73 834 läst ·
90 svar
74k läst
90 svar
Hade ni godkänt grannens borrhål?
Det är inte ni som godkänner borrhålet.J Jomp3 skrev:
Grannen informerar er om att dem skall borra och sedan är det upp till kommunen att granska och godkänna.
NEJ NEJ NEJ
skulle aldrig godkänna
Min ena granne ville borra intill tomtgränsen, men det är bättre att alla håller sig 12-13 meter från tomtgränsen, annars kan d bli problem i framtiden
Åter igen … NEJ NEJ NEJ
skulle aldrig godkänna
Min ena granne ville borra intill tomtgränsen, men det är bättre att alla håller sig 12-13 meter från tomtgränsen, annars kan d bli problem i framtiden
Åter igen … NEJ NEJ NEJ
Fyllde i på hemsidan där via inloggning vill jag minnas.S Surly skrev:
Kunde de begäran om rättningen sist jag kollade, men idag syntes den inte
Är det inte dessutom så att egentligen så skriver man bara på att man blivit informerad om planerna att borra man har altså inget veto och vägrar man gör det egentligen ingen större skillnad.. man blir informerad för att få chansen att berätta om det finns nån brunn eller så som kommunen inte känner till men tvärnekar man så gäller det att ha bra argument och inte bara vill inte..
Ja menar man behöver ju inte grannens medgivande för att få borra utan det är kommunen som ska ta beslut och så länge det inte är tunnelbana under så lär man väl knappast neka till att få borra..
Att grannen kanske kanske kan uppleva lägre effekt är ju inte garanterat ens om det är 4 meter mellan mellan brunnarna beroende på hur berget ser ut så dom 20 metrarna mellan hål är väl en rekommendation inte ett absolut krav. Men det är ju ett problem först när det uppstått problem med sämre effekt ur borrhål och det är ju inte enkelt att bevisa det alla ggr..så det är väl ovanligt att nån blir nekad med enbart det som orsak iaf om det är som på bilderna för ts där det här verkar vara enda möjligheten eller man har redan valt det minst dåliga stället på ens tomt.
Ja menar man behöver ju inte grannens medgivande för att få borra utan det är kommunen som ska ta beslut och så länge det inte är tunnelbana under så lär man väl knappast neka till att få borra..
Att grannen kanske kanske kan uppleva lägre effekt är ju inte garanterat ens om det är 4 meter mellan mellan brunnarna beroende på hur berget ser ut så dom 20 metrarna mellan hål är väl en rekommendation inte ett absolut krav. Men det är ju ett problem först när det uppstått problem med sämre effekt ur borrhål och det är ju inte enkelt att bevisa det alla ggr..så det är väl ovanligt att nån blir nekad med enbart det som orsak iaf om det är som på bilderna för ts där det här verkar vara enda möjligheten eller man har redan valt det minst dåliga stället på ens tomt.
P polaris78 skrev:Inte mycket att välja på grannen din har samma rätt som dig till att borra oavsett vem som var först och oavsett vem som gjorde vad och när..
Det borde ha tagits i beaktande redan när första hålen skulle borras i ett så trångt område..
Hade jag varit grannen som ska borra nu sist så hade jag borrat 230-240 meter för att säkerställa att mitt hål inte tappar effekt / ger låg effekt , även fast mitt hus kanske ska klara sig med mindre..just pga det höga antalet brunnar och små tomter.
Med tanke på er vinkel så är detta väl okej men varför kan grannen inte bara flytta sitt förslag på borrhål ca 5 m mot sydost längs sin tomtgräns så han kommer så långt det går från alla andra borrhål. Med nuvarande förslag tangerar han ju gränsen för 2 av grannarnas borrhål men med 5 m sydost bara ett och inte mera på det än i dag.J Jomp3 skrev:
Precis tänk som vår nya granne, styckad tomt i Bromma. Trångt, billigare är att borra grunt,för nya grannen. Vi alla andra äldre husägare med också grunda hål, från förr . Ta för sig, från de som klimat investera tidigt, utan bidrag. Helt åt helvete orättvist. Länsstyrelsen skiter i att nybyggnad på 220 kvm för två personer. Tar ” bounty energy ” av grannarna Pirater ! Grannar med mindre hus, äldre system, som har 10-20 % sämre eta ( verkningsgrad ) skall betala, nya grannens, låga energikostnader. Nya grannen är Högsta Hållbarhetschef i en av Stockholms större Byggnadsbolag. Han berätta tidigt, när det var problem, med borrtillstånd ( ngn annan granne ) att han klara sig med 7 KWH. En bra hållbarhetschef. Men varför ladda upp med 22 KW, på bekostnad av grannar. Ja han kunde borra djupare med risk och högre kostnad ? På Berghällen 2,5 m från tomtgräns är nu hålet borrat. Långt före under 7- 9 helger bröt, nya grannparet , sten runt berghällen, förra hösten till sen vår. Vi har haft möten. Hustrun undra om vi sätt räven. Svara, sett flera under åren. Men här. Vi är många, som sett den. Den sitter nu ofta långa tider och tittar in från gatan. - Ett tag var rävarna borta. Tror det berodde på skabb, och fler katter tar mössen. Men nu är de friska. Förr fanns fler Rådjur. Max hade vi 4st på tomten samtidigt. Helt orädda. Försökt jaga bort dem, men närmare än en meter kommer man inte. De har blivit helt orädda.
Med åren, har väl avskjutning och fler hundar. Ja, ja rådjur, de äter allt. - Ja, det kostar att plantera nytt. Magnolior, tulpaner, kärleksört och enbärsbuskar. Ja råbockar. Nya grannens fru. - Den där räven. Den kom tillbaka, månad efter månad, sittande stirrande. Usch. Har du sett den bara ngr ggr hos oss och ngn gång hos er. Otrevligt. Hmm, finns inte många rådjur och rävar, här längre. Om vi godkänt grannens hål. Ja, men reducerad borrlängd och djupare.
Med åren, har väl avskjutning och fler hundar. Ja, ja rådjur, de äter allt. - Ja, det kostar att plantera nytt. Magnolior, tulpaner, kärleksört och enbärsbuskar. Ja råbockar. Nya grannens fru. - Den där räven. Den kom tillbaka, månad efter månad, sittande stirrande. Usch. Har du sett den bara ngr ggr hos oss och ngn gång hos er. Otrevligt. Hmm, finns inte många rådjur och rävar, här längre. Om vi godkänt grannens hål. Ja, men reducerad borrlängd och djupare.
M myrstack skrev:SGU's databas saknar en hel del hål dock, oklart för mig om det är en fördröjning (i så fall med flertalet år) eller något annat. Ett exempel från Stockholms kommuns info (första bilden) jämfört med SGU's tjänst som bara för detta lilla utsnitt saknar 3 hål varav ett är minst 15 år gammalt. De som du måste söka tillstånd hos, gissningsvis kommunen, ska tillhandahålla info kring omkringliggande hål
[bild]
[bild]
Behöver grannen ha ditt godkännande?J Jomp3 skrev:
När vi borrade för bergvärme en gång i tiden så var det inte på tal att några grannar skulle godkänna något.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Godkänna? Gulligt att du tror att det är ditt beslut.