50 805 läst ·
94 svar
51k läst
94 svar
GSM abonnemang för larm. Ej kontantkort.
Nu har Universal Telecom slutar med 0:-/mån kortet. Finns det någon annan operatör som kan erbjuda samma? Om inte. Vilket kontantkort är smidigast för larmet? Med autogiro påfyllning och övervakning via "mina sidor" och mail.
Hej
Du kan ju prova http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/produkt/ladda-enkel som iofs är kontantkort men inte verkar ha något slutdatum alls. Man klarar rätt många larm. Laddar man med någon hundring kanske du klarar dig 10 år. Om larmet kör mobildata vill säga....
Sen finns http://www.m2mbutiken.se/telenor-1/ också som kontantkort på m2m eller med månadsavgift på 25kr/mån
Teliavarianten är nog klart mest fördelaktig. Iaf ur prissynvinkel.
Du kan ju prova http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/produkt/ladda-enkel som iofs är kontantkort men inte verkar ha något slutdatum alls. Man klarar rätt många larm. Laddar man med någon hundring kanske du klarar dig 10 år. Om larmet kör mobildata vill säga....
Sen finns http://www.m2mbutiken.se/telenor-1/ också som kontantkort på m2m eller med månadsavgift på 25kr/mån
Teliavarianten är nog klart mest fördelaktig. Iaf ur prissynvinkel.
Nu finns det för 18:-/mån på www.universal.se/mobiltelefoni/ och www.alltele.se/mobiltelefoni/mobilabonnemang
Någon som har andra alternativ för samma eller billigare peng?
Någon som har andra alternativ för samma eller billigare peng?
Universal ägs av AllTele sedan 2013. Även befintliga kunder flyttades över till Telia.
Var nog en av de sista som tecknade deras 0:- abbonemang. Det funkar bra så länge man inte får anledning att kontakta deras kundtjänst. Otrevligare typer får man leta efter enligt min erfarenhet...
Var nog en av de sista som tecknade deras 0:- abbonemang. Det funkar bra så länge man inte får anledning att kontakta deras kundtjänst. Otrevligare typer får man leta efter enligt min erfarenhet...
Har köpt ett gsmlarm och säljaren säger att man måste köra med tele2 för att få statusmeddelanden från larmet med annan operatör får man larmmedelanden men ingen status. Alltså om jag larmar på från en app så vet jag inte om det är larmat utan måste förlita mig på att det fungerat.
Vet någon något om detta?
Vet någon något om detta?
Baserat på hur mitt larm funkar misstänker jag att det har att göra med att larmet inte lyckas svara på inkommande sms (=statusmeddelande). Och det beror i sin tur på hur operatören presenterar avsändande nummer, vilket skiljer sig mellan olika operatörer.Måns Magnusson skrev:Har köpt ett gsmlarm och säljaren säger att man måste köra med tele2 för att få statusmeddelanden från larmet med annan operatör får man larmmedelanden men ingen status. Alltså om jag larmar på från en app så vet jag inte om det är larmat utan måste förlita mig på att det fungerat.
Vet någon något om detta?
På mitt larm svarade larmet på sms från Telia men inte på sms från Tele2. Notera att det alltså handlade om vilken operatör som avsändaren använder, inte vilken operatör larmet är kopplat till.
Hur som helst fanns det en inställning där man kan få larmet att byta ut prefix på inkommande nummer. Väl rätt konfigurerat svarar det på sms från både Telia och Tele2.
Vilket larm handlar det om? Kanske någon som vet mer?
Var hittar man en sån inställning? Jag gör alla inställningar via SMS till larmet. Enligt säljaren var det endast Tele2/Comviq som tillhandahåller denna tjänst med svars-SMS. Jag tycker det låter osannolikt men vad vet jag. Enligt dig borde det gå att ändra detta?
Ja det beror förstås på vilket larm du har, vilket var anledningen till att jag undrade.
Tror säljaren är ute och cyklar...
Men jag upptäckte problemet genom att gå in på "min sida" och kolla vilka nummer larmet hade försökt sms:a till. Där syntes tydligt att svaren som aldrig kom fram gick till ett galet nummer och utifrån detta kunde jag lista ut hur inställningen i larmet skulle vara.
Tror säljaren är ute och cyklar...
Men jag upptäckte problemet genom att gå in på "min sida" och kolla vilka nummer larmet hade försökt sms:a till. Där syntes tydligt att svaren som aldrig kom fram gick till ett galet nummer och utifrån detta kunde jag lista ut hur inställningen i larmet skulle vara.
