10 067 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Grusplan på lerig åkermark
Jag funderar på att anlägga en grusplan på ett stycke åkermark. Jorden är förutom ett ca 3dm lager matjord mest bestående av tät lera. Vill kunna köra traktorn och personbilen på planen, kanske ha husvagnen och annat uppställd där.
Hur blir bäst att gå tillväga? Jag behöver först dränera området för en bit därifrån sticker en bergsknalle upp som under våren leder ytvatten mot platsen när snön töar. Bör jag gräva bort matjorden innan jag lägger vägduk och sedan bärlager?
Hur blir bäst att gå tillväga? Jag behöver först dränera området för en bit därifrån sticker en bergsknalle upp som under våren leder ytvatten mot platsen när snön töar. Bör jag gräva bort matjorden innan jag lägger vägduk och sedan bärlager?
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Du MÅSTE gräva bort matjorden. Sen lägger du klass 3 duk och lägger ett förstärkningslager(0-150) på 40 cm och uppe på det bärlager(0-40) på ca 10 cm. Vill du så kan du toppa med 0-18 för att få en ännu finare yta.
Tack för svaret! Är ganska många kvadrat så bärlager på totalt 50 cm kommer kosta en mindre förmögenhet. :S Hade hoppas på mindre mängd för att hålla kostnaderna på acceptabel niva.laarsbandage skrev:
Men då styr jag bort matjorden så leran kommer i dagen, planar till ytan så rätt "fall" bildas. Gräver sedan några dräneringsdiken och sedan på med duken och det "grå guldet".
Vad händer om matjorden är kvar? Har du någon länk till vilken duk man behöver, eller kan man ta den typ Beijer har? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=38983
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Hej igen!
Du får garanterat sättningar om du har kvar matjorden! För att få lite mer information om geotextilen länkar jag en sida där du kan läsa lite om de olika funktionerna dom har! Den du länkade till står ju att den är för tung trafik så den borde duga! Fråga dom annars på Beijer, dom borde kunna svara dig!
http://www.svenskageotech.se/site/index.php?id=16
Du får garanterat sättningar om du har kvar matjorden! För att få lite mer information om geotextilen länkar jag en sida där du kan läsa lite om de olika funktionerna dom har! Den du länkade till står ju att den är för tung trafik så den borde duga! Fråga dom annars på Beijer, dom borde kunna svara dig!
http://www.svenskageotech.se/site/index.php?id=16
Området är nog runt 800 m2 så vad tror du om jag i princip ersätter matjorden med markduk + 3 dm bärlager? Räcker det? 3 dm blir ju ca 240 m3 eller ca 27 st "flak" om jag inte minns fel hur mycket lastbilen kunde ta? Tror det ryms ca 9 m3 på varje flak? Så kostnaden rinner iväg.. Om jag skulle prova att börja med ca 3 dm lager ska jag ta 2 dm 0-150 och 1 dm 0-40 eller vad tror du?
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Hej!
Jag tror att det kanske inte bär så bra för traktorn, men eftersom det bara är du som ska nyttja planen kanske det inte gör något om det blir spår? Jag hade velat ha 40 cm förstärkningslager. Du kan ju sälja matjorden och få lite bidrag till det? =)
Det är väldigt tråkigt om det skulle vara så att du kör på 30 cm(20 cm + 10 cm) och så visar det sig sen att det inte klarar av att bära.
Jag tror att det kanske inte bär så bra för traktorn, men eftersom det bara är du som ska nyttja planen kanske det inte gör något om det blir spår? Jag hade velat ha 40 cm förstärkningslager. Du kan ju sälja matjorden och få lite bidrag till det? =)
Det är väldigt tråkigt om det skulle vara så att du kör på 30 cm(20 cm + 10 cm) och så visar det sig sen att det inte klarar av att bära.
jag har en liknande åker men med sand under 3dm jord, jag har precis schaktat bort jorden och återfyllt med 3dm 0-90 och ska sedan toppa med 0-16 som köryta efter byggtiden. Har en klass 3 duk under 0-90 och det är hur stadigt som helst.
Välj gärna en klass 3 duk om du ska ha så grovt material i botten, hade räckt med en klass2 för bärigheten men den kommer inte att hålla för dom bergkrossmaterial.
Men ett lager på 3dm grovt i botten och sen en tia med nåt finare att köra på räcker hur bra som helst.
Men ett lager på 3dm grovt i botten och sen en tia med nåt finare att köra på räcker hur bra som helst.
Klasserna för geotextilen eller fiberduken som den oxå kallas är baserade på annat än vad det klarar. De klarar alla att separera men de skall även klara att töja 50%. Att använda sig av fiberduk som försärkning kan bli problem. Blir belastningen för mycket eller materialet för grovt så det river hål i duken, då blir det inge vidare.
Jannez69: Kolla upp alternativet att använda dig av ett geonät som förstärkning och fiberduken till separation och dränering. Du kommer spara en hel del fyllandsmaterial på det viset.
Jannez69: Kolla upp alternativet att använda dig av ett geonät som förstärkning och fiberduken till separation och dränering. Du kommer spara en hel del fyllandsmaterial på det viset.
Tack för svaren grabbar!Second skrev:Klasserna för geotextilen eller fiberduken som den oxå kallas är baserade på annat än vad det klarar. De klarar alla att separera men de skall även klara att töja 50%. Att använda sig av fiberduk som försärkning kan bli problem. Blir belastningen för mycket eller materialet för grovt så det river hål i duken, då blir det inge vidare.
Kollat lite som hastigast på lite olika nät och dukar men det finns ganska många olika varianter! Kan någon länka till passande gonät som förstärkning så skulle det vara hyvens!
Behöver du verkligen göra iordning alla 800 kvadraterna för att ställa upp traktor husvagn och lite till...
Klicka här för att svara