B b8q skrev:
Nu den stora frågan - kan detta uttag av värme från berggrunden med sänkning av temperaturen i berget som följd, motverka den globala uppvärmningen?:thinking:
Rimligtvis är det så, oavsett vilken värmepump man använder, förutsatt att VP använder grön el. Huset värmer den omgivande luften men VP kyler marken/luften. Så nettotillskott av värme till luften blir VP's elförbrukning. Det blir skillnad jämfört med att man värmer med säg pellets där hela värmevärdet går som värme till luften som husvärme och även i rökgaser. Och då bortser jag från CO2-utsläpp från pannan.
 
P polaris78 skrev:
Sgu register verkar bygga helt på frivilligt att anmäla till och ska nog därför ses som ett komplement att hitta brunnar INTE en komplett lista.

Jag vet flera som borrat och ingen av dessa finns med alls trots att det är lagliga brunnar som kommunen känner till och dom äldsta är mer än 10 år sen och dom sista är nu i somras . ingen finns med där..
P polaris78 skrev:
Sgu register verkar bygga helt på frivilligt att anmäla till och ska nog därför ses som ett komplement att hitta brunnar INTE en komplett lista.

Jag vet flera som borrat och ingen av dessa finns med alls trots att det är lagliga brunnar som kommunen känner till och dom äldsta är mer än 10 år sen och dom sista är nu i somras . ingen finns med där..
Jag tror att borrentreprenörerna har en rapporteringsskyldighet, åtminstone för vattenbrunnar, men slarvar väl antagligen med att inte rapportera alls eller att ge en dålig lägesbeskrivning. Jag vet en brunn som är inskriven som att den finns vid en plastkruka, denna var bara en tillfällig markering som talade om för borrarna var de skulle borra.
 
J javlaandersson skrev:
NEJ NEJ NEJ

skulle aldrig godkänna
Min ena granne ville borra intill tomtgränsen, men det är bättre att alla håller sig 12-13 meter från tomtgränsen, annars kan d bli problem i framtiden
Åter igen … NEJ NEJ NEJ
I vårt område kan man inte borra 12 meter från tomtgränsen eftersom tomterna är sisådär 400 kvm. Man är alltid närmare någon tomtgräns än 12 meter var man än står på tomten.
 
C c_olsson skrev:
Majoriteten av den värme som tas från borrhål är lagrad solvärme. Denna förnyas från solen i väldigt låg takt, betydligt mindre än vad man utvinner. Därför måste man förlita sig på lagrad värme från omgivningen runt hålet, betydligt längre än 10 meter från hålets mittpunkt. Varje grannhål innebär därför minskad värme från omgivningen.
Nej, värmeflödet är från jordens inner ut till ytan. Så det är inte lagrad solvärme.
 
  • Wow
Bosse Lostål
  • Laddar…
J
Hade en granne (över gatan) som borrade "för nära" mitt. Jag fick veta det när de började borra. Han trodde man inte behövde fråga andra än grannarna som hans tomt gränsande till, men värmen bryr sig sannolikt inte om 3m asfalt. Är fortfarande lite sur. Tyvärr låter min kommun den som borrar att fråga grannar och nöjer sig om hen säger hen gjort det.

Jag tycker man borde ha bra koll och i det längsta undvika att borra så nära.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, värmeflödet är från jordens inner ut till ytan. Så det är inte lagrad solvärme.
Ny info, tack.
 
J JohanLun skrev:
Hade en granne (över gatan) som borrade "för nära" mitt. Jag fick veta det när de började borra. Han trodde man inte behövde fråga andra än grannarna som hans tomt gränsande till, men värmen bryr sig sannolikt inte om 3m asfalt. Är fortfarande lite sur. Tyvärr låter min kommun den som borrar att fråga grannar och nöjer sig om hen säger hen gjort det.

Jag tycker man borde ha bra koll och i det längsta undvika att borra så nära.
Varför ska du ha rätt till värmen under grannens fastighet bara för att du borrade först?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, värmeflödet är från jordens inner ut till ytan. Så det är inte lagrad solvärme.
Det stämmer inte.
 
J JohanLun skrev:
Hade en granne (över gatan) som borrade "för nära" mitt. Jag fick veta det när de började borra. Han trodde man inte behövde fråga andra än grannarna som hans tomt gränsande till, men värmen bryr sig sannolikt inte om 3m asfalt. Är fortfarande lite sur. Tyvärr låter min kommun den som borrar att fråga grannar och nöjer sig om hen säger hen gjort det.

