1 975 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
gvk, bkr??
Varför finns det fler än en instans eller tillvägagångssätt för hur ett badrum skall vara uppbyggt? :@ Lite olik textforumulering på samma saker?
I BKR står det:
"Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln till nivå för färdigt golv. Se fig. 13. Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen ska vara minst 20 mm över tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens överkant. Detta medger tröskel i nivå för färdigt golv vid tillgänglighetsanpassning.
När man pratar med folk så säger de spontant ca 20 mm uppvik av tätskikt (eller plastmatta) mot tröskeln? Men jag som kommer få tröskeln långt ifrån golvbrunnen vill ju helst inte ha en stor tröskel att "klättra" över? Visst kan jag utan att bryta mot praxis och mot försäkringsbolaget luta mig mot den kursiverade texten ovan enligt normerna för bkr?
I BKR står det:
"Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln till nivå för färdigt golv. Se fig. 13. Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen ska vara minst 20 mm över tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens överkant. Detta medger tröskel i nivå för färdigt golv vid tillgänglighetsanpassning.
När man pratar med folk så säger de spontant ca 20 mm uppvik av tätskikt (eller plastmatta) mot tröskeln? Men jag som kommer få tröskeln långt ifrån golvbrunnen vill ju helst inte ha en stor tröskel att "klättra" över? Visst kan jag utan att bryta mot praxis och mot försäkringsbolaget luta mig mot den kursiverade texten ovan enligt normerna för bkr?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
I princip så gäller BKR om du sätter kakel och liknande material, GVK gäller om du sätter plastmattor.
Tack för svaret! Men visst är det förvirrande att inte ha en och samma tydlighet eller samma formulering? Inte ett dugg konstigt att vissa badrumsrenonveringar blir underkända när det till mycket handlar om "ordbajseri" eller hur man tyder och formulerar texten i våtrumsreglerna? Vem vill ha en bräda till tröskel om det inte behövs till det akuella badrummet ifråga? En sak om brunnen ligger nära tröskeln men annars finns det ingen anledning. Jag skulle hellre sänka brunnen någon cm till jämfört med en hög tröskel som inte en gamling eller annan med rullstol tar sig över.. :@hempularen skrev:
Fult med höga trösklar är det också!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du slipper ju ha tröskel om du håller de 20mm nivåskillnad...
Men kan bara hålla med om att dessa olika regler är sjuka.
Lika sjuka som att man ska ha 3 par hängslor och livremmar enligt BKR´s regler då det sätts keramik men om man går på måleribranschens regle så kan man ha kartongbeklädd gips och bara väva och måla för att det ska vara godkänt.
Ingen ska ju inbilla mig att väv och målarfärg kan vara tätare än de foliebaserade tätskiktssystemen... :x
Men kan bara hålla med om att dessa olika regler är sjuka.
Lika sjuka som att man ska ha 3 par hängslor och livremmar enligt BKR´s regler då det sätts keramik men om man går på måleribranschens regle så kan man ha kartongbeklädd gips och bara väva och måla för att det ska vara godkänt.
Ingen ska ju inbilla mig att väv och målarfärg kan vara tätare än de foliebaserade tätskiktssystemen... :x
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Visst vore det bra med samma regler på sådana detaljer där det inte borde spela ngn. roll om det sitter kakel elelr matta på väggen/golvet.
Men egentligen tycker jag att BKR reglerna är ganska tydliga, med få tveksamheter. De flesta som hävdar att det finns otydligheter som jag talat med har läst BRK reglerna och GVK reglerna korsvis och försökt kombinera regelverken, i syfte att försöka ta russinen ur kakan i de båda regelverken (dvs billigaste lösningen).
Men egentligen tycker jag att BKR reglerna är ganska tydliga, med få tveksamheter. De flesta som hävdar att det finns otydligheter som jag talat med har läst BRK reglerna och GVK reglerna korsvis och försökt kombinera regelverken, i syfte att försöka ta russinen ur kakan i de båda regelverken (dvs billigaste lösningen).
Klicka här för att svara