349 909 läst ·
591 svar
350k läst
591 svar
Gubbalyckan
Hobbyelektriker
· E
· 15 454 inlägg
Jo.
Man dammbinder som regel med Kalciumklorid, inte natriumklorid (koksalt), ty det är några olika mekanismer som sker som binder dammet.
Sen stabiliserar saltet fukthalten i sanden/gruset (i viss utsträckning), vilket även kan ge lite fördelar med att hålla ytan mer jämn i hårdhet, förhindra frysning osv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dammbindning-grusvaeg.317922/
Sen stabiliserar saltet fukthalten i sanden/gruset (i viss utsträckning), vilket även kan ge lite fördelar med att hålla ytan mer jämn i hårdhet, förhindra frysning osv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dammbindning-grusvaeg.317922/
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Tråkigt, mera salt kanske?
Du kanske redan läst den men det finns ett avsnitt om bla saltning: "Ridunderlag - en guide"
Redigerat:
Man kan salta eller så kan man låta bli. Jag vägrar numera att sprida ut saltet för antingen fryser det ändå - hepp! Eller så regnar det bort!
Men så är det att bo i Skåne.
Denna vinter har vi inte haft många nätter med minusgrader och eftersom våra hästägare hellre rider inomhus så är utebanan inte beriden så ofta.
Denna vinter har vi inte haft många nätter med minusgrader och eftersom våra hästägare hellre rider inomhus så är utebanan inte beriden så ofta.
Det är ju bara ett alternativ om man har ett ridhusO Othahaiti skrev:Man kan salta eller så kan man låta bli. Jag vägrar numera att sprida ut saltet för antingen fryser det ändå - hepp! Eller så regnar det bort!
Saltning i Skåne är hopplöst. Körde ut nästan ett ton på ridbanan första året på gården vid första köldgraderna. Frös lik förbannat vid nästa köldknäpp. Tricket i Skåne är att salta precis vid omslagen, då räcker det dessutom med betydligt mindre salt.
Det kan vara intressant att blanda de två saltsorterna. På sopsaltade GC-banor är tydligen en blandning 80/20, med 80% NaCl bra för att få minimal återfrysning, men vad som är lämpligast på sand som ska ridas på låter jag vara osagt.