Jag tycker man borde ha bra koll och i det längsta undvika att borra så nära.
J JohanLun skrev:
Hade en granne (över gatan) som borrade "för nära" mitt. Jag fick veta det när de började borra. Han trodde man inte behövde fråga andra än grannarna som hans tomt gränsande till, men värmen bryr sig sannolikt inte om 3m asfalt. Är fortfarande lite sur. Tyvärr låter min kommun den som borrar att fråga grannar och nöjer sig om hen säger hen gjort det.

Jag tycker man borde ha bra koll och i det längsta undvika att borra så nära.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det stämmer inte.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det stämmer inte.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det stämmer inte.
Så kan det gå när inte haspen är på

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1026570/FULLTEXT01.pdf
 
Bergvärmeanläggningar i allmänhet och riskerna med dessa.

Klicka på länken så får Du mer info
 
B b8q skrev:
Nu den stora frågan - kan detta uttag av värme från berggrunden med sänkning av temperaturen i berget som följd, motverka den globala uppvärmningen?:thinking:
Svar Nej.-Det är två helt olik saker. Global uppvärmning = Den solstrålning som når jordytan värmer jordytan. Jordytan i sin tur strälar ut infravärme med lägre frekvens och som lättare absorberas i troposfären dvs atmosfärens luftlager upp till säg 10-11 tusen meter. Denna uppvärmning blir större i de lägre luftlagren. Förenklat "medelfrekvent" solstrålning som är kvar efter att strålarna gått genom och lämnat sin högfrekventa energi för att värma stratosfären penetrerar troposfären och värmer markytan som i sin tur strålar ut lågfrekvent värmestrålning som kan absorberas i troposfären så att denna blir varm, Troposfären värms alltså huvudsakligen nedifrån, Stratosfären som ligger högre uppväms huvudsakligen av solstrålning direkt från solen alltså uppifrån. Detta grovt förenklat
Värmen som kan tas ut från djupa borrhåll är till en början geotermisk värme som långsamt leds ut innifrån och en hel del lagras i berget på vägen. Men detta värmeflöde innifrån är mycket lågt men har hållit på i millijarder år.men en del av detta blir alltså lagratat i berget. Bergets temperatur stiger i medeltal med ca 1 grad per hundra meter. Det är den värmen som bergvärmepumpen suger i sig. Men till slut blir temperaturen på den värmeenergin för låg för att kunna utnyttjas effektivt och då kan man behöva återmata. Återmatning till de översta berglagren sköter solen regnet och vinden om. detta sker i ytjordvärmesystem. För att kunna lagra djupare måste man skicka ned varmvatten - t ex solfångarvärmt - ned i borrhålet. Denna värmeenergin kan man senare suga upp igen från sitt hål. Mycket förenklat uttryckt. Konstigare är det inte. Kom ihåg att när man i fysiken räknar på värmeenergi som leds hit eller dit eller strålar hit eller dit så räknar man i grader Kelvin utgående från den absoluta nollpunkten. När det är O grader C ute och det känns kallt så är det i självaverket 273 grader varmt enligt Kelvinskalan. Värme kan flyttas av sig självt med strålning eller ledning och alltid från högre temperatur till lägre temperatur.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, värmeflödet är från jordens inner ut till ytan. Så det är inte lagrad solvärme.
Kul, lärde man sig något nytt.
Jag har också fått infon att det främst är solvärme som lagras i normalt djupa borrhål.
http://resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1616-rapport.pdf är inte supertydliga heller i början när dom kallar allt uttag grundare än 400m geoenergi (främst lagrad solvärme) och först därefter geotermi.

Men från rappoten s8, "uppskattar andelen solenergi i ett bergvärmesystem med en 110 m djup brunn efter fem års drift till 12 procent. "
Var nog ett system utan återföring eller passivkyla dom räknade på.
 
Det är skillnad på geoenergi (bergvärmedjup) och geotermisk energi. Bergvärme är mest geoenergi.

https://borrforetagen.se/vad-ar-geoenergi/

Schematisk illustration av en energibrunn för bergvärme med olika lager av jord och berg samt värmekrets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Wikipedia-artikel om bergvärme med text om geoenergi och geotermisk energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.