Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna modell har haft det här problemet flera gånger, händer ca vart 3 år. Så jag gör den här guiden dels för mig själv som en påminnare och till er andra förhoppningsvis som en guide. Problemet som blir är att pumpen går hela tiden fast maskinen är färdig, står "kontrollera dosering" fast man kört en tom maskin utan tvättmedel, tvätt som man tvättar har tvättmedel kvar och är inte centrifugerat ordentligt!
Själva tvättmaskien är annars riktigt bra och man ser även kvaliten när man öppnar upp den, som min maskin är 12år gammalt och det här är redan 4 gången den öppnas upp!
Det jag nu missat ta upp på bilderna är att locket sitter fast med 2 torx skruvar på sidorna under en plastplupp.
Man börjar skruva där.
Tar bort locket.
Logga in
Skapa konto
Det här behövs, 2 Torx, Tänger, vanlig skruvmejsel, en lång pinne.
Logga in
Skapa konto
Här använder man den "vanliga" skruvmejseln och tar försiktigt bort ringen som håller gummit på plats.
Logga in
Skapa konto
Sätter in gummit försiktigt in mot trumman.
Logga in
Skapa konto
Skruvar loss de här små skruvarna och sen den stora skruven.
Logga in
Skapa konto
Flyttar försiktigt panelen åt sidan "ovanpå", man bara lyfter upp den.
Logga in
Skapa konto
Skruvar loss proppen till filtret och sätter in den orange nödöppnaren in till chassit.
Logga in
Skapa konto
Skruvar upp dessa skruvar sitter under panelen som lyftes bort.
Lyfter försiktigt bort hela fronten och sätter på sidan.
Logga in
Skapa konto
Då ska det se ut såhär!
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Där framme sitter 3 skruvar som håller fast sidpanelen, dem ska skruvas bort
Logga in
Skapa konto
Även bakom sitter 3 skruvar
Logga in
Skapa konto
plus även ovanför.
När dessa är bortskruvade ska panelen väck.
Logga in
Skapa konto
Ser ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den här slangen skall lossas. Tryck på lilla spaken och vrid till vänster så lossnar den, när den ska fast sättas gör du tvärtom så går den på plats.
Logga in
Skapa konto
Den här ska lossas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den här skall lossas med tängerna försiktigt ta bort slangklämman och dra slangen loss.
Nu till det roliga, lossa långa slangen från "3 vägs delaren".
In med pinnen i slangen
Efter att det värsta är borta, spola med varmvatten så allt skit lossnar!
Gör allt i omvänt ordning!
Det lurigaste tycker jag var att sätta tillbaka fronten, kom först ihåg att sätta igenom nödöppnaren den orange genom hålet på fronten.
Sätt tillbaka gummit först på plats ordentliget, innan man börjar hålla på med spännringen!!
Då far inte gummit lös och håller sig bättre på plats.
Logga in
Skapa konto
In med pinnen i slangen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att det värsta är borta, spola med varmvatten så allt skit lossnar!
Gör allt i omvänt ordning!
Logga in
Skapa konto
Det lurigaste tycker jag var att sätta tillbaka fronten, kom först ihåg att sätta igenom nödöppnaren den orange genom hålet på fronten.
Logga in
Skapa konto
Sätt tillbaka gummit först på plats ordentliget, innan man börjar hålla på med spännringen!!
Då far inte gummit lös och håller sig bättre på plats.
Hur gör man det när det är helt stopp?electroluxaren skrev:
Eller menar du att man ska spola lite då och då vatten via filtret innan den packas sådär, så slipper man hela processen att öppna maskinen?
Nu sist tänkte jag faktist om man borde lämnat bort de 3 skruvarna där framme som håller sidopanelen. Så man nästa gång bara behöver öppna locket och sidopanelen för att komma åt slangen.
Måste ärligt säga att jag förstår inte riktigt funktionen med just den där slangen, var en reparatör som en gång sade att det är nån luftningsslang för pumpen.
Du har gjort en jättefin beskrivning men om man trycker slangarna mot en vattenkran så åker det här ut direkt. trycket gör att vattenslangen vidgas med kraftkisumisu skrev:
Hur gör man det när det är helt stopp?
Eller menar du att man ska spola lite då och då vatten via filtret innan den packas sådär, så slipper man hela processen att öppna maskinen?
Nu sist tänkte jag faktist om man borde lämnat bort de 3 skruvarna där framme som håller sidopanelen. Så man nästa gång bara behöver öppna locket och sidopanelen för att komma åt slangen.
Måste ärligt säga att jag förstår inte riktigt funktionen med just den där slangen, var en reparatör som en gång sade att det är nån luftningsslang för pumpen.
skruvarna behövs för stabiliteten i chassit
det är en luftning för pumpen, miele gick tom med ut och sa att den var självrensande.
Tack som fan. Tog precis isär maskinen efter att ha haft samma symtomer, fann inget när jag kontrollerade allt annat än den slangen
. Hittade denna guiden när jag googlade efter en ny pump. Nu måste jag göra allt på nytt och är ganska säker på att det löser problemet. Tussen tummar upp
Ja hoppas din maskin börjar fungera!PFKarlsson skrev:
Varsågod!
Kul att den var till någon nytta!
Ps. Välkommen hit till forumet!
Redigerat:
Har tyvärr missat ditt meddelande tidigare. Men svarar nu.electroluxaren skrev:
Haha säger jag för självrensande, undra hur andra märken är just med självrenset?
Har en kollega på jobbet som tycker det är så bra med Husqvarna (om jag nu inte minns fel, kan varit nån annan också) när den saknar filter och "sköter sig själv"....
Sen vet jag inte om det här har nåt att göra med att jag har katter som fäller hår?! Men det ironiska i det hela är att jag köpt en rätt så dyr Dyson dammsugare som skulle vara "animal" den blir också stopp av det minsta håren. Så nästan ännu värre än tvättmaskinen när man vilseledande marknadsför som just dammsugare till djurhushåll 😂
Bara miele har självrensande och miele säger att det inte fungerar med katt och hundhårkisumisu skrev:
Har tyvärr missat ditt meddelande tidigare. Men svarar nu.
Haha säger jag för självrensande, undra hur andra märken är just med självrenset?
Har en kollega på jobbet som tycker det är så bra med Husqvarna (om jag nu inte minns fel, kan varit nån annan också) när den saknar filter och "sköter sig själv"....
Sen vet jag inte om det här har nåt att göra med att jag har katter som fäller hår?! Men det ironiska i det hela är att jag köpt en rätt så dyr Dyson dammsugare som skulle vara "animal" den blir också stopp av det minsta håren. Så nästan ännu värre än tvättmaskinen när man vilseledande marknadsför som just dammsugare till djurhushåll 😂
Snygg guide!
Jag hade Gardenakoppling på kranen. Det var bara att trycka dit slangen och spola. Lika geggigt.
Lite märkligt att göra en maskin där avluftningen kleggar igen efter några år och samtidigt kalla sig kvalitetsmärke.
Jag tror jag hittade den igensatta avluftningen 3:e gången som jag hade isär maskinen.
Jag hade Gardenakoppling på kranen. Det var bara att trycka dit slangen och spola. Lika geggigt.
Lite märkligt att göra en maskin där avluftningen kleggar igen efter några år och samtidigt kalla sig kvalitetsmärke.
Jag tror jag hittade den igensatta avluftningen 3:e gången som jag hade isär maskinen.