En varg rör sig just nu i ett radhusområde i Tierp, en radhusägare såg den attackera ett rådjur i trädgården.

Du kan läsa artikeln här: Hade varg i trädgården

Vill man se filmen, så finns den på SVT /Uppsala.

J
Vargen var skadad så den är redan avlivad av polis, enligt svensk jakt.

Jag känner några som sett varg ute i naturen, klart avundsjuk på dem!

Så häftigt!

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hade en varg i trädgården för ett år sedan. Sprang ut med kameran, men den blodtörstiga besten sprang han också.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Har faktiskt mött vargen, häftig upplevelse även om det var en ung varg som mest uppträdde som en vilsen unghund!

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Jag är mycket förvånad över att polisen kan ta beslut att avliva en varg utan vidare.
Det är knappast deras bord att besluta om något sådant, såvida det inte är pågående angrepp givetvis.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Det var väl rådjuret polisen fick avliva? Inte vargen. Enligt TV

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det var väl rådjuret polisen fick avliva? Inte vargen. Enligt TV
Båda är döda, rådjur och varg.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag är mycket förvånad över att polisen kan ta beslut att avliva en varg utan vidare.
Det är knappast deras bord att besluta om något sådant, såvida det inte är pågående angrepp givetvis.
Man berättade på radio varför vargen avlivades, och det var inte "utan vidare"
Den var skadad och betedde sig inte som en varg brukar, den var orädd för folk.

sunnis
K knipo skrev:
Polismyndigheten har lagrum för avliva djur som kan vara farliga för människor där det inte finns något annat bra sätt att lösa situationen. Hur hade du tyckt man skulle hanterat en oskygg varg som inte ens avviker efter varningsskott? Ska den bara sitta där medans polisen väntar på beslut från länsstyrelsen några dagar senare?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
Man berättade på radio varför vargen avlivades, och det var inte "utan vidare"
Den var skadad och betedde sig inte som en varg brukar, den var orädd för folk.
Hur skulle du bete dig om någon försökte sno världens festmåltid framför din näsa?

Dagligen finns det människor som inte beter sig som människor brukar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
betedde sig inte som en varg brukar, den var orädd för folk.
Det där är ju nått som är väldigt lätt att säga. Det finns ju väldigt få vargar i Sverige och de allra flesta har 0 erfarenhet av dessa djur annat än film och djurpark.

Den kanske var väldigt hungrig och därför väldigt mån om sin måltid.

Varför var vargen skadad?

Jag gissar att de pratat med länsstyrelsen även om de inte tagit ett formellt beslut. En varg som jagar på villatomter i dagsljus ska bort. Sannolikt en ungvarg att döma av att den knappt verkade klara av att döda ett rådjur. Det kan inte finnas mycket erfarenhet hos den.

R
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att de pratat med länsstyrelsen även om de inte tagit ett formellt beslut. En varg som jagar på villatomter i dagsljus ska bort. Sannolikt en ungvarg att döma av att den knappt verkade klara av att döda ett rådjur. Det kan inte finnas mycket erfarenhet hos den.
Tja nu ligger ju Tierp utslängt i skogen...

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.