Hej.
Jag kan inte mycket om starkström och det verkar variera beroende på årtionde samt om det är en amatör eller inte som gjort jobbet.
Vill byta badrumsskåp och gärna till ett med både ljusarmatur och eluttag. Tänkte först greja det själv, men efter att ha titta på färgerna så blir jag bara förvirrad. En elektriker är nog det enda rätta för en amatör
Tänkte ändå gärna förstå om ni kan dra några slutsatser av bilderna? Vilka verktyg behöver man för att mäta och hur mäter man, för att säkerställa vilka kablar som är vad?
Vägg
Lamparmatur (och vägg)
Tack på förhand!
Jag kan inte mycket om starkström och det verkar variera beroende på årtionde samt om det är en amatör eller inte som gjort jobbet.
Vill byta badrumsskåp och gärna till ett med både ljusarmatur och eluttag. Tänkte först greja det själv, men efter att ha titta på färgerna så blir jag bara förvirrad. En elektriker är nog det enda rätta för en amatör
Tänkte ändå gärna förstå om ni kan dra några slutsatser av bilderna? Vilka verktyg behöver man för att mäta och hur mäter man, för att säkerställa vilka kablar som är vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamparmatur (och vägg)
Tack på förhand!
Ser inte bra ut det där. Gul/grön får enbart används som jordledare och inte som i din installation fasledare. Tror inte en elektriker har gjort din installation.
Frånsett detta grova fel, så lär du ha 230 V på sockerbiten.
Frånsett detta grova fel, så lär du ha 230 V på sockerbiten.
Hoppsan, det där är inte gjort av en yrkesman. En blå och två gulgröna varar en tycks vara tändtråd. Hur ser resten av anläggningen ut?
Utan att vara allt för alarmistisk så bör hela anläggningen gås igenom och besiktigas.
Är det hus, Brf eller lägenhet?
Är det enda felet så fixar men till det på nolltid genom att byta tråd i röret.
Edit
Förutsätter att det finns fungerande jordfelsbrytare.
Utan att vara allt för alarmistisk så bör hela anläggningen gås igenom och besiktigas.
Är det hus, Brf eller lägenhet?
Är det enda felet så fixar men till det på nolltid genom att byta tråd i röret.
Edit
Förutsätter att det finns fungerande jordfelsbrytare.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
För att montera ett uttag i ett badrum behöver man ha god insikt i elinstallationsreglerna både för badrum och rent allmänt. Det är ingenting jag vill råda dig till att göra själv. Det är också behörighetskrävande. Om det nu inte bara är målarfärg på ledarna som används som fas och nolla så är det färger som gör att man behöver göra en djupare kontroll på hur det står till med installationen. Förutom denna kontroll som i sig kräver kunskap och vana så kräver ett uttag i badrum ovillkorligen en JFB, ett visst avstånd från dusch/kar och en allmänt bedömning av uttagets placering och användning. Kanske behöver man titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning också.
Det är ett bostadsrättsradhus, alltså ett radhus i bostadsrättsform. Radhuset är byggt 1982, men badrummet renoverades 2010 precis innan vi flyttade in (2011).Ljus skrev:
Det är en bra idé att ta in en elektriker. Jag tror inte det är några större problem och färgerna ser ok ut. Det är en grön kabel med gul färg på, samma gula färg finns ju även på den blå.
Klicka här för att svara