Alfredo Alfredo skrev:
Ah ah ah! Skattebetalarna? Har du något belägg för det. Eller är det ditt retoriska bottennapp att aktivera "skattebetalarna" som stöd till din vaga hypotes?

😂😂😂
Det klart jag har belägg. Annars är det bara att ringa mamma.
Hade vi anställt fler utredare skulle även mindre allvarliga brott utredas. Kanske till och med en spottloska. Men eftersom vi tydligen inte gör det kommer de inte att utredas. Enkelt.

Tycker du själv att varje snorflösa skall belasta oss skattebetalare? Om så. Vad skall de pengarna tas ifrån?

Intet Intet skrev:
Tycker du själv att varje snorflösa skall belasta oss skattebetalare?
Tycker du att man ska kunna gå runt och spotta folk i ansiktet utan någon påföljd?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du att man ska kunna gå runt och spotta folk i ansiktet utan någon påföljd?
Nä. Men så är ju inte fallet här och det är det vi diskuterar. Här är det en spott. Vi vet inte ens ifall det är lite slarvigt avfyrasd saliv eller en riktig, från näsan levererad snorlåska med stor pressition.
Förövaren verkar i affekt spottat en gång på TS. Stor skillnad mot att gå omkring på stan och fyra av till höger och vänster.

Svara gärna på frågan.

Intet Intet skrev:
Svara gärna på frågan.
Jag har redan svarat dig, både i #14 och i #22.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Visst. Lämna in en anmälan. Ingen skada, inga vittnen.
Att det är svårt att bevisa att ett brott har begåtts innebär inte att ett brott inte har begåtts.
Jag tycker att alla som tror sig ha blivit utsatta för ett brott ska polisanmäla det, och sen överlåta till polisen att utreda saken. Det är så det ska fungera i ett rättssamhälle.

• Gilla
Anonymiserad 671848 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att det är svårt att bevisa att ett brott har begåtts innebär inte att ett brott inte har begåtts.
Jag tycker att alla som tror sig ha blivit utsatta för ett brott ska polisanmäla det, och sen överlåta till polisen att utreda saken. Det är så det ska fungera i ett rättssamhälle.
Men att överbelasta rättssamhället med de minimalaste brott är ju att betraktas som rent sabbotage då de tillsammans blir en ansenlig belastning när ömhudade svenskar skall polisanmäla dittan som dattan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Intet Intet skrev:
Men att överbelasta rättssamhället med de minimalaste brott är ju att betraktas som rent sabbotage då de tillsammans blir en ansenlig belastning när ömhudade svenskar skall polisanmäla dittan som dattan.
Att bli spottad i ansiktet av någon som dessutom kan bära på smittsjukdom är inte bara ett allvarligt brott, utan även en allvarlig kränkning av individen. Du kan säkert hitta likasinnande bland samhällets absoluta bottenskrap, men inte bland civiliserat folk.

"En man från Leksand dömdes för ofredande till dagsböter efter att ha spottat sin före detta sambo i ansiktet" https://www.dalademokraten.se/artik...agsboter-for-ofredande?utm_source=chatgpt.com

"En kvinna spottade en hemtjänstkollega i ansiktet. Uddevalla tingsrätt dömde henne till 100 dagsböter (à 50 kr) och skadestånd på 5 000 kr" https://www.sttidningen.se/nyheter/...46f3-a3f7-3ab1a021a5df?utm_source=chatgpt.com

"Göteborgs tingsrätt dömde en 16-åring för förgripelse mot tjänsteman samt ofredande efter att ha spottat en polis i ansiktet och en klasskamrat. Påföljden blev: 8 000 kr skadestånd till polis, 5 000 kr till kamrat." https://www.dagensjuridik.se/nyhete...-vid-kroppsbesiktning/?utm_source=chatgpt.com

"En man spottade två gånger på en polis under ett omhändertagande (en gång i bilen, en gång i ansiktet). Han dömdes för ofredande och fick 2 månader fängelse samt 2 000 kr i skadestånd." https://lagen.nu/dom/nja/1999s725?utm_source=chatgpt.com

Bara några fall av otaliga. Absurt att man ska behöva bevisa något som är så självklart för vuxna människor. Något säger mig dock att det är meningslöst att ens försöka i ditt specifika fall.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tack för ett uttömmande svar!

Jag citerar mig själv med en upprepning av min tidigare ställda fråga du inte svarade på.

Säg mig. Vilket slags "våld" som understiger detta, ifall det existerar, tycker du inte skall polisanmälas?

