Hej,
Kan man med hjälp av den bifogade ritningen avgöra vilka väggar som är bärande?
Väggen mellan de två små sovrummen på 7 kvm vardera var redan borttagen innan vi köpte.
Kan man med hjälp av den bifogade ritningen avgöra vilka väggar som är bärande?
Väggen mellan de två små sovrummen på 7 kvm vardera var redan borttagen innan vi köpte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Enligt sektionsritningen är det självbärande fackverkstakstolar och i så fall bör inga innerväggar vara bärande. Förutsätter att det inte är fråga om hus byggt av moduler eller element. Däremot kan man ju inte ta bort alla/de flesta innerväggar eftersom väggarna har en stabiliserande funktion, t.ex. förhindra att huset rör sig när det blåser, ytterväggarna viker sig utåt.
Tack snälla för svar!BirgitS skrev:
Enligt sektionsritningen är det självbärande fackverkstakstolar och i så fall bör inga innerväggar vara bärande. Förutsätter att det inte är fråga om hus byggt av moduler eller element. Däremot kan man ju inte ta bort alla/de flesta innerväggar eftersom väggarna har en stabiliserande funktion, t.ex. förhindra att huset rör sig när det blåser, ytterväggarna viker sig utåt.
Det som är aktuellt är att ta bort väggen jag markerat gult på bilden.
Den som är markerad lila är borttagen sedan tidigare.
Vad tror du om den "gula" väggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Det kan bli känsligt när det inte finns några innerväggar alls längs en hel långsida. Det är bra med något som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och vägg resp. vägg och tak. Går det någonstans ha typ en halvmeter vägg, fast förankrad i golv, vägg och tak?
Någon sorts avgränsning mellan olika funktioner i rummet?
Obs! Jag är amatör och utgår från inlägg skrivna av byggkonstruktörer/arkitekter, men jag kan ha missförstått något. Vill man ha garanterade rätta svar får man anlita en byggkonstruktör.
Obs! Jag är amatör och utgår från inlägg skrivna av byggkonstruktörer/arkitekter, men jag kan ha missförstått något. Vill man ha garanterade rätta svar får man anlita en byggkonstruktör.
Jag hade samma känsla med att samma halva på huset blir av med alla sina innerväggar.BirgitS skrev:
Det kan bli känsligt när det inte finns några innerväggar alls längs en hel långsida. Det är bra med något som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och vägg resp. vägg och tak. Går det någonstans ha typ en halvmeter vägg, fast förankrad i golv, vägg och tak?
Jag är också amatör (om det inte redan märkts) och kommer absolut kontakta en fackman om det blir aktuellt att riva.
Men med din feedback så känns det som att det är värt att gå vidare i alla fall.
Kanske öppna en portal i "gula" väggen istället för att riva den helt, eller påverkar det för mycket också?
Klicka här för att svara