Enligt min elektriker är det ok att sätta upp min golvvärmepump Wirsbo Push12 IP42 snett under en vattenkran/-utkast i mitt pannrum. Stämmer det?

Om inte, förbättras situationen om jag sätter upp någon variant av tak/stänkskydd över pumpen (vilket jag nog gör oavsett)?

Den borde nog inte placeras under ett vattenutkast, då det finns risk att den bli översköjd. Hur långt ifrån vattenutkastet ska den placeras ?

Om det finns risk att den utsätts för mer vatten än nedan bör den inte placeras där

IP X2
Kapslingen exponeras för droppande vatten under 4 x 2,5 minuter med 3 mm/min vattenflöde. Kapslingen provas i fyra (4) fasta lutningslägen, 15o från normal positionering.
Acceptansvillkoren för IPX2 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

Redigerat:
Hmmmm... den är tänkt att monteras ganska exakt rakt inunder den... :(

Det inte ett utkast som används, mer "bra att ha", och kan dessutom stängas av med Ballofixer. Men det gör ju inte det hela mer tillåtet misstänker jag... Och ett "tak", hjälper det?! Jag kan ju svårligen IP-klassa det dock :D

Taket behöver inte IP-klassas, taket gör att pumpen "sitter" i en torrare miljö. Går det inte att flytta kranen, ett rör att bocka och skarva.

Protte

Hmmm, ska jag tolka det som om att min tak-idé faktiskt skulle fungera och placering av Push12an då vara enligt normerna trots allt?!

Kranen går inte att flytta på. Push12-går att flytta på även fast det innebär icke planerat bök som jag ju gärna slipper....

Även om du inte tänkt använda kranen, så kanske det kommer till användning i ett senare skede. Tex, vid en eventuell försäljning.

Förstår vad du menar... :cool: Den kommer nu att flyttas...:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.