5 847 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Gulligt gårdshus med mögel och total budget 216 000 – Husdrömmar
Skönt harmoniskt par som orädda bara körde på i lagom trevligt tempo (kändes det som i tv).
Bra filosofi om återbruk, rätta mun efter matsäck och det där om 10% fult gillade jag.
Men, med tanke på deras bakgrund och yrken så förväntade jag mig ett coolare slutresultat eller nåt med någon mer wow-faktor. Nu blev det mer - ja det blev fint och duktigt att de gjorde det mesta själva.
Bra filosofi om återbruk, rätta mun efter matsäck och det där om 10% fult gillade jag.
Men, med tanke på deras bakgrund och yrken så förväntade jag mig ett coolare slutresultat eller nåt med någon mer wow-faktor. Nu blev det mer - ja det blev fint och duktigt att de gjorde det mesta själva.
Dom två senaste avsnitten av husdrömmar borde skrämma alla hantverkare. Unga personer som verkar sakna kunskap men som kör på helt själva ändå. Att det sedan blir bra underhållning när de startar de flesta moment med att kolla YouTube klipp skickar ännu mer signalen att "vem behöver egentligen ett dyrt proffs". Coolt.
Många hantverksmoment handlar bara om att våga testa/göra.B BobbyMel skrev:Dom två senaste avsnitten av husdrömmar borde skrämma alla hantverkare. Unga personer som verkar sakna kunskap men som kör på helt själva ändå. Att det sedan blir bra underhållning när de startar de flesta moment med att kolla YouTube klipp skickar ännu mer signalen att "vem behöver egentligen ett dyrt proffs". Coolt.
"You can just do things" som jag ser i soc.medier numera.B BobbyMel skrev:Dom två senaste avsnitten av husdrömmar borde skrämma alla hantverkare. Unga personer som verkar sakna kunskap men som kör på helt själva ändå. Att det sedan blir bra underhållning när de startar de flesta moment med att kolla YouTube klipp skickar ännu mer signalen att "vem behöver egentligen ett dyrt proffs". Coolt.
Men med lite nyfikenhet och mycket tid så löser man ju det mesta. Två unga dinky:s borde vara idealet för det.
Jag fick intrycket av att de är designers/konstruktörer eller liknande. Det är knappast så att de saknade kunskap.B BobbyMel skrev:Dom två senaste avsnitten av husdrömmar borde skrämma alla hantverkare. Unga personer som verkar sakna kunskap men som kör på helt själva ändå. Att det sedan blir bra underhållning när de startar de flesta moment med att kolla YouTube klipp skickar ännu mer signalen att "vem behöver egentligen ett dyrt proffs". Coolt.
edit:
Ok. Båda är ingenjörer inom design/maskin/konstruktion.
Vidrig pissgul färg på köksluckorna och fult trappräcke, annars fint och mysig. Man undrar om dom ska ha tv, för inte så kul å titta rätt in i en vägg. Härligt mörk trappa och dom har ju så fina fönster i Danmark. Vilken dröm att bo i coola Köpenhamn!
Blev lite besviken faktiskt. Två designers (typ i alla fall) men inredningen kändes rätt "normal". Det var inte fult på något vis men jag hade nog förväntat mig något mer, dock vet jag inte riktigt vad,
Det där avgasröret förstår jag mig inte på. Säkert coolt ett tag men är det skönt att hålla i?
Det där avgasröret förstår jag mig inte på. Säkert coolt ett tag men är det skönt att hålla i?
De har en liten portabel projektor på bordet till höger om soffan så väggen kommer till liv på kvällen ska du se.HOBBY ARCHITECT skrev:
Förklarade de någonsin varför de ville byta plats på rummen? Jag tycker det hade varit mycket mer logiskt att ha kök och vardagsrum på nedre plan och sovrum där uppe! Som besökare skulle jag tycka det var lite pinsamt att utifrån kliva rakt in i någons sovrum. Som boende där skulle jag tycka det var opraktiskt att behöva kånka matkassar upp för trappan.
Annars var det en trevlig renovering med många praktiska lösningar!
Tror inte de gav nån förklaring men jag kan tänka mig att bottenplan hade mycket insyn och att de tänkte att när de sover så drar de för fönstren ändå men när de är vakna så är det trevligt att inte behöva dra för nåt… För och nackdelar med båda men personligen hade jag nog gått på deras linje i det här fallet.Sommartorparn skrev:
Förklarade de någonsin varför de ville byta plats på rummen? Jag tycker det hade varit mycket mer logiskt att ha kök och vardagsrum på nedre plan och sovrum där uppe! Som besökare skulle jag tycka det var lite pinsamt att utifrån kliva rakt in i någons sovrum. Som boende där skulle jag tycka det var opraktiskt att behöva kånka matkassar upp för trappan.
Dom hade nog inte fått plats med både kök och vardagsrum där nere eftersom det är badrum och hall där.Sommartorparn skrev:
Det är nog också en bra anledning.HOBBY ARCHITECT skrev:
Själv hade jag nog undersökt möjligheten att ha kök, badrum, tvätt och lite mer förvaring på bottenplan och ett litet avskärmat sovrum samt allrum på ovanplan…