Tjabba.

Jag har fått i uppdrag att bygga en gungställning av bättre modell än den vi har nu.
Behöver tips på höjder och bredder för att få gungan lagom stor, men kanske framförallt hjälp med utseendet och kreativa idéer!

En snabb googling gör gällande att hemmabyggda gungställningar oftast ser ut som en blandning mellan en stor sågbock och utsättningen inför gjutning av en grund:

savbukke_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0000000987.jpg

Jag som alltid överarbetar ställer lite högre krav än så och letar nu efter gungställningar som ser bättre ut!
Har googlat lite och hittills inte hittat mycket, men ett exempel på design jag gillar (även om modellen är helt fel för mig!)

5d0b14cbbdc0fe2b9dcb89474ce8d575_thumb.jpg
Skapa konto

Jag tänker mig ungefär såhär:

- Tre gungor: Två konventionella samt en "storgunga"

- Det får absolut inte se spretigt och "pinnigt" ut, utan proportionerliga dimensioner (vad nu det är på en gungställning..) och inte så många utstickande delar.

- Eventuellt bygga ihop ställningen med björken som syns på bilden (både stabilare konstruktion och färre delar)

Hur hög borde jag bygga ställningen?
Tjejen fyller två i höst så nästa sommar kan jag tänka mig att hon vill ha en "riktig" gunga, men lillkillen behöver nog en mindre variant även nästa år. (Kanske kan man göra en lösning med en lägre och en högre sektion som så småningom kan konverteras till två högre?

Finns det tryckimpregnerat virke som är grövre än 70*70 eller får jag gå på typ limträ och måla?

Framförallt: Jag vill ha bilder på snyggare gungställningar som jag kan stjäla idéer ifrån!

Inte mycket bilder på trädgården att tillgå, men här är en från i höstas:

2015-10-28 11.47.22.jpg
Skapa konto

Att de ofta ser ut som sågbockar beror ju på att det är det enklaste sättet att ta upp sidolasterna som blir när man gungar. Alternativet är väl någon form av vinkel som på din bild, men så pass långa delar att gungorna inte riskerar att gå i varandra, eller något riktigt rejält fundament som står emot.

"utsättningen" beror ju på att offentliga lekplatser måste ha inspringningsskydd. Det kravet har du inte på en privat tomt.

Självklart finns det anledningar att de brukar se ut som de gör, men det är inte ursäkt nog, i alla fall inte när det ska in på min tomt!

fast-food-ads.jpg
Skapa konto

Hamburgarna smakar nog ungefär likadant, men nog fasen vill man hellre ha den vänstra på tallriken!

LAnsgar skrev:
Självklart finns det anledningar att de brukar se ut som de gör, men det är inte ursäkt nog, i alla fall inte när det ska in på min tomt!

[bild]

Hamburgarna smakar nog ungefär likadant, men nog fasen vill man hellre ha den vänstra på tallriken!
Vet du vad? De ser ut så (nästan, den på bilden har all fyllning snett pålagd och ingen sallad i bakkant för att det ska se extra bra ut på fotot) innan man trycker till dem med handen i samband med att man slår in dem i paper. Annars klagar kunderna på att fyllningen glider ut när de biter i dem.

Mvh Anna, f.d BK-anställd.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Haha tack för klargörandet!

Nu hoppas jag på massa bra input om frågeställningen!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur gick det med gungställningen LAnsgar? Går själv i motsvarande tankar och behöver inspiration

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.