Hej!

Har en väldigt ful uppfart på tomten som jag måste göra något åt känner jag. Var skadad och sängliggandes större delen av förra sommaren och hösten så kunde inte hålla i ordning. Tanken var först att hyra minigrävare för att gräva ner en 30 cm och göra uppfarten större med ny duk och grus men pengarna räcker inte till tyvärr.
Jag kommer förmodligen köpa åtminstone ett lager grus och lägga uppe på detta gamla, men känner att jag måste få bort allt gräs först. Är det bara fram med spade och gräva bort allt gräs och sen på med nytt grus och hålla ordning efter det?
Eller hur hade ni gjort?
Tacksam för alla svar.

/AL

• Notvänd uppfart med gräs och grus, en synlig gräns mellan gräsmatta och grusade området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten uppfart med gräs och ogräs som växer genom ett tunt lager av grus, bredvid en husbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Salta generöst med billigaste möjliga. Väg/vintersalt duger fint. Dödar gräset effektivt. Lite nytt grus på det blir nog en ok kompromiss.

Alternativt kan du rensa. Det är tråkigt och tar tid, men blir ju bra.

Eller ättika. Har själv testat att strö ut rikliga mängder med vägsalt men mitt ogräs verkar inte bry sig nämnvärt. Har en tråd med frågor om ogräsättika där även tips om att lösa upp saltet i vatten med lite diskmedel dykt upp: https://www.byggahus.se/forum/threa...t-i-ograesaettika-x1-2-3.517201/#post-5718434
Har inte hunnit testa vare sig ättika eller löst salt, men ska testa lite olika varianter vid nästa tillfälle. 👍

Claes Sörmland
Fram med skyffeljärnet och ta en meter eller två varje kväll. Typ 15 min jobb varje kväll.

Försök inte ta det på en dag, du får bara ont i axlar, blåsor i fingrarna och ger upp.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Gångskyffel och kratta. Man vill ju ha bort det döda gräset så gruset kommer fram igen.

Tack för era svar! Då har jag jobb att göra i helgen minst sagt.
/AL

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.