5 127 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Gryningsräder mot bygghandeln
Jo det är precis samma sak.
Möjligen kan man ju hävda att yttrepåverkan varit större när någon aktivt verkat för en enhetlig prisnivå, jämfört med när handlarna självmant väljer att följa rek listpriser (och kampanjer). Samma sak gäller ju tex Stihl - alla har samma pris och rabatter vid kampanj.
Möjligen kan man ju hävda att yttrepåverkan varit större när någon aktivt verkat för en enhetlig prisnivå, jämfört med när handlarna självmant väljer att följa rek listpriser (och kampanjer). Samma sak gäller ju tex Stihl - alla har samma pris och rabatter vid kampanj.
Om du anmäler contura-exemplet till konkurrensverket får du säkert frågan prövad och besvarad. Myndigheterna har ju inte agerat på egen observation utan pga anmälan/tips. Finns säkert massor av liknande gränsfall på marknader där ett fåtal produkter dominerar, myndigheterna kan inte hålla stenkoll på allt hela tiden. Lycka till!Squall Leonhart skrev:Jag hänger inte riktigt med hur detta blir en kartellbildning.
Vad är det för skillnad mellan det här fallet och när t.ex Conturas kaminer kostar lika mycket hos flera återförsäljare och har samma kampanjer samtidigt? Är inte det samma sak som nu när de nämnda företagen tillsammans med Ifö bestämmer toalettpriser?
Priskarteller är vanligare än man kanske tror, speciellt där man arbetar med mindre lokala återförsäljare, exempelvis minireningsverk för att ta ett exempel.
- Tillverkarna/generalagenterna tillåter oftast inte att återförsäljaren är återförsäljare för någon annan tillverkare av minireningsverk.
- ÅF är inte sällan indelade i geografiska områden och det finns exempel där ÅF inte konkurrerar med varandra, utan i samförstånd med tillverkare/generalagent har delat upp marknaden. Kunder som försöker få pris från "fel" ÅF hänvisas till "rätt" ÅF.
- Tillverkare/generalagent går ut med prislistor som ÅF förväntas följa. Eventuella rabatter kan vara reglerade så att tillverkare/generalagent kan stå för del av rabatt genom lägre inköpspris för det eventuella verket.
Nu var det något år sedan jag hade insyn i branschen, men jag tvivlar på att det har blivit bättre.
- Tillverkarna/generalagenterna tillåter oftast inte att återförsäljaren är återförsäljare för någon annan tillverkare av minireningsverk.
- ÅF är inte sällan indelade i geografiska områden och det finns exempel där ÅF inte konkurrerar med varandra, utan i samförstånd med tillverkare/generalagent har delat upp marknaden. Kunder som försöker få pris från "fel" ÅF hänvisas till "rätt" ÅF.
- Tillverkare/generalagent går ut med prislistor som ÅF förväntas följa. Eventuella rabatter kan vara reglerade så att tillverkare/generalagent kan stå för del av rabatt genom lägre inköpspris för det eventuella verket.
Nu var det något år sedan jag hade insyn i branschen, men jag tvivlar på att det har blivit bättre.
Varför inte granska film och musikbranchen?
Tja... Höga böter behövs för att få styr på sådana här saker. Förhoppningsvis kan de leda till bättre priser i fortsättningen.
Sen tror jag att dessa stora bovar håller ordentlig koll på konkurrentens priser. Det var inte så mycket som skilde när jag jämförde lite byggmaterial mellan Hornbausch, Bauhaus, Byggmax.
Tja... Höga böter behövs för att få styr på sådana här saker. Förhoppningsvis kan de leda till bättre priser i fortsättningen.
Sen tror jag att dessa stora bovar håller ordentlig koll på konkurrentens priser. Det var inte så mycket som skilde när jag jämförde lite byggmaterial mellan Hornbausch, Bauhaus, Byggmax.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ni har väl alla sett bensinbolagens priser på 95 oktan och Diesel?
Inte många ören/L som skiljer där inte.
Inte ett enda öre för det mesta.
Kartell?
Nä då, men man håller örnkoll på varandras priser.
Inte många ören/L som skiljer där inte.
Inte ett enda öre för det mesta.
Kartell?
Nä då, men man håller örnkoll på varandras priser.
Fast det var nog ett litet dåligt exempel, just bensinbolagen har ju faktiskt fällts för kartellbildning.KnockOnWood skrev:
http://www.konkurrensverket.se/press/bakgrundsmaterial-i-stora-arenden/bensinkartellen/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, kanske ett dåligt exempel, men det var uppe hos myndigheterna för 8 år sedan.mexitegel skrev:
Och priserna följer varandra likadant idag 2016 som de gjorde 1999.
Kanske företagen som "samarbetar" bara har "förfinat" sina metoder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Beror åtminstone delvis på att det är en koncern med flera företag, t ex Golvshop AB ägs av United Web Sweden AB sedan drygt ett år och samtidigt togs även butikerna Badshop och Fyndmax över. United Web Sweden AB har redan sen tidigare butiken Byggshop och är i sin tur ett dotterbolag till bygghemma Sverige AB med butiken bygghemma. Däremot Golvpoolen (Arredo AB) och Lindströms verkar inte ingå i samma koncern.Busten skrev:
Allt från Prisjakts sidor om själva butikerna och allabolag.se.
Och detta är nytt ... på vilket sätt?
"Svensk konkurrens" går ut på att konkurrera med allt annat än priset. Kan man väl se i alla branscher.
"Svensk konkurrens" går ut på att konkurrera med allt annat än priset. Kan man väl se i alla branscher.
Klicka här för att svara