka upp, ja då är det plötsligt helt motiverat att genast avliva den. Djur fungerar ju inte riktigt på det sättet att de håller sig där vi vill att de skall vara.

• Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
P
Vi bor i ett mindre samhälle. Vargen har synts till här men ingen av oss som bor här skulle ringa polisen!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det är skillnad på en varg som har synts och en varg med ett onaturligt beteende som inte är rädd för människor.

P
useless useless skrev:
inte är rädd för människor
Så rädda är de inte att de springer så fort en människa syns. Två gånger har vi stött på varg i Sörmland. Ena gången kanske 50 meter bort på en skogsväg. Den stod och tittade en stund och sen lunkade bortåt. Den andra gången kanske 10 meter bort i kanten av vägen mellan husen i ett friridshusområde. Då hade vi dessutom en hund med oss. Hunden väldigt nervös, säkert vargen också. Vi vände om och vargen stod kvar en stund.

R
useless useless skrev:
Det är skillnad på en varg som har synts och en varg med ett onaturligt beteende som inte är rädd för människor.
På SVT var det nyligen en film om polarvargar, de var nyfikna på filmarna.
Vad som är onaturligt eller naturligt finns det nog åsikter om. Vi är trots allt apor dock med eldrör sedan en tid tillbaka och under väldigt lång tid stod vi på menyn för andra djur.

Fast kasta sten har vi alltid varit bra på, måste vara ett naturligt beteende.

Redigerat:
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade varg i flera år. Bor i det så kallade Rialareviret i södra Roslagen. Såg varg tre gånger.

Första gången kom ett vargpar gåendes över isen förbi vår brygga. Andra gången sprang den över vägen på 50-60 m håll. Tredje gången var jag ute och gick med hunden, efter en vägkrök står vargen vid ett rådjursstråk och stirrar på oss på 30 m håll. Blev faktiskt rädd, vände och gick hemåt högt pratandes med hunden och vargen följde inte efter.

Vi bodde bredvid ett stort fritidshusområde och vargarna och deras kull med fyra valpar gick omkring i området mellan varven. Ganska många hundar blev dödade (mest lösa jakthundar)och många får (Men ägarna fick hjälp av Länsstyrelsen med elstängsel.) T.o.m. ett par kalvar fälldes. Rådjursstammen reducerades och lite älgar likaså.

Nån varg föll för tjuvjägare, andra sökte sig nya jaktmarker och honan dog. Sedan drog sista vargen. Har ingenting emot vargar men när de börjar se bostadsområden som "naturliga" jaktmarker så bör de flyttas. I området finns lo och även björn ibland men dessa rovdjur håller sig till skogarna och stör inga.

C cpalm skrev:
Det är väl just den inställningen som sticker i ögonen på en del av de som bor i skogen
Nu är det så att jag bor i skogen, har mött varg här hemma, har hundar som jag gärna låter gå lösa (på ställen med god överblick) men är likförbannat en vargkramare. Bara så att du inte missuppfattar nåt.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Vi bor i ett mindre samhälle. Vargen har synts till här men ingen av oss som bor här skulle ringa polisen!
SGT?:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.