Har du någon gräns där även du tycker att domstolarna nog har bättre saker för sig än att utreda ett litet grannkäbbel?
Nu vet alla att du tycker det är ok. att spotta någon i ansiktet så nu kan du ju lägga ner argumenterandet.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Nu vet alla att du tycker det är ok. att spotta någon i ansiktet så nu kan du ju lägga ner argumenterandet.
Nu druttade även du ner i retorikdiket.
"Nu vet alla" innefattar bara de illitteratas begränsade skara. De läskunniga ser att jag tycker att det är närmast mesigt av en vuxen karl/kvinna att polisanmäla ett gammalt argsint fruntimmer som fått ett vredesutbrott.
Jag ser framför mig i rätterångssalen.
"Nissebrun". -Dumma tanten spottade mig en hel gång rakt i ansiktet så jag blev jätterädd. Så nu är jag väldigt kränkt och säkert Rabiessmittad också!

Dvs. Brottet står inte i propotion till belastningen av samhället.
Hade däremot grannen haft för vana att dyka upp bakom varje buske och bespotta 😀 TS dagligen oberoende av vad TS gjort för motåtgärder, kanske en anmälan varit en sista åtgärd för få stopp på lamadjurets bärsärkagång i grannskapet.

Förstår du nu?

• Gilla
Ddd999 och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Man ska förstås inte göra okynnesanmälningar, men om anmälningsbenägenheten sjunker så finns det risk för ökad egen rättsskipning, vilket är minst lika illa som att överbelasta rättsväsendet.

Var och en avgör förstås om den vill polisanmäla. Du får gärna ignorera en spottloska i ansiktet, om du tycker att det är den bästa reaktionen. Jag skulle antagligen polisanmäla tilltaget.

P
Intet Intet skrev:
"Nu vet alla" innefattar bara de illitteratas begränsade skara. De läskunniga ser att jag tycker att det är närmast mesigt av en vuxen karl/kvinna att polisanmäla ett gammalt argsint fruntimmer som fått ett vredesutbrott.
Mesigt, kanske, men det är mest synd om spottaren. Den som spottar andra i ansiktet har förmodligen haft en ganska taskig barndom och inte fått lära sig vettiga umgängesregler. För dens egen skulle är det bästa att markera starkt att spottande inte är allmänt accepterat som umgängesform.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det klart jag har belägg. Annars är det bara att ringa mamma.
Hade vi anställt fler utredare skulle även mindre allvarliga brott utredas. Kanske till och med en spottloska. Men eftersom vi tydligen inte gör det kommer de inte att utredas. Enkelt.

Tycker du själv att varje snorflösa skall belasta oss skattebetalare? Om så. Vad skall de pengarna tas ifrån?
Att jag ens ids... Men jag kan inte låta bli.
Om fler anmäler brott - oavsett nivå - så kommer rättsväsendet förhoppningsvis få mer resurser för att utreda alla dessa brott. Om inga brott anmäls finns ingen anledning att lägga mer resurser. Fattar du nu? Eller tycker du fortfarande det är okej att spotta folk i ansiktet?
Svara på frågan.

Förresten, av riktnummer att döma bor din misslyckade mor i Göteborg. Gör du det också? I så fall kan du väl lägga ut en bild på dig själv, så vi som också bor i Göteborg kan undvika att bli spottade i ansiktet. 👍

Spottandet är väl ändå en bisak, men kanske det som det går att lagföra för. Typ allmänt hotande och svärande viftande med en häcksax låter tillräckligt nog som anledning att polisanmäla.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Spottandet är väl ändå en bisak, men kanske det som det går att lagföra för. Typ allmänt hotande och svärande viftande med en häcksax låter tillräckligt nog som anledning att polisanmäla.
Alltså. Det är inte ett gäng påtända skitungar som hotar, spottar och viftar med pistoler, utan en äldre mycket upprörd dam som tappat fattningen. Det har otroligt nog vissa mycket ömhudade missat helt.
Skulle själv aldrig ens tänkt tanken att polisanmäla. Framförallt för att det är en skitsak men även för att det skulle vara ytterst pinsamt. -"jo, konstapeln. Min åttaåriga grannfru har misshandlat mig".🤢 Vissa saker gör man bara inte, sålänge man har någon värdighet kvar.

Telefonnumret ovan går naturligtvis inte till min mamma. Det trodde jag alla förstod. Men inte.😬

Fullt möjligt det var en gammal dam som tillfäligt löpte amok, jag vet inte , men det kan ju finnas nåt bakomliggande som gör att den drabbade faktiskt är rädd för att damen gör verklighet av en del av hotelserna. Skitsak skulle jag defintivt inte kalla det men kanske inte polisanmälan i första hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.