Jag har monterat in ett TVkort (WinTv PVR 150) i min relativt nya dator.
Nu till problemet.
Vid konfiguration i Windows mediacenter kommer man efter inmatande av postnr., typ av anslutning etc. fram till en sida där datorn själv letar upp rätt anslutning till TVkortet. Så långt -allt väl! Strax därefter visas en demobild på mottaget program. Denna bild hackar i såväl ljud som bild. Vad att göra?
Jag har varit i kontakt med Inet, som sålde mig TVkortet. De har varit måttligt intresserade att hjälpa till, utan endast rekommenderat mig att ladda ned de senaste drivrutinerna till TVkortet (vilket jag gjort) samt att nyinstallera Windows vista och uppgradera med Windows7, vilket jag hälst vill undvika.
På min tidigare dator fanns det ett "inbyggt" TVkort där fungerade det som det skulle.
Förutsättningar.
Nyare dator med mycket pulver.
Windows7
Telia bredbandsTV via telekabel.
Novisen vid datorn: Staffan
Nu till problemet.
Vid konfiguration i Windows mediacenter kommer man efter inmatande av postnr., typ av anslutning etc. fram till en sida där datorn själv letar upp rätt anslutning till TVkortet. Så långt -allt väl! Strax därefter visas en demobild på mottaget program. Denna bild hackar i såväl ljud som bild. Vad att göra?
Jag har varit i kontakt med Inet, som sålde mig TVkortet. De har varit måttligt intresserade att hjälpa till, utan endast rekommenderat mig att ladda ned de senaste drivrutinerna till TVkortet (vilket jag gjort) samt att nyinstallera Windows vista och uppgradera med Windows7, vilket jag hälst vill undvika.
På min tidigare dator fanns det ett "inbyggt" TVkort där fungerade det som det skulle.
Förutsättningar.
Nyare dator med mycket pulver.
Windows7
Telia bredbandsTV via telekabel.
Novisen vid datorn: Staffan
Jag skulle tro att du har ett mjukvarufel, du behöver codecs för bilden. T.ex. brukar det väl följa med DVD-uppspelningsprogramvaror med TV-korten?
Gå in på minhembio.com och sök på t.ex. "lagg" så ska du se att du t.ex. kan behöva installera haali mediasplitter, FFDshow och lite annat.
Kör du via Windows media center (XP) så kan du ha rätt codecs installerade, men en felaktig codec har prioritet över den korrekta. T.ex. om du har råkat installera ett codec-pack som inte var mce-kompatibelt. Det finns prg för att kolla detta, och som du också hittar info om på minhembio.com forumdelen HTPC.
Gå in på minhembio.com och sök på t.ex. "lagg" så ska du se att du t.ex. kan behöva installera haali mediasplitter, FFDshow och lite annat.
Kör du via Windows media center (XP) så kan du ha rätt codecs installerade, men en felaktig codec har prioritet över den korrekta. T.ex. om du har råkat installera ett codec-pack som inte var mce-kompatibelt. Det finns prg för att kolla detta, och som du också hittar info om på minhembio.com forumdelen HTPC.
Hej Troberg och tack för tipset.
VLC är nu installerat.
Tidigare har jag använt VLC som spelare för nedladdade filmer etc, och det har fungerat felfritt.
När det gäller min Internet-TV-anslutning däremot, vet jag inte hur jag skall få VLT att "hitta" mitt TVkort. Jag har sökt igenom menyerna utan resultat.
Altså- med VLC får jag inte fram digital-TV-bilden övrhuvud taget.
bjogul, hej.
Då jag hoppades att VLC skulle lösa problemet direkt, provade jag det som förstaalternativ. om inte så blir fallet får jag ge mig in i "mediasplitterdjungeln" enligt dina tips. Jag försöker dock undvika det i det längsta eftersom det inte är "My cup of tea"!
Tacksamma hälsningar: Staffan
VLC är nu installerat.
Tidigare har jag använt VLC som spelare för nedladdade filmer etc, och det har fungerat felfritt.
När det gäller min Internet-TV-anslutning däremot, vet jag inte hur jag skall få VLT att "hitta" mitt TVkort. Jag har sökt igenom menyerna utan resultat.
Altså- med VLC får jag inte fram digital-TV-bilden övrhuvud taget.
bjogul, hej.
Då jag hoppades att VLC skulle lösa problemet direkt, provade jag det som förstaalternativ. om inte så blir fallet får jag ge mig in i "mediasplitterdjungeln" enligt dina tips. Jag försöker dock undvika det i det längsta eftersom det inte är "My cup of tea"!
Tacksamma hälsningar: Staffan
Kolla länken:
http://www.hauppauge.com/site/support/support_pvr150.html
Där står det:
Note: In 64-bit versions of Windows, the WinTV-PVR-150 and WinTV-PVR-500 require the use of less than 4GB of memory.
Du måste kanske plocka ut minne för att det skall gå att köra alltså.
http://www.hauppauge.com/site/support/support_pvr150.html
Där står det:
Note: In 64-bit versions of Windows, the WinTV-PVR-150 and WinTV-PVR-500 require the use of less than 4GB of memory.
Du måste kanske plocka ut minne för att det skall gå att köra alltså.
Klicka här för att svara
