Hej
Häcket på en sida av mitt hus ser inte bra ut. Att gräva marken och ta ut buskar och plantera mot thuja är väldigt dyr( 42 meter).
frågan är: Om jag kappar buskar från marken och behåller 10 cm i höjd kommer den att växa bättre? Tar det 4 till 5 år att komma upp till 1,5 meters höjd?
Tacksam för era råd och tips
Mvh 20260830_112939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260830_112928.jpg
Skapa konto
20260830_112910.jpg
Skapa konto
20260830_112903.jpg
Skapa konto

Farstatjej90
Hur mycket vattnar du? Allt ser väldigt torrt ut.
Det är steg 1.
Med droppslang kan du köra sex timmar tre gånger i veckan så kan du se sen om det blivit bättre.

Utan rätt mängd vatten finns inga andra lösningar som hjälper. Bortkastad tid..

Tillägg: du behöver vattna på det sättet ett par månader för effekt. Börja nu och kör tills det blir kallt sen starta när bladen kommer på träden i vår. Utvärdera mitt i sommaren

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur mycket vattnar du? Allt ser väldigt torrt ut.
Det är steg 1.
Med droppslang kan du köra sex timmar tre gånger i veckan så kan du se sen om det blivit bättre.

Utan rätt mängd vatten finns inga andra lösningar som hjälper. Bortkastad tid..

Tillägg: du behöver vattna på det sättet ett par månader för effekt. Börja nu och kör tills det blir kallt sen starta när bladen kommer på träden i vår. Utvärdera mitt i sommaren
Tack så mycket, bara regnvatten 😆😆 Jag ska börja med det. Behöver den gödsel då o då?

Farstatjej90
Den kan gödslas vår och höst men utan vatten är det helt meningslöst. Du ser ju gräset bredvid är också helt torkat. Du behöver vattna, vattna, vattna.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den kan gödslas vår och höst men utan vatten är det helt meningslöst. Du ser ju gräset bredvid är också helt torkat. Du behöver vattna, vattna, vattna.
Jag ger gödsel till gräsmattan i maj o juni men inte till häcken, går det bra med kogödsel till häcken?

Farstatjej90
Bokani Bokani skrev:
Jag ger gödsel till gräsmattan i maj o juni men inte till häcken, går det bra med kogödsel till häcken?
Ja det spelar ingen roll vilket gödsel du ger den i det här läget. Du är liksom på nivån att du inte vattnar den. Så allting är bättre än nuläget.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Du ska inte gödsla med kogödsel nu på hösten, vänta med det till i vår. däremot kan du gödsla med t.ex. benmjöl som är kvävefattigt.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Har du det och vill använda så fungerar det utmärkt men det kan ju vara rätt bökigt att fördela ut under häcken som det ser ut. Hönsgödselpellets eller liknande är ju betydligt enkalare.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Ser ut som lite allt möjligt växer i häcken. Avlägsna träd och buskar som inte skall växa där.

Om buskarna som utgör häcken är friska och väletablerade kan en kraftig beskärning hjälpa att bygga upp en ny tät häck, men då är det extra viktigt att göra en årlig beskärning för att stommen skall bli bra.

Jag brukar köra klippet i kompostkvarnen eller köra över bladmassor med gräsklipparen och sedan fördela klippet i häcken. Har aldrig behövt gödsla mina häckar. Stödvattning kan vara viktigt för nyetablerade häckar, men efter +5 år brukar rötterna vara riktigt långa och klara torka bra. Om gräset är grönt är torka sannolikt inte ett problem.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.