Vi har precis fått tillgång till vårt hus. Det känns väldigt bra men i två rum finns det grangolv från 2015 som har gulnat där det inte stått några möbler, se bild. Jag misstänker att man måste slipa för att få det helt bra men finns det något sätt som kan minska på nyansskillnaden utan att involvera slipning? Någon som vet?
Det känns ju vansinnigt att lägga ett jättearbete på att slipa golvet när det ändå kommer att gulna inom kort p g a ljusexponering. Avvakta i ett år så är jag förvånad om ni kommer att se skillnaden.
Det är ligninen som bryts ned i trä av UV-ljus som gör att det gulnar. Vid nedbrytningen frigörs aromatiska ämnen som är gula. Det finns ju tekniska möjligheter att få golvet att gula hastigt genom att lysa UV-ljus på det. Det handlar om 300 nm solarieljuslampor. Men det verkar vara bökigt. En kemisk väg att gå är natriumperkarbonatbehandling (blekmedlet för vittvätt, typ "bleksalt"), vilket också resulterar i ligninnedbrytning och gulning. Men att lyckas få det jämnt på ett ojämnt sugande underlag som trägolv. Jag undrar om risken för estetisk skada inte är för stor.
Det är ligninen som bryts ned i trä av UV-ljus som gör att det gulnar. Vid nedbrytningen frigörs aromatiska ämnen som är gula. Det finns ju tekniska möjligheter att få golvet att gula hastigt genom att lysa UV-ljus på det. Det handlar om 300 nm solarieljuslampor. Men det verkar vara bökigt. En kemisk väg att gå är natriumperkarbonatbehandling (blekmedlet för vittvätt, typ "bleksalt"), vilket också resulterar i ligninnedbrytning och gulning. Men att lyckas få det jämnt på ett ojämnt sugande underlag som trägolv. Jag undrar om risken för estetisk skada inte är för stor.
Klicka här för att svara
